Annons

Köpa nytt kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

Roen

Medlem
För ett par år sedan föddes ett fotointresse hos mig och jag skaffade mig en Canon Eos 550D som jag haft mycket roligt med.

Nu är saken den att jag råkat utsätta kameran för en fuktskada som jag inte lyckats laga. varken med egna ansträngningar eller genom att lämna inte kameran för reparation. (Eller i teorin går den att laga men kostnaden har dragit iväg så mycket att en ny kamera börjar vara mer lockande, både ekonomiskt sett och rent intressant sett att köpa nytt)

Eftersom jag hunnit köpa på mig ett par stycken Canon objektiv så tänker jag att jag gärna vill kunna fortsätta använda dom.

Jag har kollat runt lite på olika modeller från Canon, främst 70D, 750/760D men även sneglat lite på andra modeller.

Jag är verkligen ingen proffsfotograf, ligger helt klart på hobbynivå. Men samtidigt så utbildar jag mig till journalist och vet att jag kommer ha användning att fotograferande i mitt framtida yrkesutövande. Så jag har både mitt egna höga nöjes skull och dessutom att stärka min konkurrenskraft på arbetsmarknaden som motivering till att fota mer, lära mig mer och bli duktigare på fotografering.

Vad finns det för för respektive nackdelar med de olika kamerorna jag nämnt? i rent praktiskt fotograferande framförallt, teknisk data kan jag ju alltid läsa mig till.
Jag uppskattar helt enkelt alla tips och idéer jag kan få

Tack på förhand // Roger
 

unoengborg

Aktiv medlem
70D är att föredra om du filmar p.g.a. bättre fungerande autofokus under filmning. Den har även bäst byggkvalitet, 750/760D har nyare bättre sensor.

Är du nöjd med bildkvalitet från din 550D lär du dock inte bli missnöjd med 70D heller.
I övrigt känn på kamerorna i verkligheten känn efter vilken som ligger bäst i handen, vilken som har bäst sökare (ljushet, storlek, enkelhet att fokusera manuellt). Sammantaget är förmodligen känslan viktigare än de små skillnader som finns i sensorkvalitet mellan de olika modellerna.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Med risk för att tråden spårar ur. Jag tycker att du kan vidga ditt synfält lite. Kika på begagnade proffs- eller semiproffs kameror också.

Jag har en 7D som jag haft i sex år. I somras behövde jag en reservkamera. Hittade då en EOS 1D mk iii för en mycket rimlig slant.
Det tog inte många dagar förrän min nyinförskaffade kamera, äldre än den första, fick ta plats som huvudkmera. Numera är det 7D som är reserven.

Någon begagnad 1, 5 eller 7 kanske är något för dig.

Men inte 1 eller 5 om de flesta av dina canonobjektiv har ef-s fattning förstås.


Petter...
 

Roen

Medlem
Tack för tipsen.

Tror som ni säger att känslan i kameran är bland det viktigaste. Jag uppskattar också tipset om att kolla lite mer på begagnat marknaden, jag brukar vara lite naiv och dålig att kolla på just begagnat, letar oftare efter erbjudanden på nya saker. Men något begagnat vore kanske passande för mig egentligen.

Ef-s fattning är ett krav för mig i så fall. Jag ska kolla runt lite mer på sånt.
 

Parsi

Aktiv medlem
750D är ungefär en efterföljare till din 550D, men modernare, dvs den har påtagligt bättre bildkvalitet och bättre autofokus. Den har också fullt artikulerad touch screen. 760D är samma kamera som 750D men med lite annorlunda användargränssnitt. Lite mer likt 70D och 7D (men 'billigare' utförande), med toppdisplay och ett extra hjul. Trots att 750D/760D är ganska billiga kameror har de bäst bildkvalitet av alla de här diskuterade.

70D har lite bättre bildkvalitet än 550D och 7D, bättre byggd, bättre sökare och bättre seriebildtagning och autofokus än 550D och 750D, bättre filmning än andra diskuterade kameror.

7D (gamla) har bäst seriebildtagning och bäst sökare. Mest robust byggd och tätad och därför också tyngst. Använder CF minneskort, inte SD.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag gjorde en uppgradering till 70D som är en fin kamera, drygt en månad senare gick jag upp till Canon FF och ångar mig inte en sekund, även om det blev mer pengar. Med perspektiv på det jag gjorde då, så borde ha blivit 5D direkt. Det är bättre grejer, bättre handhavande och kameran håller längre bildmässigt. Du kan som journalist fota med väldigt höga ISO-tal och du får fortfarande bra bilder.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Om jag var i din situation så skulle jag gå till en bra fotoaffär med öppet sinne. Även om du har ett par canon objektiv kanske du fastnar stenhårt för kamera från annan tillverkare (som garanterat kommer att ha bättre sensor). Som journalist kan det väl vara bra att använda lite diskretare fotoutrustning. Det finns ju otroligt fina spegellösa kameror, och därför mindre i storleken, från t ex Fujifilm, Sony och Olympus i dessa dagar.
 

Roen

Medlem
Så här gick det till slut.

Tänkte att någon kanske uppskattar att få höra hur jag till slut valde att göra. Så jag skriver och berättar det med, kanske någon får en notifiering och tycker det kan vara kul att läsa.

Efter mycket funderande fram och tillbaka så valde jag till slut att följa rådet och kolla på begagnade kameror. Jag hittade en som jag tycke verkade bra, Canon eos 7D mark II och valde att köpa den.

Att åka runt och kolla i butiker har inte riktigt funkat, eftersom jag bor i Peru sedan ett par månader tillbaka. Jag har visserligen kollat lite i butiker här men priserna är desamma som i Sverige och eftersom jag vill ta tillbaka kameran till Sverige då jag flyttar dit igen om tre månader så skulle slutkostnaden med tull och grejer bli onödigt hög.

Men begagnat kände jag att jag kunde kolla. Jag hade förståss ingen chans att åka och se de ordentligt häller men min bror hemma i Sverige kunde hjälpa mig med det. Han kommer dessutom ner hit och hälsar på mig om en vecka och kan därmed leverera kameran till mig.

Har fortfarande inte fått hit kameran nu när jag skriver det här men jag känner mig till freds med mitt beslut än så länge. tror det kommer bli riktigt bra det här och ser fram emot att få börja fota.

Tack till alla er som kommenterat och gett mig tips tankar.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Tack för tipsen.

Tror som ni säger att känslan i kameran är bland det viktigaste. Jag uppskattar också tipset om att kolla lite mer på begagnat marknaden, jag brukar vara lite naiv och dålig att kolla på just begagnat, letar oftare efter erbjudanden på nya saker. Men något begagnat vore kanske passande för mig egentligen.

Ef-s fattning är ett krav för mig i så fall. Jag ska kolla runt lite mer på sånt.
Känslan i kameran är överdriven. Har aldrig förstått de som lägget allt focus på det. Visst skiljer det lite mellan olika kameror, men har man inte hobbit-händer eller dasslock så funkar d e flesta bra.

Jag tycker funktion är det absolut viktigaste. Annars behöver man ju aldrig byta kamera bara den har en skön "känsla"....
 
ANNONS