Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med att beskära en bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Frasan

Medlem
Så här tänker jag

Hej! Inte nog med att det är svårt att fota. Efterbehandlingen är jag ännu sämre på. Så till frågan.
Skickar med orginalet och sedan min beskärning. Är den OK. Ngt som kan förbättras eller som ni kan ge tips på?
Smaken är som baken men så här tycker jag att det skulle kunna se ut
 

Bilagor

JFfoto

Avslutat medlemskap
Hej! Inte nog med att det är svårt att fota. Efterbehandlingen är jag ännu sämre på. Så till frågan.
Skickar med orginalet och sedan min beskärning. Är den OK. Ngt som kan förbättras eller som ni kan ge tips på?
Syns direkt att bilden är beskuren rätt hårt, försök undvik beskära så mycket för att inte förlora så mycket kvalité.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker Stefans variant är trivsam men även din egen variant är helt OK.

Jag förstår inte riktigt Johnnys kommentar. Det är väl sällan några problem att beskära hårt med dagens kameror. Åtminstone inte när bilden bara skall användas på webben.

För min del beskär jag nästan alltid bilderna mer eller mindre. Det är sällan jag har full koll vid fototillfället.

Läs på om tredjedelsregeln och gyllene snittet - det kan vara bra utgångspunkter när du beskär.
 

xlxl67

Aktiv medlem
Jag tycker Stefans variant är trivsam men även din egen variant är helt OK.

Jag förstår inte riktigt Johnnys kommentar. Det är väl sällan några problem att beskära hårt med dagens kameror. Åtminstone inte när bilden bara skall användas på webben.

För min del beskär jag nästan alltid bilderna mer eller mindre. Det är sällan jag har full koll vid fototillfället.

Läs på om tredjedelsregeln och gyllene snittet - det kan vara bra utgångspunkter när du beskär.
Tackar er för input. Jag jobbar vidare :)
 

--Micke--

Aktiv medlem
Tackar er för input. Jag jobbar vidare :)
Tycker bara det är kul att bolla tankar och kunde ju inte låta bli att se hur jag skulle gjort och kanske någon tanke varför. Motivet är ju till att börja med en vacker horisontell ranka. Det skulle jag förstärka lite genom att beskära med den dimensionen i behåll. Då jag beskär (oavsett om det är vertikalt eller horisontellt) försöker jag se naturliga "gränser" i motivet. Här är det ju rätt oregelbundet riktade stjälkar åt alla håll men jag fann en "vänstergräns" så buketten med gröna blad kom med i sin helhet. Överdelen består ju av det i huvudsak ointressanta gräset så väck med det, det finns ju tillräckligt i bakgrunden. Stenen med lava gör sig bra i bild och tas med.

Så tänker jag i detta fall. Generellt ser jag om en bild innehåller detaljer i marginalerna som stör uppmärksamhet från motivet. T.ex. en ful stolpe som kommit med. I Lightroom (vet inte vad du använder) är det ju mycket bekvämt att beskära och testa vad som gör att ditt intryck av bilden blir bättre eller sämre. Växlar man fram o tillbaka så kommer känslan av vad som är bra utan att man behöver utbildning för det :).

Jag tror inte du menar att beskärningen ska styras av ett visst antal pixlar. Det blir ju en låsning (om man inte sizar om hela bilden) till en beskärning utan hänsyn till vad som finns i bilden. Är du nöd och tvungen kanske du har tur och får ett bra utsnitt, annars får du hitta en bra medelväg.
 

Bilagor

ANNONS