Annons

Smuts i objektiv eller på sensor.

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Skickade in min RX1R på service eftersom små prickar var synliga på bländare 4-20. Trodde givetvis att det var den typen av damm som ger dessa prickar då de ligger på sensorn. På bländare 2 syns inget alls och jag har tagit i princip 100% bokeh bilder med kameran så det kom lite som en överraskning.
Kan smuts i objektivet ge dessa prickar på vissa bländare och inte alls på bländare 2?
Kan det vara ett sätt för serviceföretaget att försöka tjäna lite mer, genom att blåsa av sensorn och kanske inte ens öppna upp objektivet. Hur skall jag kunna se detta och vad som är gjort och inte.
Fick ett pris på 1000 SEK för sensorrengöring vad är pris rimligt för optikrengöring?
 

Trued

Aktiv medlem
Detta är väl typiskt för smuts på sensorn. Smuts på objektivets ytor ger inga prickar/fläckar på bilderna.
Exakt vad jag misstänkte....

Problemet är att en inte kan se vad de "ser" och gör. När det gäller mina bilar gör jag det mesta själv men svåra saker gör jag hos en verkstad jag känner och verkligen litar på.
Hoppas att det är någon som kan fotosystem och vad som händer i optik på olika bländare.
Skall bli intressant att höra vad se säger framgent.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Nix

Om det uppträder när man bländar ned borde det väl betyda att det är objektivet som spökar. Om det vore smuts på sensorn borde det väl synas på samma sätt oavsett bländare?
Rådet när man misstänker smuts på sensorn är att blända ner eftersom det inte syns vid stor bländaröppning av någon anledning. Så gör man vid köp av begagnade kameror t ex.
 
ANNONS