Annons

Bröllopsalbum

Produkter
(logga in för att koppla)
Halloj alla bröllopsfotografer!
Jag fotade ett bröllop och nu vill kunden ha ett album med 100 st utvalda , oredigerade, oefterbehandlade bilder i storlek 10x15cm i . Vad är ett rimligt pris? Hur skall jag tänka när jag prissätter detta?

Normalt tar jag 85 kr/st för den första kopian av en bild i den storleken , men det känns ju orimligt dyrt med 8500 kr för bara bilderna och sedan ca 600 kr för ett album?

Hur gör ni andra för att få rimligt betalt för ert jobb av detta slag?
vänligen Åza
 
Halloj alla bröllopsfotografer!
Jag fotade ett bröllop och nu vill kunden ha ett album med 100 st utvalda , oredigerade, oefterbehandlade bilder i storlek 10x15cm i . Vad är ett rimligt pris? Hur skall jag tänka när jag prissätter detta?

Normalt tar jag 85 kr/st för den första kopian av en bild i den storleken , men det känns ju orimligt dyrt med 8500 kr för bara bilderna och sedan ca 600 kr för ett album?

Hur gör ni andra för att få rimligt betalt för ert jobb av detta slag?
vänligen Åza
Kunden vill ha oredigerade bilder? Låter väldigt märkligt. Vet kunden vad det innebär?

Har kunden betalat någonting hittills och har kunden fått några digitala bilder?

Jag erbjuder album som tilläggstjänst. Då tar jag betalt för antalet arbetstimmar och materialkostnader. Jag tar inte betalt för bilderna en gång till.
 

Marteric

Aktiv medlem
Nu fotar inte jag bröllop, men leverera icke redigerade bilder... Du bör nog ställa frågan till dig själv om detta är något du vill...
 

snap01

Aktiv medlem
Vad har dom fått för pris från början o vad ingick då i priset? Har du skrivit något avtal med dom vad som ingår i din fotografering från bröllopet? Grunden för både kund o dig är att alltid ha ett påskrivet avtal där det sår vad som ingår o grunden för ett avtal är

Hur många timmar
Hur många bilder
Hur bilderna ska redigeras
Pris för resekostnader
Hur lång leverans tiden är
På vilket sätt bilderna ska betalas o när.
När o var man möts upp
Ge alla telenummer o mailadresser
Om någon är sjuk
Villkor för avbokning

Och tusen saker till.
Jag skriver alltid kontrakt med kunden så,dom vet exakt vad det kostar o vad som ingår sedan ger jag med en prislista för tillägg såsom extra tid , fler bilder ,album ,tackkort ,förstoringar osv
 
Kunden vill ha oredigerade bilder? Låter väldigt märkligt. Vet kunden vad det innebär?

Har kunden betalat någonting hittills och har kunden fått några digitala bilder?

Jag erbjuder album som tilläggstjänst. Då tar jag betalt för antalet arbetstimmar och materialkostnader. Jag tar inte betalt för bilderna en gång till.
Hej, jo det tycker jag också, det känns inget vidare att lämna från sig oredigerade bilder direkt ur kameran. De har redan betalat för fotograferingen och övriga beställda och levererade biler som de valde ut. De tänker väl att de skall vara kul att ha ett album med fler bilder att bläddra i, men för mig blir det inte den bästa marknadsföringen heller. Album är en tilläggstjänst, men tycker det är svårt att prissätta och den mängden!
Låter som bra; att ta tid+ materialkostnad. De får inga digitala filer.
 
Vad har dom fått för pris från början o vad ingick då i priset? Har du skrivit något avtal med dom vad som ingår i din fotografering från bröllopet? Grunden för både kund o dig är att alltid ha ett påskrivet avtal där det sår vad som ingår o grunden för ett avtal är

Hur många timmar
Hur många bilder
Hur bilderna ska redigeras
Pris för resekostnader
Hur lång leverans tiden är
På vilket sätt bilderna ska betalas o när.
När o var man möts upp
Ge alla telenummer o mailadresser
Om någon är sjuk
Villkor för avbokning

Och tusen saker till.
Jag skriver alltid kontrakt med kunden så,dom vet exakt vad det kostar o vad som ingår sedan ger jag med en prislista för tillägg såsom extra tid , fler bilder ,album ,tackkort ,förstoringar osv
Tack för bra tänk, jo vi har avtal, men just om nån blir sjuk och villkors för avbokning skall jag lägga till !Toppen=)
Jag har en hemsida www.azabildkonstnar.se där jag har några olika "paket" för kunden att välja med, dess innehåller bla fotosession, första möte, lite bilder och webgalleri under 1 år, sedan har jag prislista enligt sfr, men inget för album ännu!
Efter första mötet skickar jag offert som skall godkännas av kund, där framgår allt som vi avtalat.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Menar du lösa 10x15 eller en bok med 10x15-bilder i? (typ 4 bilder per sida)
Gör en uppskattning vad det tar dig i tid att göra ett album och lägg på materialkostnaden.
Prata med dem att du inte vill ge ut HELT oredigerat mtrl.
Men det kanske är så att de inte ställer samma krav på boken som du.
Är det en bok som skall göras så gör några bilder större än 10x15 och satsa tiden på dem. De andra kommer inte märkas på samma sätt.
Så:
Skapa en bild av vad de vill ha.
Gör en prisuppskattning.
Ge ett pris
Gör jobbet o ha kul samtidigt
Blir det dyrare... ta det som en läropeng
Blir mycket det billigare att genomföra... ta mindre betalt

Att göra böcker är kul. Fast jag ä bara amatör som gör det för min egen o familjens skull.
 
Menar du lösa 10x15 eller en bok med 10x15-bilder i? (typ 4 bilder per sida)
Gör en uppskattning vad det tar dig i tid att göra ett album och lägg på materialkostnaden.
Prata med dem att du inte vill ge ut HELT oredigerat mtrl.
Men det kanske är så att de inte ställer samma krav på boken som du.
Är det en bok som skall göras så gör några bilder större än 10x15 och satsa tiden på dem. De andra kommer inte märkas på samma sätt.
Så:
Skapa en bild av vad de vill ha.
Gör en prisuppskattning.
Ge ett pris
Gör jobbet o ha kul samtidigt
Blir det dyrare... ta det som en läropeng
Blir mycket det billigare att genomföra... ta mindre betalt

Att göra böcker är kul. Fast jag ä bara amatör som gör det för min egen o familjens skull.

De vill ha lösa i album, och de har uttryckt att de inte behöver ha samma kvalitet som de andra redan levererade bilderna, men det vill jag ju som fotograf iofs.
Och visst är det kul med fotobok, det blir så snyggt!
Tack för tipsen =)
 

idangave

Ny medlem
Normalt tar jag 85 kr/st för den första kopian av en bild i den storleken , men det känns ju orimligt dyrt med 8500 kr för bara bilderna och sedan ca 600 kr för ett album?
Hur snabbt det går att få ett lyxigt, läderinbundet bröllopsalbum för under 500 kr visar följande workshop: ”Bröllopsalbum – fem minuter för evigheten”.
Med vad finslipning?
Struktur och bildredigering?
Papperssorter och finish?

vänligen Idangave
 
ANNONS