Annons

Problem med D 3100

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomasvy

Medlem
Hej!

Min dotter har problem med sin D 3100. Jag har lånat den och ser att vid varannan exponering blir den övre fjärdedelen av bilden svart.

Skiljelinjen mellan den svarta delen och resten är inte skarp och felet uppträder nästan helt regelbundet vid varannan exponering. Ingen blixt använd och det verkar som om ljusförhållandet inte har någon betydelse.

Någon som varit med om samma problem. Lämna in för felsökning är nog inte aktuellt jag gissar att felsökning och eventuell reparation blir bra mycket dyrare an vad huset är värt.

Hälsningar Thomas E
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det låter som att ridåerna inte åker tillbaka till ursprungsläge varannan gång.
Är det då varannan gång så kan man ta två bilder varje gg och se problemet som löst.
Men slutaren är nog på väg att gå sönder.

Nej Jag hade inte lämnat in den för reparation, det är inte värt det.
Bättre att satsa på en ny med garanti, eller en roligare begagnad. D3100 är riktigt slö i AF.
Jag har en men använder den numer bara vid riskfotografering och filmning med mer än en kamera. Det kanske är ngt att ta efter i det här fallet.
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Min dotter har problem med sin D 3100. Jag har lånat den och ser att vid varannan exponering blir den övre fjärdedelen av bilden svart.

Skiljelinjen mellan den svarta delen och resten är inte skarp och felet uppträder nästan helt regelbundet vid varannan exponering. Ingen blixt använd och det verkar som om ljusförhållandet inte har någon betydelse.

Någon som varit med om samma problem. Lämna in för felsökning är nog inte aktuellt jag gissar att felsökning och eventuell reparation blir bra mycket dyrare an vad huset är värt.

Hälsningar Thomas E
Håller med Erik, slutaren är slut. Slå på seriebildtagning och ta två bilder i taget....och sen köp en D5300 eller så.
 
ANNONS