Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Posten objektiv stulet!

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
om jag skulle nämna vad det är för objektiv så skulle denna tråda bli 4 trådkilometer lång, which is beside the point.

Riktvärdet 4,000 hittade jag på etablerade begagnatsajter.
Om du nu tror att dte kan bli en ännu längre tråd ifall du namnger vad för objektiv så kan det väl endast bero på att marknadsvärdet på 4000kr kommer bestridas på denna site? En site där kameranördar vistas och känner till priserna rätt bra?
Om det är vedertaget att denna 10 år gamla obkektiv verkligen ökat så mkt i värde 60% istället för att sjunka i värde så lär det väl bara bli en bekräftelse för dig att det var felaktigt beslut av Posten. Bara att hänvisa Posten till denna tråd när du överklagar. Du kan ju även hänvisa till de siter där de sålts för 4000kr.
Jag personligen hade velat veta vad det är för objektiv. Utan att veta detta så kan vi ju bara spekulera ifall Posten i ju det detta gjort fel eller inte.

/stefan
 

martinot

Aktiv medlem
Men ska Postnord lägga sig din prissättning? Om jag köper en pryl från en e-handel, Postnord sumpar det, jag visar kvittot, och då säger Postnord : nä, vi tycker inte det är värt så mycket, du får lite mindre, som vi hittar på godtyckligt.
Det verkar som man inte skall anförtro Postnord något annat än julkort.
Tyvärr så har vi på senare år råkat ut för många julkort som försvunnit via just normal postgång (Posten, Postnord, etc.). Har därför helt gått över till digitala sådana.
 

PMD

Aktiv medlem
Om det är vedertaget att denna 10 år gamla obkektiv verkligen ökat så mkt i värde 60% istället för att sjunka i värde så lär det väl bara bli en bekräftelse för dig att det var felaktigt beslut av Posten. Bara att hänvisa Posten till denna tråd när du överklagar. Du kan ju även hänvisa till de siter där de sålts för 4000kr.
Är det klarlagt att objektivet vad nytt när TS köpte det? Vissa objektiv är mer värda nu än när de var nya för 20-30 (eller mer) år sen. Just de senaste tio åren har dessutom marknaden för gamla kvalitetsobjektiv blivit större i och med att det har kommit en hel del spegelfria kameror som de kan användas på.
 

tormig

Aktiv medlem
Tyvärr så har vi på senare år råkat ut för många julkort som försvunnit via just normal postgång (Posten, Postnord, etc.). Har därför helt gått över till digitala sådana.
Det är så svårt att limma lösskägg på digitala julkort dock. Och att göra det i photoshop eller liknande är inte alls lika kul.
 

iSolen.se

Guest
Kanske inte, men då blir det såklart svårare för en o bevisa detta. Nån typ av bevisbörda bör ligga på den som skickat iväg paketet. Samma sak gäller vanliga försäkringsbolag. Jag brukar fota vad jag skickar.

/stefan
Ett kvitto mellan två personer gäller bra. Du kan väl ta en screenshot eller helt enkelt bara forwarda mailet om det inte finns en skrivet kvitto.

Att förfalska ett kvitto eller avtal är bedrägeri och straffbart. Kanske inte det första som en part tar till för en vara värd 4000.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var nog snarare så att någon okunnig person hos posten sa att de måsta ha originalkvitto.
Eller kan man aldrig skicka antika föremål med postens rekommenderade paket?
 

iSolen.se

Guest
Inte enligt TS 1a inlägg.



Nu jobbar jag inte på posten och har aldrig haft sånt här ärende med dom. Men handskas rätt ofta med andra transportfirmor både privat och företag. Dokument är A och O

/Stefan
Självfallet menar jag "Ett kvitto mellan två personer gäller juridiskt", du verkar antyda bara för att något är lätt att förfalska så ska man inte lita på det.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det var nog snarare så att någon okunnig person hos posten sa att de måsta ha originalkvitto.
Eller kan man aldrig skicka antika föremål med postens rekommenderade paket?
Så nyfiken som jag är ringde jag till Posten idag 2017-09-15 09:50
De vill helst ha originalkvitto för att underlätta deras hantering. De har handläggare precis som la försäkringsbolag. Men det är inget måste, men ersättningen kan bli lägre. Allt beror på handläggaren och hur TS har lagt fram sin reklamation. Sen när det är över kollar de den aktuella marknadsvärdet och ger ersättning för den förlorade varan.

Självfallet menar jag "Ett kvitto mellan två personer gäller juridiskt", du verkar antyda bara för att något är lätt att förfalska så ska man inte lita på det.
Varför blanda in juridiken? Detta är mellan Postens försäkringsbolag och TS. Vad TS köpt den den förr och vad denna säljer den förr är oväsentligt. Det väsentliga är marknadsvärdet.
TS har till Posten påstått att marknadsvärde 4000kr, och 2500kr (var denna siffra nu kommer ifrån) antar jag är inköptsvärdet. Posten har utvärderas marknadsvärdet till 1750kr.

Är TS missnöjd med ersättningen få denna på nåt sätt styrka dess värde på bättre sätt än denne har gjort. Skick, ägandhistorik (kanske Michael Jackson tafsat på den), foto, nån typ av dokument etc och sen överklaga. Går de inte med på det så kan man gå via ARN och be dom kolla över det.
Länk till hur objektivet har sålts är av intresse.
TS vill ju inte komma med vad det är han har blivit av med annars hade detta forum också varit en bra sida att länka till om vi kommer hålla med honom Det är ju ändå en site med massa kunniga personer som säkert kan säga begagnatpriset på saker o ting.
 

iSolen.se

Guest
Så nyfiken som jag är ringde jag till Posten idag 2017-09-15 09:50
De vill helst ha originalkvitto för att underlätta deras hantering. De har handläggare precis som la försäkringsbolag. Men det är inget måste, men ersättningen kan bli lägre. Allt beror på handläggaren och hur TS har lagt fram sin reklamation. Sen när det är över kollar de den aktuella marknadsvärdet och ger ersättning för den förlorade varan.



Varför blanda in juridiken? Detta är mellan Postens försäkringsbolag och TS. Vad TS köpt den den förr och vad denna säljer den förr är oväsentligt. Det väsentliga är marknadsvärdet.
TS har till Posten påstått att marknadsvärde 4000kr, och 2500kr (var denna siffra nu kommer ifrån) antar jag är inköptsvärdet. Posten har utvärderas marknadsvärdet till 1750kr.

Är TS missnöjd med ersättningen få denna på nåt sätt styrka dess värde på bättre sätt än denne har gjort. Skick, ägandhistorik (kanske Michael Jackson tafsat på den), foto, nån typ av dokument etc och sen överklaga. Går de inte med på det så kan man gå via ARN och be dom kolla över det.
Länk till hur objektivet har sålts är av intresse.
TS vill ju inte komma med vad det är han har blivit av med annars hade detta forum också varit en bra sida att länka till om vi kommer hålla med honom Det är ju ändå en site med massa kunniga personer som säkert kan säga begagnatpriset på saker o ting.
Du skrev något om att det är svårt att bevisa men ett nytt kvitto/avtal på ett uppgjord affär (och varför inte kopia på banktransaktionen) måste väga tyngre för en handläggare än ett 10 år gammalt kvitto och påståenden om samlarvärde, det borde posten förstå.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du skrev något om att det är svårt att bevisa men ett nytt kvitto/avtal på ett uppgjord affär (och varför inte kopia på banktransaktionen) måste väga tyngre för en handläggare än ett 10 år gammalt kvitto och påståenden om samlarvärde, det borde posten förstå.
Såklart sånt funkar om handläggaren nöjer sig med det, men fortfarande svårare. En banktransaktion betyder inte automatiskt vad som sålts, skicket på denne, eller marknadsvärdet, eller om det är den enda artikeln som sålts som saknas.
TS har fått ersättning vad Posten ansett vara rimlig ersättning. De har alltså trott på vad som skickats och gått med på ersättning. Dock verkar de inte hålla med om marknadsvärdet.

Det hade varit enklare om TS sagt vad för 10 år gammalt objektiv som gått upp 60%. För jag kommer inte på nån.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Såklart sånt funkar om handläggaren nöjer sig med det, men fortfarande svårare. En banktransaktion betyder inte automatiskt vad som sålts, skicket på denne, eller marknadsvärdet, eller om det är den enda artikeln som sålts som saknas.
TS har fått ersättning vad Posten ansett vara rimlig ersättning. De har alltså trott på vad som skickats och gått med på ersättning. Dock verkar de inte hålla med om marknadsvärdet.

Det hade varit enklare om TS sagt vad för 10 år gammalt objektiv som gått upp 60%. För jag kommer inte på nån.

/Stefan
Nog ska posten lita på dig om du skickar in en kopia på kontoutdrag där belopp och tid stämmer med mail/kvitto/avtal och vad du uppgett för tjänstemannen.

Posten har gjort fel.
 

iSolen.se

Guest
Inget försäkringsbolag ger dig 4000kr för ett förlorat objektiv när man kan få ett för 1750kr.


/Stefan
Nu är det väl ändå posten som ska ersätta förlorat gods. Om du kan påvisa en avgjord affär på 4000 bör de förstås godta det. Om de har hittat samma pryl för 2500 har de en poäng och då kan du köpa den istället. Inte kul kanske.
 

tormig

Aktiv medlem
Posten fungerar som försäkringsbolag i detta fall. De kollar upp marknadsvärdet.
Det har de uppenbart inte gjort här. De har utgått från inköpspriset och sedan hittat på en värdeminskning.

En sak har jag lärt mig av denna tråd:
- undvik posten som pesten
- om någon frågar efter ursprungskvittot finns det inte
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det har de uppenbart inte gjort här. De har utgått från inköpspriset och sedan hittat på en värdeminskning.

En sak har jag lärt mig av denna tråd:
- undvik posten som pesten
- om någon frågar efter ursprungskvittot finns det inte
Hur vet du det? Ingen vet vad för objektiv som skulle säljas. Nästan alla objektiv går ner i pris, inte upp.
 

PMD

Aktiv medlem
Såklart sånt funkar om handläggaren nöjer sig med det, men fortfarande svårare. En banktransaktion betyder inte automatiskt vad som sålts, skicket på denne, eller marknadsvärdet, eller om det är den enda artikeln som sålts som saknas.
TS har fått ersättning vad Posten ansett vara rimlig ersättning. De har alltså trott på vad som skickats och gått med på ersättning. Dock verkar de inte hålla med om marknadsvärdet.
Det belopp som prylen har sålts för är vad den var värd vid försäljningstillfället. Om posten inte godtar det så bör man nog akta sig för att använda deras rekommenderade försändelsetjänst.

Det hade varit enklare om TS sagt vad för 10 år gammalt objektiv som gått upp 60%. För jag kommer inte på nån.
Objektivet är kanske betydligt äldre än 10 år? Det enda vi vet är att TS köpte det för 10 år sen.

Jag håller med dig om att det vore enklare att ge ett bra råd till TS om han talar om vilket slags objektiv det handlar om.
 
ANNONS