Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga ang. inramning av foto med passepartout

Produkter
(logga in för att koppla)

hejhoppp

Ny medlem
Hej!

Jag har en fråga om hur man ska göra med ett foto som man vill ha passepartout på. Måste passepartout vara över bilden om ni förstår vad jag menar? Tycker det är synd om det täcker lite av motivet.. Bör man därför skiva ut fotot med en vit kant så att passepartout kan vara över där istället? Hur gör professionella inramare?

Tack på förhand!
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag är ingen professionell inramare men ramar en del själv, oftast med färdigköpta ramar med passepartout, men också specialbeställda ramar. Då beställer jag passepartouten med en marginal på kanske 1 - 1,5mm på varje kant. I sådana fall gäller det bara att vara noggrann med monteringen så att bilden verkligen centrerar. Men oftast ligger mitt motiv längre in på bilden vilket tillåter större utskrift än hålet i passepartouten och därmed enklare montering.

Själva bilden monterar jag sedan på en syrafri kartong med hjälp av värmeadhesiv. Kartongen har samma yttermått som passepartouten vilket gör att de ligger "rätt". Är det väldigt liten tolerans mellan bildens mått och hålet monterar jag bilden med syrafri klisterremsa på baksidan av passepartouten. Jag använder då ett tjockt papper för utskriften för att minimera risken att det bubblar sig efter en tid.
 
Senast ändrad:

knobloch

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en fråga om hur man ska göra med ett foto som man vill ha passepartout på. Måste passepartout vara över bilden om ni förstår vad jag menar? Tycker det är synd om det täcker lite av motivet.. Bör man därför skiva ut fotot med en vit kant så att passepartout kan vara över där istället? Hur gör professionella inramare?

Tack på förhand!
Jag vet inte hur andra gör, men jag har några ramar hemma som har yttermått 50x70 cm, dessa är med passepartout där utsnittet för bilden är 40x50 cm.

Först funderade jag på att printa 40x50 och sedan tejpa bilden på baksidan av passepartout så att den stannar kvar där den ska vara (vilket jag fått för mig är som man ska göra). Men sen tänkte jag som du, att skriva ut med vit ram, så jag gjorde det istället och det funkade jättebra.

Jag beskar först bilderna till 4:5-format. Sedan gjorde jag en printmall i Lightrooms printmodul som är 50x70 cm stor (med vit bakgrund), där jag har en cell i storleken 40x50 cm centrerat i mitten för bilden. Då passade det perfekt med ram/passepartout.

Fördel: Slipper hålla på att fästa med tejp eller liknande. Passar perfekt från början (passepartout täcker typ precis en millimeter av kanten runt bilden).
Nackdel: Dyrare att beställa 50x70-print än 40x50 (128 kr jämfört med 112 kr om man kollar på Crimson där jag beställde, så ingen jätteskillnad om det rör sig om ett fåtal bilder).

Jag har kört på några billiga IKEA-ramar, tror det är denna jag har: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10132528/#/50268874

(Måtten i Lightroom var exakt 50x70 cm resp 40x50, passepartout täckte ändå del av kanten, så det kan vara så att utsnittet i passepartout från IKEA egentligen är något mindre. Har inte kontrollmätt).
 
ANNONS