Annons

Vad föreställer bokomslaget på "Min plats i ljuset" av Terje Hellesö?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svänglyse

Avslutat medlemskap
Med anledning av senaste tidens intresse för fotografen T. Hellesö så hamnar hans alster i fokus. Nyfiken på personen, har jag studerat omslaget till boken "Min plats i ljuset". Den finns på sajtens butik [länk].

Jag finner inga namnuppgifter på skaparen, men antar att det är densamma som står för bokinnehållet. Betänker man att personen ifråga lägger möda på varje millimeter i sina skapelser är det intressant att detaljskåda den bilden, som innehåller många små detaljer och mycket är otydligt, vilket är karakteristiskt för denna konstnär.

Vad ser du i bilden och vad tror du det har för innebörd?
 

Olle

Aktiv medlem
Nyfiken på personen, har jag studerat omslaget till boken "Min plats i ljuset". Den finns på sajtens butik
Bilden finns omnämnd i bildinformationen längst bak i boken, så fotografen är Terje Hellesö. Vad den föreställer skriver han inte och jag har ingen aning. Terje fotar ofta abstrakta naturbilder. Det finns fler exempel i boken.

Olle
 

jaan v

Aktiv medlem
Svårtolkad, dramatisk och kraftfull bild som kontrasterar starkt mot det andlöst eteriska som dominerar här.
 

Terje H

Aktiv medlem
Såg denna fråga nu, om en av mina bilder.

Bilden har jag använt som omslagsbild till boken "Min plats i ljuset" som publicerades 2005. Bilden är analog och jag gjorde den på Gettlinge gravfält på Öland i maj 1995.

Bilden består av två identiska diabilder (med Fujichrome Velvia 50), båda lite ljusare exponerade och sedan är bilderna lagda på varandra - men där den ena bilden är spegelvänd. Det gjorde att jag fick en "sandwich", men med två lika bildhalvor.

Motivet är en bautasten på gravfältet i förgrunden, med en person i bakgrunden.

Bilderna gjorde jag med vaselin på ett filter framför linsen, där jag hade målat ut vaselinet och fått en mer utkletad eller målerisk effekt. Dessutom använde jag både avtonat gråfilter och avtonat orangefilter. Bilderna gjorde jag med Nikon F3 och 28mm.

Personen ni ser i bilden är en vän och kollega till mig, Mikael Karlund, som fick agera modell för att få den bild jag önskade.

Bilden har även titeln "Min plats i ljuset" och symboliserar det som boken också handlar om.

mvh
Terje
 

Bilagor

ANNONS