Annons

Manuell och autofokus trasig!

Produkter
(logga in för att koppla)

chri0012

Ny medlem
Jag har ett problem... Jag köpte en Olympus OM-D E-M10 Mark ii för 2 månader sedan och nu har både autofokus och manuell fokus slutat fungera. Jag har testat att återställa alla inställningar och rengjort kontaktpunkterna. Kameran fungerar med annat objektiv, men mitt objektiv fungerar inte på annan kamera av samma modell. Så det är inte kamerahuset det är fel på.

Nu undrar jag om någon haft samma problem, om någon kanske vet vad felet beror på eller om detta potentiellt skulle kunna gå på garantin vid reparation?

Objektivet är ett M.ZUIKO Digital ED 14-42mm f/3.5-5.6 EZ
 

pdahlen

Aktiv medlem
På vilket sätt har manuell fokus slutat att fungera? Det är inte någon MF/AF omkopplare som står i fel läge?
 

chri0012

Ny medlem
Det händer ingenting när jag snurrar på fokusringen. Det finns inga "switchar" mellan autofokus på objektivet.

Att tillägga är att fokus inte ändrar sig överhuvudtaget. Man kan höra att det låter när man försöker autofokusera, lite som att den jobbar men det fungerar inte. Ibland kan kameran ta en bild, typ 5 sekunder efter att man tryckt på avtryckaren också.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Blir det ingen fokusändring när du vrider på fokusringen så lär det vara trasigt. Blir att lämna in
 

Drimpelldink

Ny medlem
Jag har ett problem... Jag köpte en Olympus OM-D E-M10 Mark ii för 2 månader sedan och nu har både autofokus och manuell fokus slutat fungera. Jag har testat att återställa alla inställningar och rengjort kontaktpunkterna. Kameran fungerar med annat objektiv, men mitt objektiv fungerar inte på annan kamera av samma modell. Så det är inte kamerahuset det är fel på.

Nu undrar jag om någon haft samma problem, om någon kanske vet vad felet beror på eller om detta potentiellt skulle kunna gå på garantin vid reparation?

Objektivet är ett M.ZUIKO Digital ED 14-42mm f/3.5-5.6 EZ
Hur gick det till slut? Har själv problem med samma objektiv och är lite osäker på hur jag ska göra...
 
ANNONS