Annons

Fungus/svamp borttagning tips o trix!

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl Peter

Aktiv medlem
Tänkte att det kunde vara intressant att försöka samla era erfarenheter kring kampen mot fungus som ju förr eller senare dyker upp hos oss som är intresserade av retro objektiv. När man gör en sökning över nätet fås en hel del tips ofta inkluderande allt från saliv över "cold clean" (nivea typ) till isopropylalkohol samt även hederligt UV-ljus. Men vad har fungerat enligt era erfarenheter och hur gick ni tillväga?

För ca 20 år sedan köpte jag en gammal Durst Laborator S3 som nog stått oanvänd i ett mörkrum i många år dessförinnan. På den satt en gammal Hugo Meyer Doppel-Anastigmat 210/4,5. Således 20 år i säkerligen viss fuktig, mörk miljö borde ju underlättat för fungusangrepp. Linsytorna var lätt mjölkaktiga men jag såg inte några direkta "trådar" som ju skall vara typiskt för fungus. Kan fungus se ut på flera sätt? Jag gissade mig till att det nog kundevaranågon form av haze. Ytorna rengjordes enligt tips från nätet, med tandkräm med mild slipande effekt utblandad med isopropylalkohol. Efteråt var linsytorna befriade från mjölkigheten. OBS! Objektivet är sannolikt från slutet av 30-talet och utan antireflexskydd vilket är att tänka på. Huruvida man riskerar att skada en ev antireflexyta med denna metod vågar jag inte svara på. Alla ev rengöringsförsök måste hela tiden beakta skaderisk kontra nyttan.

Era erfarenheter av linsrengöring från diverse icke önskade partiklar!
Peter
 

bokada

Aktiv medlem
Tänkte att det kunde vara intressant att försöka samla era erfarenheter kring kampen mot fungus som ju förr eller senare dyker upp hos oss som är intresserade av retro objektiv. När man gör en sökning över nätet fås en hel del tips ofta inkluderande allt från saliv över "cold clean" (nivea typ) till isopropylalkohol samt även hederligt UV-ljus. Men vad har fungerat enligt era erfarenheter och hur gick ni tillväga?

För ca 20 år sedan köpte jag en gammal Durst Laborator S3 som nog stått oanvänd i ett mörkrum i många år dessförinnan. På den satt en gammal Hugo Meyer Doppel-Anastigmat 210/4,5. Således 20 år i säkerligen viss fuktig, mörk miljö borde ju underlättat för fungusangrepp. Linsytorna var lätt mjölkaktiga men jag såg inte några direkta "trådar" som ju skall vara typiskt för fungus. Kan fungus se ut på flera sätt? Jag gissade mig till att det nog kundevaranågon form av haze. Ytorna rengjordes enligt tips från nätet, med tandkräm med mild slipande effekt utblandad med isopropylalkohol. Efteråt var linsytorna befriade från mjölkigheten. OBS! Objektivet är sannolikt från slutet av 30-talet och utan antireflexskydd vilket är att tänka på. Huruvida man riskerar att skada en ev antireflexyta med denna metod vågar jag inte svara på. Alla ev rengöringsförsök måste hela tiden beakta skaderisk kontra nyttan.

Era erfarenheter av linsrengöring från diverse icke önskade partiklar!
Peter
Hej!

Jag har rengjort två gluggar med slippasta som används för att polera spridarspetsar till spridare för lastbilar. Ett tunt lager har jag strukit ut direkt på ytan och sedan satt jag och tittade på tipsextra :) och gnuggade försiktigt med Pads som Mamma använde till borttagning av Make-Up - rengjorde med Isopropyl och det funkade bra! Vad slippastan heter har jag glömt - men jag arbetade i 10 år som Lastbilsmekaniker på Bil&Traktor i Luleå - så det var väl en s.k "Arbetsförmån"... Jag vet att någonstans bland gömmorna finns den lilla dosan med slipmedel kvar - när man flyttar stökas det om - rejält och vi har flyttat ett flertal ggr.

/ Bo
 

Karl Peter

Aktiv medlem
Det verkar ju effektivt! Undrar bara om antireflexbehandlingar skulle överleva denna kur..?
/erik
Jo.... Det var intressant! Skaffade 13% väteperoxid och ammoniak som blandades i lika delar. Bakre optikel av ett gammalt xenar objektiv kvar i sin svartfärgade mässingsfattning lades i.... Det spottade och fräste värre än min lillasyster i puberteten. Färgen på mässingsinfAttningen frästes bort på fem röda. Dock har jag sällan sett då rena glasytor!

När jag skannade av nätet för information kring dosering/styrka etc fann jag föga. Dock tror jag att man menar att den väteperoxid som används är den svaga 3% lösningen man kan köpa på Apoteket.

Mitt tips är att köpa 13%-ig i färghandel och spä ut en t ex 1/3-1/4 med sterilt vatten och sedAn mixa en andel av denna brukslösning med en andel ammoniak. .
 
ANNONS