Annons

Keywords från LR till IPTC.Keywords i TIFF-fil?

Produkter
(logga in för att koppla)

brjohan

Medlem
Mina försök att 'kopiera' keywords från LR-katalogen till TIFF-filens IPTC Keywords metadata via "Write metadata to file", misslyckas.

Kan något annat sätt lyckas? I så fall, vilket?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Mina försök att 'kopiera' keywords från LR-katalogen till TIFF-filens IPTC Keywords metadata via "Write metadata to file", misslyckas.

Kan något annat sätt lyckas? I så fall, vilket?
Provade just själv bara för att dubbelkolla: exporterade en bild som TIFF och alla nyckelorden står där snyggt och prydligt.

Om du beskriver din process lite mer utförligt kan det nog vara lättare att se var något går snett.
 

brjohan

Medlem
Från LR vidarebehandlar jag en bild (med LR-keywords) i PS och resultatet fås i en TIFF. Det ät till just denna TIFFs IPTC-metadata som jag vill kopiera keywords (via Save metadata to file) - utan att exportera.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Från LR vidarebehandlar jag en bild (med LR-keywords) i PS och resultatet fås i en TIFF. Det ät till just denna TIFFs IPTC-metadata som jag vill kopiera keywords (via Save metadata to file) - utan att exportera.
Om du vill att LR skall lägga in keywords i en bild så skriver du in dem i LR och exporterar sedan filen. Det är så LR jobbar. Vad du sedan gör i PS är utanför Lightrooms kontroll. Har du väl exporterat filen kan inte LR längre påverka den.
 

brjohan

Medlem
Jag läser via https://helpx.adobe.com/lightroom/help/keywords.html bl.a. följande:

"When you add keywords to photos, the changes are stored in Lightroom, but the keywords aren’t saved to the files unless the Automatically Write Changes Into XMP option is selected in the Catalog Settings dialog box. To save the keywords to the files manually, choose Metadata > Save Metadata To File."

Detta gav mig anledning tro att jag till den TIFF-bildfil som automatiskt efter redigering i PS adderas till LR-katalogen, skulle kunna skriva bl.a. Keywords via just denna "Save metadata to file".

Jag vill inte att LR automatiskt skall skriva alla metadataändringar till bildfilen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag läser via https://helpx.adobe.com/lightroom/help/keywords.html bl.a. följande:

"When you add keywords to photos, the changes are stored in Lightroom, but the keywords aren’t saved to the files unless the Automatically Write Changes Into XMP option is selected in the Catalog Settings dialog box. To save the keywords to the files manually, choose Metadata > Save Metadata To File."

Detta gav mig anledning tro att jag till den TIFF-bildfil som automatiskt efter redigering i PS adderas till LR-katalogen, skulle kunna skriva bl.a. Keywords via just denna "Save metadata to file".

Jag vill inte att LR automatiskt skall skriva alla metadataändringar till bildfilen.
Du missförstår nog deras text lite, när de skriver "To save the keywords to the files ..." syftar de på att metadata sparas i XMP-filer. Tänk på att Lightroom till skillnad från PS aldrig ändrar något, inte ens metadata, i bildfiler. Allt du gör i Lightroom (justeringar i bilden eller ändringar metadata) sparas som instruktioner i Lightrooms databas. Och om du valt det, dessutom i XMP-filer*. De justeringarna eller metadataändringarna appliceras sedan på den fil som skapas vid en export av en bild, men bildfilen Lightroom utgår ifrån vid exporten rör LR som sagt aldrig.

* XMP-filer är helt enkelt ett sätt att spara ändringar (bildjusteringar, metadata) utanför Lightrooms databas så andra program vid behov kan läsa dem.
 

AFJ

Aktiv medlem
Detta gav mig anledning tro att jag till den TIFF-bildfil som automatiskt efter redigering i PS adderas till LR-katalogen, skulle kunna skriva bl.a. Keywords via just denna "Save metadata to file".

Jag vill inte att LR automatiskt skall skriva alla metadataändringar till bildfilen.
Det funkar nästan så som du vill. Skillnaden är alltså att som Martin skriver så hamnar dessa datar i en separat fil med ändelsen .xmp. Om du kollar den mapp där din TIFF-fil ligger bör du alltså ha en sådan fil. Det är en text-fil så du kan öppna en med t ex "Anteckningar" i Windows så ser du var den innehåller.

EDIT - JAG HADE FEL:

Jag tror förresten att när det är en JPG och en TIFF då skrivs faktiskt själva informationen till original-filen INTE till en XMP-fil. Jag testade nu med en JPG-fil och då ändras JPG-filen och Keywords syns i Windows utforskaren, ingen xmp-fil skapas.
 

brjohan

Medlem
Efter högerklick på TIFF-filen i Library och val av Metadata -> Save metadata to file så visas en popup - se bifogad bild.

Skulle även detta kunna missförstås?
 

Bilagor

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Efter högerklick på TIFF-filen i Library och val av Metadata -> Save metadata to file så visas en popup - se bifogad bild.

Skulle även detta kunna missförstås?
Hepp, där ser man. Jag jobbar ju själv enbart med råfiler (där den typen av alternativ inte finns), så jag har aldrig ens funderat över hur TIFF-filer hanteras.

Då får du fråga någon annan :)
 

joakim d

Aktiv medlem
Hej

Det känns som du går över ån efter vatten här, det här borde fungera av sig självt.

Jag gjorde ett enkelt test och valde en gammal rawfil (.NEF) i Lightroom som jag inte jobbat med tidigare och la till 3 nyckelord, jag valde sedan via högerklick att redigera filen i PS. Väl inne i PS kontrollerade jag via File Info... att nyckelorden var med och de var det. Efter att jag gjort bearbetat filen sparade jag den i PS och gick tillbaka till LR och tittade på .tiff filen och den hade mina tre nyckelord, jag dubbelkollade filen genom att inspektera den utanför LR och nyckelorden fanns verkligen i tiff-filen.

Så summa summarum ska du inte behöva göra någonting om saker är rätt uppsatta. Jag vet inte exakt vad det är jag har som gör att det fungerar men jag har uppsatt att filformatet ska vara TIFF och inte PSD när jag redigerar i PS samt att metadata skrivs automatiskt till XMP fil.
 

brjohan

Medlem
Hej Joakim!

Jag vill helst inte att metadata automatiskt sparas i bildfilen. I de sällsynta fall jag har behov av det, så skulle jag starkt föredra att 'manuellt' få metadata skriven till den eller de få filer som är aktuella. Därför mitt val att försöka använda "Save metadata to file".

Under vilken TIFF-IPTC-tag hamnar de nyckelord som skrivits till filen?
Skrivs de som ren text eller i XML-form?
Är det kanske så att nyckelorden hamnar i TIFF-filens XMP-metadata?
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej Joakim!

Jag vill helst inte att metadata automatiskt sparas i bildfilen. I de sällsynta fall jag har behov av det, så skulle jag starkt föredra att 'manuellt' få metadata skriven till den eller de få filer som är aktuella. Därför mitt val att försöka använda "Save metadata to file".

Under vilken TIFF-IPTC-tag hamnar de nyckelord som skrivits till filen?
Skrivs de som ren text eller i XML-form?
Är det kanske så att nyckelorden hamnar i TIFF-filens XMP-metadata?
Jag testade nu igen här hemma. Jag har en TIF-fil i Lightroom, jag lägger till ett Keyword. Högerklickar, väljer Metadata, Save Metadata to File - får då upp upplysningsrutan enligt ovan. Klickar OK. Då kan jag direkt i Windows utforskaren se nyckelordet jag lade till. Öppnar jag med Windows Fotovisaren och väljer egenskaper så kan jag också se samma nyckelord.

Så för mig tycks det funka som det är tänkt.
 

joakim d

Aktiv medlem
Om du bara vill ha det ibland så fungerar ju det du själv föreslog att högerklicka på tiff filen och välja Save Metadata to file.

Hur IPTC är lagrat inuti en TIFF fil vet jag inte specifikt men spelar det någon roll så länge du har program som kan läsa och skriva informationen?
 

joakim d

Aktiv medlem
Ja nu har ju både jag och Anders svarat samma sak så den delen verkar ju klar.

En sak som jag blir lite osäker på är var du skrivit dina nyckelord i LR? Är det till originalfilen eller till TIFF filen? Om det är det förstnämnda så fungerar ju det ju inte att välja Save metadata to file för TIFF filen för det förstår ju inte LR att du vill ha nyckelord från en annan fil. I så fall måste du synka filerna först så nyckelorden kopieras över till TIFF filen.
 

brjohan

Medlem
Då jag fått TIFF-filen - som PS-resultat - så har både DNG- och TIFF-filen samma nyckelord. Jag ger sedan TIFF-filen en ny uppsättning nyckelord. DNG-filens nyckelord i katalogen påverkas inte.

Sedan skriver jag ut TIFF-nyckelorden till TIFF-filen för att därefter ersätta de senast tillagda nyckelorden med de ursprungliga.

Då jag öppnar TIFF-filen i Mathworks Image Processing Toolbox för att göra lite speciell bildbehandling 'ser' jag den 'gamla' uppsättningen nyckelord. Den 'nya' som skulle innehålla diverse bildbehandlingsparametrar, verkar inte finnas.

Om jag gör motsvarande operationer i PS efter att inte ha öppnat bilden från LR, så fungerar allt som jag vill.

Mitt problem (med LR) behöver - som det verkar - gås runt, genom att använda PS för nyckelordsmanipulationerna.

Tack för hjälpvilligheterna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om du bara vill ha det ibland så fungerar ju det du själv föreslog att högerklicka på tiff filen och välja Save Metadata to file.

Hur IPTC är lagrat inuti en TIFF fil vet jag inte specifikt men spelar det någon roll så länge du har program som kan läsa och skriva informationen?
Enligt Buildpix som säljer DAM-system som FotoWare till exv. tidningarna, så skiljer man på filformat som är kompatibla med metadatastandarden XMP (Extensible Metadata Platform). Det är bl.a. JPEG, TIGG och DNG. De kompatibla formaten kan lagra XMP i själva bildfilerna. Även textfiler som vissa sorter av PDF är även de XMP-kompatibla. Andra filer som exv. Office-filer är det inte och precis som för RAW så lagras då metadata i en s.k. sidecar som heter exakt samma sak som huvudfilem men med filändelsen .XMP.

Det finns en skillnad mellan TIFF och de andra formaten jag nämnt genom att TIFF inte har en speciell header för metadata som gör metadatahanteringen maximalt effektiv. I TIFF slängs tydligen metadata in där man hittar en plats för den. Detta gör att om man har stora TIFF, så kan hanteringen ta lite längre tid än med andra format både för att filerna är större än de andra samt att de alltså lagrar metadata ineffektivt.

I Lightroom så är det som ni säger med alla format utom DNG. "Save metadata to file" gäller för alla dessa. Däremot skiljer sig DNG-formatet från de övriga genom att man där dels kan konfigurera hur stora "previews" som ska bakas in i DNG-rawfilerna. Sedan finns en särskild funktion för DNG som motsvara "save metadata..." men den heter istället "Update DNG Preview & metadata. Det som skiljer den från den andra är alltså att det inte bara är metadata som skrivs ner i filen utan det skapas även en "framkallad" JPEG i den storlek man bestämt under "Preferences - File handling" med alla ändringar man gjort i LR av DNG-filen.

Metadataschemat i LR är lite stelt men i andra mer flexibla system så kan man ju själv lägga till och ta bort metadataelement dock är det bara ett urval standardfält (Dublin Core och EXIF bl.a. som också är en namnrymd som ingår i XMP) som exv. syns i Windows filhanterare om man kollar filerna där. ITPC-fälten ingår ju i ITPC-namnrymden i XMP så dessa data lagras ihop med alla andra men det är inte säkert att dessa syns i Windows som sagt. Överhuvudtaget är detta med metadata ett litet problem eftersom olika RAW-konverterare delvis använder sina egna uppsättningar. Det kan göra att en del metadata inte är synlig om man öppnar filerna i en RAW-konverterare som inte skapat dem.
 

joakim d

Aktiv medlem
Då jag fått TIFF-filen - som PS-resultat - så har både DNG- och TIFF-filen samma nyckelord. Jag ger sedan TIFF-filen en ny uppsättning nyckelord. DNG-filens nyckelord i katalogen påverkas inte.

Sedan skriver jag ut TIFF-nyckelorden till TIFF-filen för att därefter ersätta de senast tillagda nyckelorden med de ursprungliga.

Då jag öppnar TIFF-filen i Mathworks Image Processing Toolbox för att göra lite speciell bildbehandling 'ser' jag den 'gamla' uppsättningen nyckelord. Den 'nya' som skulle innehålla diverse bildbehandlingsparametrar, verkar inte finnas.

Om jag gör motsvarande operationer i PS efter att inte ha öppnat bilden från LR, så fungerar allt som jag vill.

Mitt problem (med LR) behöver - som det verkar - gås runt, genom att använda PS för nyckelordsmanipulationerna.

Tack för hjälpvilligheterna.
Jag testade just att lägga till ett nyckelord till en av TIFF filerna jag jobbade med igår och valde att spara metadata till fil och när jag sedan öppnade TIFF filen i Preview (Mac OS X) så fanns det nya nyckelordet med så jag har inte det problemet. Kanske kör vi olika LR versioner och det är därför, kanske är det ditt program som inte hanterar nyckelord så bra. Vem vet.
 
ANNONS