Annons

Bildbehandling i Linux, funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

eskil23

Aktiv medlem
Jag har använt Linux och Gimp sedan år 2000 ungefär. Även om Gimp och Photoshop gör samma saker så är menyuppbyggnaden helt annorlunda. Jag som är van med Gimp tycker att den uppbyggnaden är logisk och blir väldigt frustrerad av att använda Photoshop.

Darktable har jag experimenterat lite grand med, men jag använder den inte dagligdags som Gimp.
 

Lgarmer

Aktiv medlem
Det program jag vill använda heter SumatraPDF. Ett mycket enkelt program som startar och öppnar en normal pdf på mindre än en halv sekund. Funkar perfekt till att läsa och skriva ut pdf-filer. Att välja "Öppna med" och sen kryssa i Sumatra som standardprogram fungerade utmärkt på det sista riktiga Windows (7) men 10:an påstår att det inte går att ha Sumatra som standardprogram . Däremot går det utmärkt att högerklicka och välja "Öppna med" Sumatra varje gång. Vänsterklickar jag startar Edge. Blir jag tvingad att använda Edge blir jag riktigt sur! I min dator bestämmer jag! Det här är inte det enda exemplet, Windows 10 har massor av såna här diktatorsfasoner för sig och det är det som har fått mig att hata Microsoft och betrakta det som ett lömskt och opålitligt företag. Ingen annan jävel ska tala om för mig hur jag vill ha min dator!


Se ovan. Jag betraktar Microsoft som opålitligt. Google har jag fortfarande förtroende för.
Jag har tagit hem programmet och installerat det på min egen dator. Jag hade inga problem att sätta det som standardprogram. Får du något felmedelande när du försöker göra detta, eller går det inte att bocka i rutan?

Om du får ett felmedelande så får du gärna skriva vad där står, så ska jag se om jag kan komma tillrätta med problemet.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag är väldigt trött på Microsofts bedrägliga diktatorsfasoner och det fula och röriga utseendet som kom med den "frivilliga" tvångsuppdateringen till Windows 10. Jag har helt förlorat förtroendet för Microsoft och vill inte ha mer med dem att göra. Macar är för dyra.
Nu är detta inte huvudfrågan, men måste ändå invända emot att Mac är för dyra. Det stämmer att de inte säljer billiga (sämre) produkter, men i de kvalitetsklasser de säljer inom så är de inte direkt dyrare än bärbara Windows-PC (eller med Linux) om du skall ha motsvarande byggkvalitet, touchpad, bildskärm och andra komponenter.

OS X har dessutom det klart bästa stödet i systemet för färghantering jämfört med alla andra system. Windows är helt OK (till skillnad ifrån Linux), men det är ingen slump att många professionella fotografer och andra inom den fotografiska industrin kör Mac.

Har själv kört både kommersiella Unicar (SunOS, Solaris, AIX) och OSS-varianter (FreeBSD, OpenBSD) för många år sedan, så kul att Linux finns som alternativ och frodas.

Har dock inte testat det, varken för professionell bildhantering, eller annat. Idag så har jag mycket mindre fri tid jämfört med i "min ungdom", men det handlar väl snarare om att jag värderar min tid annorlunda och väljer att prioritera andra saker i livet.

För mig personligen så handlar det om att teknik och prylar bara skall fungera direkt så enkelt och snabbt som möjligt. Har därför personligen inte varken tid eller ork att lägga på det som krävs för att köra Linux som desktopsystem (kan tänka mig att köra det på en Pi-enhet i något kul projekt om jag skulle få tid över).

Nu är det inte så många av mina vänner som kör Linux, men 100% av alla som gör det är både grymt dator/teknik-intresserade, och väljer dessutom att lägga en massa av sin fritid att pilla med det (lite av en hobby och intresse i sig, precis som för mig för 25 år sedan). De jag pratat med verkar, trots inbitna Linux-användare, inte använda det i något avancerat bildbehandlingssyfte (ingen avancerad hårdvarukalibrering, eller sofistikerade arbetsprocesser).

Dock kul att höra om din "resa" och test, så fortsätt gärna att rapportera om den! :)

Själv håller jag mig gärna till OS X och Windows. Är väldigt nöjd med de rent generellt, men sedan så finns det alltid vissa mindre saker man måste lära sig om vid uppgraderingar av systemen. Ingen utveckling står ju helt still med tiden.

Jämför jag med tidiga användandet av Mac (7" integrerad klassisk svartvit Mac-dator) och det systemet med dagens OS X, eller Windows 2.0 med Windows 10, så är det ju inte jättemånga likheter (även om de självklart finns där).

Visst måste man ibland ägna sig åt att lära om vissa saker i nya uppdateringar, och ibland så stöter man på vissa kompabilitetsproblem, men det är svårt att undvika helt. Det brukar lösa sig med tiden när utvecklarna av apparna och drivrutinerna har kommit med på banan med nya versioner av OS X och Windows. Själv brukar jag också vänta extremt länge med att uppdatera till nya versioner så långt som möjligt (gillar inte att vara tidig försökskanin).

Totalt sätt är jag ändå väldigt nöjd och tycker de systemen fungerar bra för mig. Inget är ju helt perfekt.

Kan dock hålla med dig om att Microsoft varit kanske lite väl aggressiva med uppdatering till Windows 10. Vet fler i bekantskapskretsen som råkat ut för problem med det. Tror Microsoft hade tjänat på att vara lite mindre aggressiva med Windows 10-utrullningen. Själv kör jag Windows 7 på jobbdator (och OS X på min jobb-Mac), och Windows 8.1/OS X privat. Har själv duckat uppgradering till Windows 10 av befintliga datorer.

Kör dock Windows 10 på en Intel Compute Stick (som kom förinstallerat med det) till min plasma-TV, och där tycker jag det fungerar helt OK.

Har inte haft några som helst problem att installera tredjepartsprogram (MPC-HC, VLC, Plex) för att ersätta de inbyggda som följer med. Samma sak med Acrobat Reader DC. Bara varit att högerklicka på aktuell fil, välja program, och sedan kryssa i att detta skall öppna denna filtyp som standard.

Tycker du att det är för mycket pill, och tar för lång tid - så tror jag inte att Linux kommer att vara rätt system för dig.

De som jag känner som kör Linux är enligt mig enormt tålmodiga/intresserade, och lägger massor av sin fritid att pilla runt och få till saker i det. Helt OK - men man skall nog vara beredd på att lägga mycket tid på det som ett intresse/hobby.

Oavsett ovan varning/info; Skall bli kul resa att följa hur det går!

Kul även att du kommit igång med din blogg igen efter långt uppehåll - brukar gärna läsa den på FotoSidan. :) Har saknat den under det sista halvåret. Har du lagt av med lastfartygen på Nordsjön på vintrarna? Lägg gärna upp om dina äventyr i Linux med bildredigering som huvudsyfte på bloggen (förutom att vara kul att läsa, så kan andra intresserade ta del av det).

Lycka till (och hoppas andra "Linux-nerdar" här kan bättre hjälpa och guida dig med det praktiska)!
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag provad nu att försöka få fram felmeddelandet när jag vill ha Sumatra som default för pdf-filer, och se på fan, nu funkade det! Tydligen har det äntligen kommet en uppdatering som inte har försämrat W10 ytterligare. Då var det bara allt annat elände kvar att lösa.
 

Lgarmer

Aktiv medlem
Jag provad nu att försöka få fram felmeddelandet när jag vill ha Sumatra som default för pdf-filer, och se på fan, nu funkade det! Tydligen har det äntligen kommet en uppdatering som inte har försämrat W10 ytterligare. Då var det bara allt annat elände kvar att lösa.
Bra att det löste sig 👍

Vad har du annars för "elände" kvar? Kanske kan hjälpa dig att få rätt på det.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Sådär, nu är jag tillbaks efter en extremt arbetsintensiv midsommarhelg. (Åkte dessutom på flera timmars nödvändigt akutmekande med bilen. Bilproblem inträffar naturligtvis när man inte har tid för sånt.)
Jag sitter vid jobbdatorn där jag kör Ubuntu just nu.

Ja, var börjar man räkna upp W10-problemen?

* Kraftigt försämrat ljud jämfört med W7. Går ej att justera till eftersom Microsoft tydligen ansåg att den fina equalizer jag hade i W7 var onödig.

* Microsoft ansåg att jag vill ha en gröntonad bildskärm i W10. Krävde mycket arbete för att justera bort trots tillgång till kalibreringsverktyg.

* Oftast måste jag dra ur och sätta i muskabeln efter start för att musen ska fungera. Inget problem jag hade i W7.

* Ofta går det inte att stänga av datorn ordentligt utan den ligger i nåt viloläge trots att jag väljer "Stäng av". Ofta dessutom med "Startfotot" synligt. Jag får våldstänga datorn genom att hålla in den fysiska knappen några sekunder. Funkade i W7.

* Ibland startar datorn med en helt svart skärm och en fungerande muspekare. Inget annat. Måste våldstänga datorn och starta om. Inget problem jag hade med W7.

* W10 är oflexibelt. Jag kan inte justera datorn och välja program som jag kunde med W7.

* W10 är rörigt och svårjobbat. Till exempel 2 kontrollpaneler. Den nya självklart riktigt usel. Den som liknar den gamla riktiga fungerar skapligt.

* W10 ser för jävligt ut! Som en återgång till Windows 2.0 fast ännu fulare. Riktigt jävla asfult! Det förstör helt nöjet att använda datorn.

* Värst av allt: Genom sitt agerande med att tvinga och lura folk att uppgradera, genom evigt tjat, nedladdningar som startar trots att man tackat nej, dialogrutor som luras genom att betrakta det som ett ett OK när man stänger rutan och fan vet allt jävelskap de har haft för sig har Microsoft visat att de har blivit ett ruffel- och bågföretag som man inte kan lite på. Jag ger inte en spänn för deras ärlighet.

Säker mer elände, men jag kommer inte på något just nu och jag sitter som sagt vid en Linuxdator för tillfället.

Sammanfattat har Windows 10 helt förstört nöjet att sitta vid datorn. Jag blir bara frustrerad och förbannad för att min fina dator som jag la rätt mycket pengar på har blivit så fördärvad. Tyvärr tänkte jag under hela "ångermånaden" att det blir nog bra bara man har vant sig. Så var det inte, det blir bara värre och värre. Jag betraktar W10 som det värsta skit jag har fått in i datorn. Något som mitt antivirus borde ha varnat för.
Microsoft stod på topp med Windows 7. Det var den i särklass bästa och mest användarvänliga versionen. Efter den har det börjat gå utför. Snabbt. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan Windows endast körs av samma slags entusiaster som sitter och kör Amiga och Itari idag.
 

Lgarmer

Aktiv medlem
Sådär, nu är jag tillbaks efter en extremt arbetsintensiv midsommarhelg. (Åkte dessutom på flera timmars nödvändigt akutmekande med bilen. Bilproblem inträffar naturligtvis när man inte har tid för sånt.)
Jag sitter vid jobbdatorn där jag kör Ubuntu just nu.

Ja, var börjar man räkna upp W10-problemen?

* Kraftigt försämrat ljud jämfört med W7. Går ej att justera till eftersom Microsoft tydligen ansåg att den fina equalizer jag hade i W7 var onödig.

* Microsoft ansåg att jag vill ha en gröntonad bildskärm i W10. Krävde mycket arbete för att justera bort trots tillgång till kalibreringsverktyg.

* Oftast måste jag dra ur och sätta i muskabeln efter start för att musen ska fungera. Inget problem jag hade i W7.

* Ofta går det inte att stänga av datorn ordentligt utan den ligger i nåt viloläge trots att jag väljer "Stäng av". Ofta dessutom med "Startfotot" synligt. Jag får våldstänga datorn genom att hålla in den fysiska knappen några sekunder. Funkade i W7.

* Ibland startar datorn med en helt svart skärm och en fungerande muspekare. Inget annat. Måste våldstänga datorn och starta om. Inget problem jag hade med W7.

* W10 är oflexibelt. Jag kan inte justera datorn och välja program som jag kunde med W7.

* W10 är rörigt och svårjobbat. Till exempel 2 kontrollpaneler. Den nya självklart riktigt usel. Den som liknar den gamla riktiga fungerar skapligt.

* W10 ser för jävligt ut! Som en återgång till Windows 2.0 fast ännu fulare. Riktigt jävla asfult! Det förstör helt nöjet att använda datorn.

* Värst av allt: Genom sitt agerande med att tvinga och lura folk att uppgradera, genom evigt tjat, nedladdningar som startar trots att man tackat nej, dialogrutor som luras genom att betrakta det som ett ett OK när man stänger rutan och fan vet allt jävelskap de har haft för sig har Microsoft visat att de har blivit ett ruffel- och bågföretag som man inte kan lite på. Jag ger inte en spänn för deras ärlighet.

Säker mer elände, men jag kommer inte på något just nu och jag sitter som sagt vid en Linuxdator för tillfället.

Sammanfattat har Windows 10 helt förstört nöjet att sitta vid datorn. Jag blir bara frustrerad och förbannad för att min fina dator som jag la rätt mycket pengar på har blivit så fördärvad. Tyvärr tänkte jag under hela "ångermånaden" att det blir nog bra bara man har vant sig. Så var det inte, det blir bara värre och värre. Jag betraktar W10 som det värsta skit jag har fått in i datorn. Något som mitt antivirus borde ha varnat för.
Microsoft stod på topp med Windows 7. Det var den i särklass bästa och mest användarvänliga versionen. Efter den har det börjat gå utför. Snabbt. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan Windows endast körs av samma slags entusiaster som sitter och kör Amiga och Itari idag.
Hej!

Ja, det var en del problem du ser ut att ha. Tänkte bara kolla med dig först, du har bara uppgraderat till Windows 10 va? Anledningen till att jag frågar är för när jag gjorde det fick jag en del problem. Var tvungen att installera ny drivrutin till grafikkortet och fick en hel del mystiska nätverksproblem. Jag löste det genom att ta ner Windows 10 ISOn från MS. Finns ett program du kan ladda ner från MS sida som låter dig tan ner filen. Du kan sen använda den till att göra en ren ominstallation av datorn.

Vissa av problemen du nämner som ljud och bildproblemet låter som drivrutins problem. Har du testat att uppdatera dem till senaste drivrutin?

Ska läsa igenom problemen mer noggrant imorgon. Återkommer till dig om jag hittar någon lämplig lösning.

Ha det bra så länge!
 

Hankki

Aktiv medlem
Sådär, nu är jag tillbaks efter en extremt arbetsintensiv midsommarhelg. (Åkte dessutom på flera timmars nödvändigt akutmekande med bilen. Bilproblem inträffar naturligtvis när man inte har tid för sånt.)
Jag sitter vid jobbdatorn där jag kör Ubuntu just nu.

Ja, var börjar man räkna upp W10-problemen?...
Håller fullständigt med Linus, Ren installation, Speciellt om du har en "märkesdator" så slipper du all förinstallerad skit.
Min brorson försökte uppdatera en HP dator med icke fungerande ljud som följd samt att explorer.exe vägrade starta så startknappen blinkade till emellanåt med svart skärm.
Som tur var så fungerade ctrl+alt+del så man kunde stoppa explorern och få ställt den att starta i felsäkert läge och då till slut lyckas starta via USB med den rena ISO installationen.
Ren installation>allt fungerade direkt utan problem.

Däremot håller jag med om att alla appar är fula men det är ett ickeproblem när man inte använder dom. Riktiga program till allt.
Startpanelen använder jag ytterst sällan, har programmen jag använder i aktivitetsfältet nertill, och när jag använder den så högerklickar jag för att komma till den gamla kontrollpanelen. Jag lärde mig att leva utan startknapp när W8 kom ut och det går riktigt bra när man blir van.
 

Elenor

Aktiv medlem
Svarar kort från mobilen då jag är på resande fot.

Jag fick också tokspel på att Windows började kludda med allt och upplevde att jag inte hade kontrollen över min egen dator.

Först körde jag Linux mint installerat på en usb-sticka och kunde välja att starta på den eller på Windows. Det är ett bra sätt att prova sig fram.

Jag upptäckte strax att det var så mycket stabilare än Windows och började då plocka med bilder i Gimp. Har annars använt Photoshop och bridge i många år, både på Mac och PC, och först höll jag på att bli knäpp! Verkligen!

Sedan slutade jag tänka och började testa mig fram intuitivt. Då gick det mycket bättre.

Jag har fortfarande inte fått grepp om allt, men av det jag velat göra har jag hittills lyckats hitta allt jag behövt i Gimp.

Är du van vid Windows är Linux mint lättnavigerat och praktiskt, jag är varken intresserad eller insatt, datorn ska bara funka... Jag kör mint 17, men har hört att mint 18 som är på gång ska vara något i hästväg... Får se om jag kommer mig för att byta.

Det är förresten också smart med Linux, alla dokument och inställningar mm ligger intakta när man provkör olika installationer och experimenterar, mycket praktiskt.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jo, jag ska nog testa Mint. Det ser väldigt intressant ut. Samtidigt har jag insett att jag är väldigt förtjust i Lightroom och vill nog inte byta ut det mot något annat. Förhoppningsvis kanske det går att köra det i Linux med Wine (som jag vet i stort sett inget alls om, bara att det ska gå att köra några eller alla winprogram i Linux med det). Helst av allt vill jag nog ha tillbaka det riktiga Windows, dvs Windows 7.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag ser till min stora glädje att Microsoft har blivit dömda till att betala skadestånd för att de har myglat in Windows 10 i en företagares dator. Jag hoppas att det kommer miljontals såna skadeståndsansökningar så kanske vi får ett ej tidsbegränsat val att återgå till 7:an igen. Ett knapptryck, se har man en användarvänlig, vacker och väl fungerande dator igen... Skulle vara underbart!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jo, jag ska nog testa Mint. Det ser väldigt intressant ut. Samtidigt har jag insett att jag är väldigt förtjust i Lightroom och vill nog inte byta ut det mot något annat. Förhoppningsvis kanske det går att köra det i Linux med Wine (som jag vet i stort sett inget alls om, bara att det ska gå att köra några eller alla winprogram i Linux med det). Helst av allt vill jag nog ha tillbaka det riktiga Windows, dvs Windows 7.
Det finns bra med hjälp inne på https://discuss.pixls.us/ för alla som bildbehandlar via öppen källkod.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, jag ska nog testa Mint. Det ser väldigt intressant ut. Samtidigt har jag insett att jag är väldigt förtjust i Lightroom och vill nog inte byta ut det mot något annat. Förhoppningsvis kanske det går att köra det i Linux med Wine (som jag vet i stort sett inget alls om, bara att det ska gå att köra några eller alla winprogram i Linux med det). Helst av allt vill jag nog ha tillbaka det riktiga Windows, dvs Windows 7.
Tänkte precis nämna några av dessa alternativ för dig att kika på:

1. Kör en ren ny installation av Windows 10 (det är ibland själva uppgraderingarna som inte fungerar helt optimalt). Tror det kommer att fungera mycket stabilarer och bättre.

2. Gå tillbaka till Windows 7 (eftersom din dator inte verkar fungera helt optimalt med Windows 10 - detta är orsaken att jag håller med dig att Microsoft varit för eggresiva med utrullningen av 10:an).

3. Kör Linux (eller *BSD) och installera tex VMware med Windows (7, 8, 10) och Adobe Lr.

Fördelen med nr 1. är att W10 är lite mer framtidssäkert (även om det kommer dröja väldigt länge innan W7 slutas supportas). Nackdelen är att det ändå inte är säkert att din hårdvara kommer att fungera 100 med W10 (troligen gör den det, men det är långt ifrån garanterat).

Fördelen med nr 2. är att både du och din dator är van vid och fungerar bra med W7 (behöver varken lära om till W10, eller lära om till olika Linuxdistar). Ser ingen direkt nackdel med detta idag, men på många års sikt så kanske vissa appar kräver W10 (men då har du ändå troligen skaffat ny dator). Är nog det mest riskfria alternativet jämfört med både 1. och 3.

Fördelen med nr 3. är om du vill komma ifrån Windows som primärt system, men ändå kunna köra appar som tex Lr. Nackdelen är att alla drivrutiner och kalibrering av hårdvara kan eventuellt bli en sak (det beror på hur avancerad du är i din färghantering, och vilka möjligheter till vill ha till detta framåt).
 

Elenor

Aktiv medlem
Kan berätta att jag fortfarande kör Linux Mint 17 och inte har behövt tänka överhuvudtaget kring den installationen.

Däremot har min bildhanteringsdator med windows 7 (ej ansluten till internet eftersom det känns som ett otryggt system) börjat strula, bridge lägger filer där jag sagt att jag inte vill ha dem (vill ha dem där bilderna är, inte på C!) och det gav vissa förstoppningsproblem.

Har nu partiserat om den datorn med hjälp av programmet EaseUS Partition Master, så slapp jag ominstallera något. C-enheten är nu tre gånger så stor som tidigare. :p

Har ju behållit den datorn på Windows för att kunna köra Gimp och Photoshop parallellt, samt för att jag gillar Bridge när jag ska sortera och organisera stora mängder bilder och hantera NEF-filer. Gamla rutiner som underlättar vid stora bildflöden, ska se till att lära om...

Men döm om min förvåning när jag häromdagen satt i Photoshop, som jag då använt sedan 90-talet, och insåg att jag faktiskt behövde starta GIMP för att lösa det jag ville.

Det innebär uppenbart att jag använt GIMP så mycket att jag nu upptäckt nya arbetsmetoder och strategier, som gör att vissa moment upplevs enklare i GIMP. Som jag skrev i somras - när jag slutade tänka och gick på känsla blev det så självklart och enkelt.

Löser jag det nu bara med en effektiv ersättare till Bridge finns alltså ingen anledning alls för mig att ha kvar Windows överhuvudtaget!

Fantastiskt. Att något som är gratis kan fungera så bra! :D
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag kör all-in med Linux Mint 64 bit. Två st 27" skärmar till en liten Intel NUC. Libre Office, diverse utilities och mest Eagle för CAE (ett av få programpaket som finns för Win, OS X OCH Linux). Absolut klockrent och helt bekymmersfritt som det ska vara.

För bildhantering finns ju allltid gamla goa GIMPen men Darktable är litet mer anpassat till arbetsflödet tycker jag. En del av automatiseringen i Lr förstår jag så väl hur de tänkt men ibland tycker jag den är i vägen. Det finns nog inget man kan göra i Lr som inte går att lösa i GIMP och/eller Darktable.

Dock har jag dragit igång en fem år gammal MacBook Pro och kör Lr/Fs CC och den främsta anledningen var att jag bytte till Fuji. Tycker att T2 är en fantastisk kamera, om någon undrar varför så räcker det för mig att titta på den uppifrån och sedan titta i sökaren.

Jag provade en version av Darktable som hade stöd för Fuji men den var inte användbar och tokkraschade. Att konvertera råfiler separat på något annat vis fär att sedan lyfta in dem till Darktable kändes som alltför motigt och en hel del av funtionaliteten i Lr för att hantera bildarkiv är ju ändå vettiga.

jag har inte provat att köra Lr under Wine eller VWare.

En annan variant skulle ju kunna vara att t ex ha en separat dator, t ex en liten NUC, med Win 7 och använda den enbart till Lr. Jag har faktiskt en Win 7 för de tillfällen inget annat fungerar bra, t ex Flash Magic. Min motvilja mot Pyttemjuk är efter många år monumental och någon omsvängning där är ite väntad.
 

Elenor

Aktiv medlem
Intressant att läsa att du kör helt och hållet på Mint.

Jag har en "släpbar" med Mint 17. 3 Rosa Mate 64 bit till vardags, utrustad med bland annat 16 GB RAM för att orka bildhantering utan problem... :p

Vid behov av Bridge startar jag bildhanteringsdatorn (Torn med 64 bit win 7, utan kabel till internet eftersom det mest ger problem med ett så otryggt os), och i det flödet är det naturligt att kombinera med Photoshop.

Det är alltså där jag nu börjar märka att jag hellre väljer GIMP och därför inser att ok, nu har jag hittat det jag behöver i GIMP för att kunna ersätta Photoshop.

Då återstår att ersätta Bridge, och det lutar kanske mest åt Darktable alltså. Synd att den inte finns för Windows så man kan sitta och bläddra mellan programmen på samma dator i samma bildarkiv, men jag får köra på två datorer och lägga in delar av arkivet för att se hur det fungerar.

Lightroom har jag aldrig börjat använda så det behöver jag inte ersätta. :p

Stöd för olika kameror är intressant. Darktable stöder min gamla Nikon D300 men den känns rätt utdaterad så jag tänkte uppgradera och då kanske det falerar om jag har otur. Har tittat på Nikon D7200 som är en DX-kamera som har allt jag behöver men saknar vinklingsbar skärm som är ett önskemål.

Jag har ju kört proffs- och semiproffshus i snart 30 år så att gå ner på en instegsmodell i plast utan vädertädningar och där man måste in i menyer för att komma åt det jag vill tror jag inte blir så bra, har en känsla av att jag avlivar en sådan av misstag... :p

Och att byta till Canon innebär flera problem, vet inte ens om de har ett hus som motsvarar mina önskemål, men framför allt får jag ju bekymmer med mina gamla gluggar osv, för att inte tala om hur vilse jag går i menyerna när jag byter märke, har jobbat en del med Canon tidigare och det är förvirrande. :p

Någonstans måste man väl kompromissa antar jag så det lutar ändå åt att det är D7200 som är bästa kompromissen för tillfället (såvida inte en 7300 med vinklingsbar skärm dyker upp...?) för den nya 5600 tycker jag saknar en del viktiga detaljer som vädertätning, vissa snabbrattar/knappar som jag vill ha på ett visst vis (gammal hund, jobbigt att lära om, gissa hur tufft det varit att släppa gamla vanliga Photoshop och lära om?! Det får ta den tid det tar helt enkelt att gå från betalprogram till fria alternativ, men jag GILLAR verkligen tanken på open source... )

Min motvilja mot Pyttemjuk är väldigt motiverande när det gäller att finna lösningar! :p

Men vad jag förstår är det Darktable jag behöver bli polare med i första läget. Kanske kommer stöd för fler kameror på sikt?

Det är just arbetsflödet med bildsortering, gradering, metadata, framkallning av råfiler och sådant jag använt Bridge till hittills, där jag förstår att många använder Lightroom. Jag provade Bridgen och tyckte jag hittade ett flöde som funkade för mig så det blev inte av att jag pillade mig vidare.

Ja, jag är en lat och bekväm jäkel som vill att saker ska fungera men minsta möjliga krångel, så... ja windows har varit på väg ut genom fönstret mer än en gång... :p
 
ANNONS