Annons

Kompaktkamera prisvärd

Produkter
(logga in för att koppla)

Mimarie

Ny medlem
Jag ska köpa en kompaktkamera till min syster i julklapp, tänkte mig maxpris 2000kr. Hon är inte direkt intresserad av foto och vill således inte ha för mkt inställningar och liknande. Jag vet att jag inte kommer så långt med 2000kr, men det känns om en djungel med alla olika kompaktkameror och vill ju köpa den bästa kameran jag kan få för de pengarna. Tanken är en familjekamera där det fotas mest på högtider och semestrar.

Har tittat på canons ixus-kameror och sonys WX220.
 

AFJ

Aktiv medlem
Om du kollar på nya kameror i den prisklassen blir det allt färre modeller att välja mellan. Detta beror på att mobilkamerorna blivit så mycket bättre och att skillnaden mot de billigare kompakterna krympt.

Däremot har marknaden för kompaktkameror med större sensorer ökat eftersom de ger markant bättre möjligheter och bildkvalité. Den typen av kameror börjar dock runt 4000 i pris och går uppåt. Kan du tänka dig begagnat kan det vara ett alternativ men om du skall ge bort så kanske det är mindre intressant.

Jag har haft en mängd Ixus-kameror genom åren och de har alltid varit väldigt bra men har inte koll på vilka modeller som gäller idag.

I princip alla kompaktkameror har ett läge som är helautomatiskt där man inte behöver hålla på med inställningar så det lär inte skilja mellan olika modeller.
 
ANNONS