Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom-överföring till ny hdd

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
njaaaeeeej
Så funkar det inte riktigt.

OM du har LR3 (en tidigare version) och installerar en nyare version, 6, så kommer installationen att leta upp den senast använda lrcat-filen.
Den konverterar katalogen till en LR6/CC katalog med rubb o stubb i under installationen o det är bara att köra vidare.

LR6 & CC delar format på katalogen, i alla fall än så länge.

Du behöver alltså inte göra ngnting OM du bara har EN katalog och installerar en ny version av lr.

Skulle du öppna en tidigare version av en katalog så konverteras den automagiskt om till en LR6 katalog.
 

Karuzzell

Aktiv medlem
njaaaeeeej
Så funkar det inte riktigt.

OM du har LR3 (en tidigare version) och installerar en nyare version, 6, så kommer installationen att leta upp den senast använda lrcat-filen.
Den konverterar katalogen till en LR6/CC katalog med rubb o stubb i under installationen o det är bara att köra vidare.

LR6 & CC delar format på katalogen, i alla fall än så länge.

Du behöver alltså inte göra ngnting OM du bara har EN katalog och installerar en ny version av lr.

Skulle du öppna en tidigare version av en katalog så konverteras den automaigskt om till en LR6 katalog.
Nu är jag inte riktigt med!
Hade alltså 3:an, som jag uppgraderade till Lr6 och då hängde inga kataloger med vad jag minns. Gjorde detta 2015 när 6:an kom. Kanske har det betydelse, att jag köpt båda mina licenser och alltså inte använder CC?
Den gamla Lr3-katalog, som jag nu "uppdaterade" och kan öppna i Lr6 är väl då konverterad till enLr6-katalog???? Men jag har alltså fortfarande två kataloger.
Kan och bör jag i så fall slå samman dem?

När jag nu skulle kolla detta upptäckte jag, att det inte står 64- bitar på ikonen.... Vad betyder det?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När du installerade LR6 så letade installationen upp den sista katalogen du använde när du använde LR3.
Denna kopierade installationen till en exakt kopia av det du hade i LR3 och konverterade den till LR6-format.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jaha
Alltså 64 bitar syftar på datorns interna struktur och dess 64 bitars bussar.
När LR3 släpptes så gick allt fler datorer från 32 till 64 bitars addressering. Då var det viktigt att man köpte program som funkade till den plattform hårdvaran var.
Idag är väl allt nytt 64 bitars datorer.

Jag tror inte ens att LR6/CC finns till 32 bitars datorer.
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Jaha
Alltså 64 bitar syftar på datorns interna struktur och dess 64 bitars bussar.
När LR3 släpptes så gick allt fler datorer från 32 till 64 bitars addressering. Då var det viktigt att man köpte program som funkade till den plattform hårdvaran var.
Idag är väl allt nytt 64 bitars datorer.

Jag tror inte ens att LR6/CC finns till 32 bitars datorer.
Tack Erik! Har kommit fram till samma sak!
Vad säger du om att slå ihop katalogerna? Förlorar jag mer än jag vinner på en gigantisk sammanslagen katalog?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Förlorar inget.
Vinner sökbarheten i en databas.
Det finns minst en som har 6 000 000 bilder. Då börjar det bli lite jobbigt för datorn.

Jag har aldrig slagit ihop kataloger.
Har inga bra råd om det.
Kanske ngn annan kan fylla i eller om du googlar
Lightroom queen
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Förlorar inget.
Vinner sökbarheten i en databas.
Det finns minst en som har 6 000 000 bilder. Då börjar det bli lite jobbigt för datorn.

Jag har aldrig slagit ihop kataloger.
Har inga bra råd om det.
Kanske ngn annan kan fylla i eller om du googlar
Lightroom queen
Riktigt så många bilder har jag inte....
Eftesom jag levt med två programversioner i några år klarar jag nog två kataloger ett tag till. Men sen ska jag ta tag i det också.
Jag har hittat lite info, som jag ska titta närmre på framöver. Just nu har jag fortfarande lite att pyssla med. Jag hoppas, att allt ska gå smidigare och snabbare med den nya SSD-disken, vilket ju var utgångspunkten för hela den här aktiviteten.
Stort tack för hjälp och tips!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gissar att du såg mitt råd med xmp filer.
Men det utesluter en del grejer som:
Virtuella kopior ( däremot finns snapshots i xmp -filen från virtuella kopior. Men då skall man ha gjort dem oxå)
Kollektioner
Viss metadata som bara finns i katalogen.
Sen vet jag inte riktigt mer vad som kommer saknas.

Du kan importera en annan katalog in i din huvudkatalog.
Men i det här fallet så finns det dubbletter av vissa importer och då vet jag inte hur LR reagerar.
 
ANNONS