Annons

Köpråd stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Då var olyckan framme. Har lyckats tappa bort mitt resesrativ på resande fot och känner ett gnagande behov av att skaffa ett nytt. Som alla vet (?) går det inte att vara utan stativ, och jag tänkte passa på att (ev) köpa ett I den högre prisklassen om det går att finna till ett fördelaktigt pris där jag nu befinner mig.

Som sagt, jag hade ett stativ, men det försvann (bokstavligen) på vägen, ett Sirui (vars modellbeteckning jag inte minns) , med tillhörande kula. Har tittat på stativ där jag f n befunner mig (Taiwan), men har inte hittat något fabrikat som jag känner till (förutom Gitzo, och med prislapp därefter), men jag tänker så här; Om jag kan få tag på ett Gitzo till ett lägre pris än hemma, varför inte slå till, jag har ju ändå lagt åtskilliga lusentappar på det här, så några till gör ju ingen stor skillnad i det hela 😜.

Frågan är bara vad/vilken kombi jag skall söka, som klarar av att hålla ett FF - hus och ett 70 - 200.

Jag har ett lätt och smidigt resestativ hemma (!) som klarar ~ 6 kg (men då blir det väl rangligt), så jag behöver inte ett stativ som är ultra-lätt, (nämnda stativ ligger på under kilot med kulled), utan jag behöver ett som ligger mellan det största (s a s) och det klenare (som jag redan har), men som ändå inte väger flera kg.

Nu skall jag vara här i ytterligare ~ 2 veckor så om det skall bli aktuellt får det ske ganska omgående, I annat fall kan jag vänta tills dess att jag kommer hem så ös på med förslag (och gärna prisuppgifter), på ett stativ som kan sägas duga för uppgiften och ändå inte väga flera kg.

Vet inget om Gitzos stativhuvuden, (jag hade gärna köpt ett RRS-huvud, dom håller exceptionell kvalité), men jag tror inte att RRS finns att uppbringa här I TW.

Nåväl, med det sagt, ös på med vad ni har för rekommendationer, så får jag se vad det kostar att införskaffa en lämplig kandidat om det ö h t går att uppbringa lokalt.

Over and out.
 

andreas89

Aktiv medlem
Som mitt-emellan-stativ tycker jag mycket om Mountaineer. Exempelvis 2542. Har provat några olika Gitzo genom åren men detta stativ är det som blivit kvar. Det är taktilt och fint att arbeta med och stadigt för sin låga vikt.

Gitzos kulleder är inte lika bra som stativen. Till mitt 2542 har jag använt en Arca Swiss p0 Monoball som jag varit väldigt nöjd med.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Som mitt-emellan-stativ tycker jag mycket om Mountaineer. Exempelvis 2542. Har provat några olika Gitzo genom åren men detta stativ är det som blivit kvar. Det är taktilt och fint att arbeta med och stadigt för sin låga vikt.

Gitzos kulleder är inte lika bra som stativen. Till mitt 2542 har jag använt en Arca Swiss p0 Monoball som jag varit väldigt nöjd med.
Tacke för tipset, men då hoppade priset upp till ~ 12 lusentappar. Och därtill kommer kulan...
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hur högt behöver du, har ett Benro men mitt kan nog inte bli mer än 6dm
Räcker mer än väl. Verkar däremot som att både Benro och Sirui inte finns på den lokala marknaden, utan en mängd andra märken i " kolfiber" (och då är det ju automatiskt bra, eller 😉 !?), med namn som jag aldrig hört talas om.

Dessa "kolfiberstativ" håller jag mig helst borta från, därför är jag lite fixerad vid namn som jag känner till, s a s. Men då är det det där med tillgången då.

Sedan visade det sig att den kandidat jag var/är intresserad av (Gitzo), är dyrare här än hemma (genom Amazon, skall nämnas).

Hur är det möjligt !?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Räcker mer än väl. Verkar däremot som att både Benro och Sirui inte finns på den lokala marknaden, utan en mängd andra märken i " kolfiber" (och då är det ju automatiskt bra, eller 😉 !?), med namn som jag aldrig hört talas om.

Dessa "kolfiberstativ" håller jag mig helst borta från, därför är jag lite fixerad vid namn som jag känner till, s a s. Men då är det det där med tillgången då.

Sedan visade det sig att den kandidat jag var/är intresserad av (Gitzo), är dyrare här än hemma (genom Amazon, skall nämnas).

Hur är det möjligt !?
Om det inte känns billigare, så köp något enkelt så att du klarar resan. Så kan du titta på något i lugn och ro när du kommer hem. Jag har köpt Leofoto stativ och huvud de senaste, men har och Benro
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om det inte känns billigare, så köp något enkelt så att du klarar resan.
Det är ju en tanke, men det känns som att kasta pengarna i sjön och jag är en vanlig enkel löneslav som tyvärr inte plockar pengar från gatan.

Jaja, jag har några timmar på mig att spåna i saken. Tackar för input i frågeställningen.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Räcker mer än väl. Verkar däremot som att både Benro och Sirui inte finns på den lokala marknaden, utan en mängd andra märken i " kolfiber" (och då är det ju automatiskt bra, eller 😉 !?), med namn som jag aldrig hört talas om.
Det kan inte vara så att dom säljs under andra varumärken på den marknaden? Kan vara värt att undersöka iaf.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har Benro med kolfiberrör. Ingen mittpelare men nivelleringsplatta. Men jag kommer inte ihåg modellbeteckningen utan att titta på det.
Det är i alla fall stabilt nog till det du vill göra.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har Benro med kolfiberrör. Ingen mittpelare men nivelleringsplatta. Men jag kommer inte ihåg modellbeteckningen utan att titta på det.
Det är i alla fall stabilt nog till det du vill göra.
Ja, Benro eller Sirui, spelar kvitta. Hittade som sagt ett alternativ av Sirui till ett attraktivt pris, men det fanns inte i lager.

Sedan vill jag kort nämna att jag är också intresserad av ett stativ som inte har mittpelare (för jag använder aldrig det ändå), funderat på det där med nivelleringsplatta.

Nåväl, det blev resultatlöst där jag är nu, kanske har jag bättre tur i Taipei (om inte tidigare), Det Sirui jag tittar på, har en attraktiv prisbild jämfört med vad motsvarande skulle kosta i Sverige.

Notera att det är två olika utföranden på samma modell (därav prisskillnaden);

Screenshot_20231031_160402_Brave.jpgScreenshot_20231031_160506_Brave.jpg

Noteras bör också göras att priserna är i NT$ (1 NT$ ~ 0.35 SEK).
 
Senast ändrad:
ANNONS