Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Organisera efter datum eller event?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zlider

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Länge funderat på hur jag ska sortera mina bilder på hårddisken, för tillfället blir det efter datum. (använder även LR)

Hur gör DU? Efter datum? Event? Annat?
Och varför gör du just så?
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Importerar bara via Lightroom i datumordning, efter någon timme på youtube om sortering så bestämde jag mig för det då många tycker det är bäst (i längden) Efter importeringen så skriver jag en kort beskrivning på varje datum-mapp, t.e.x om jag fotat katter den dagen, så skriver jag bara (2016 / September / 23 - Katter) T.e.x.

Det viktigaste är nog ändå att vad du än väljer, stanna vid det, gör det rätt från början, lätt att man tappar suget att sortera och hålla i ordning om man gör det för krångligt.

Och gör allt i Lightroom, om du har hundratals bilder utanför Lightroom så skulle jag valt att låta dom vara och inte importera, utan starta om från början i Lightroom.

Krångla inte med att byta namn på bilderna heller, finns nyckelord man kan använda sig utav istället, även samlingar och det mesta är redan lagrat i bilden.
 
Det finns nog lika många sätt att arkivera bilder som stjärnor på himlen.
Jag sparar alla mina bilder i en mapp som heter orginal bilder. Därunder årtal period på år och event.
Tex 2016-2-Rom. 2016 årtalet, 2 våren och Rom evetet. På det sätt får jag alla mappar i tidsordning.
Därtill har jag en speglad mapp som heter bearbetade bilder i vilken jag exporterar editerade bilder.
På det sätt kan jag begränsa min back up till enbart orginal bilder.
Under bearbetade bilder har dessutom ännu en uppdelning (som kanske inte är efterfrågad i denna tråd).
 
ANNONS