Annons

Lightroom 5 vs. 6

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Är ju informerad om vilka funktioner som skiljer programversionerna åt så jag är inte ute efter någon sådan genomgång. Kör LR5 som fristående installerad version och trivs väldigt bra med programmet. Skaffade Plug-In Photomatix för HDR mest på kul. Testade det lite grann men så läste jag att Lightroom 6 (som också kan köpas som fristående program) nu har en inbyggd HDR-funktion där man jobbar helt i RAW och behändigt inom LR gränssnittet. Låter mycket bra och skulle kunna motivera mig att uppgradera.

Nu var det så att LR plötsligt började strula med kartfunktionen. Var ute på forum och såg att jag inte var ensam om det och det skylldes på tredjepartsleverantörer som ändrat specar. Om jag inte minns fel var det Google som ändrat något LR inte längre kunde känna igen. Visst, sånt händer. Jag som varit med ett tag anser i och för sig att Adobe då enkelt kunde göra en patch till sina licensinnehavare - men den diskussionen tar vi inte nu och här.

Det jag verkligen vill få kommentarer om är att några svar i föregående tråd antydde att många haft problem med LR6. Jag tillåter mig att klippa från ett inlägg i den tråden som berör detta från Ventures (Hans Erik Hansson):

--cut start-----------------------------------------------------
Nackdelarna med Lr6 är att vissa datorer (bl.a. min) inte gillar programmet längre (eller om det är tvärt om).

Några problem:
Den nya 64-bitarsstödet som skulle göra programmet snabbare gjorde det långsammare.
GPU-stödet påslaget eller ej gör ingen märkbar skillnad. Oavsett "värstingvideokort" eller ej.
Nyckelord som börjar på vissa bokstäver gör hela skärmen svart. Kräver omstart av datorn.
Efter tillräckligt många redigeringar eller nyckelord börjar allt gå allt långsammare för att till slut frysa hela datorn. Kräver hård omstart av datorn. Lr6 tycks tugga i sig datorns resurser allt eftersom utan att några frigörs, vilket även påverkar andra program.

Om man googlar runt på engelska hittar man många med samma problem. Adobe tycks inte vara intresserade. Jag har i5/2,66 MHz, 16 GB 1600 MHz CL8 minne, vilket kanske är klent med dagens mått mätt. Men det duger till att redigera HD-video. Videokort ASUS Geforce GTX 960 4 GB.
--cut stop-----------------------------------------------------

Detta låter ju skrämmande och gör att jag tänker mig för innan jag ersätter 5 med 6. Använder nyckelord flitigt och säkert har jag lyckats träffa någon bokstav (eftersom det är svenska) som LR6 i så fall misstolkar. Har ett arkiv på 10000 bilder och alla är taggade. Man kan ju ha roligare än att sitta och "rätta" alla de uppgifterna. Likaså låter det illa att det går långsamt och att LR stjäl resurser.

Mycket tacksam om några fler, med och utan problem, har lust att kommentera. Jag vilar på hanen så länge men är som sagt lite sugen på den nya HDR-funktionen. Märkligt nog kommenterade INGEN detta i förra tråden?
 

Ventures

Aktiv medlem
Är ju informerad om vilka funktioner som skiljer programversionerna åt så jag är inte ute efter någon sådan genomgång. Kör LR5 som fristående installerad version och trivs väldigt bra med programmet. Har ett arkiv på 10000 bilder och alla är taggade. Man kan ju ha roligare än att sitta och "rätta" alla de uppgifterna. Likaså låter det illa att det går långsamt och att LR stjäl resurser.

Mycket tacksam om några fler, med och utan problem, har lust att kommentera. Jag vilar på hanen så länge men är som sagt lite sugen på den nya HDR-funktionen. Märkligt nog kommenterade INGEN detta i förra tråden?
Om det har med antalet bilder i katalogen att göra så kan jag tillägga att jag har 130.000+ bilder i katalogen.

Har testat HDR -funktionen och det blir inte så mycket bättre än när man drar högdagrarna till noll och skuggorna till 100. Möjligen att man får liiite mer data om man tar med flera bilder med olika exponeringar.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Det är väl rimligt att anta fler bilder är mer krävande vid uppstarten i alla fall. Har för mig att jag läste någon som hade problem med relevans till det.

Sedan mitt inlägg skummade jag också på Adobe-sidor och fann denna info https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-gpu-faq.html

Grafikkortet verkar vara avgörande för performance och jag drar slutsatsen att jag ligger i riskzonen. De garanterar funktion för de flesta nyare kort med 2 GB VRAM. Det dras en gräns vid 2014 och mitt äldre nVidia GeForce GT 630 är av årsmodell 2013. Slutsatsen av deras info är att det KANSKE går med det kortet, men ska jag känna mig bekväm innan uppgradering bör jag nu köpa ett nyare kort.

Det jag såg som en stor fördel jämfört med nuvarande PlugIn var att man jobbar helt igenom med RAW/PNG och får ut resultatet som en sådan fil. Den kommer då innehålla en oehörd mängd information om bilden (om sekvensen tagits på rätt sätt) och från den finjusterar man sedan tills man blir nöjd. Denna lilla video är utmärkt undervisning: https://www.youtube.com/watch?v=DL_XQbm3S1o

Börja med normalexponeringen och en bländare som ger stort skärpedjup (f8-11 något). Egentligen mest för att få den bilden att ligga överst i den "hög" man sedan skapat av alla exponeringar. Sedan är det i princip så att ju fler tider med samma bländare du kan köra för sekvensen desto mer info får man att jobba med i slutbilden. Kolla filmen för du bör kunna uppnå bättre än det du beskriver.

För min del finns dock en stor negativ faktor. Min Nex-7 går inte att ställa så att den går att förinställa för att ta en hel sekvens bilder med variation av tiderna. Går väl på de flesta större och modernare. Det gör att jag är beroende av stativ. Men att för varje tagning ändra tiden är ett riskmoment. Det krävs inte mycket för att kamerna rubbas lite även om man bara vrider på ratten för tid och sedan försiktigt trycker av. Märkte det då jag testade. I och för sig finns en korrigering (ghost) i programmet men idealiskt är förstås att få så många bilder som möjligt från fix position.

Funderar vidare för egen del, på ett nyy grafikkort först och främst.
 

adl

Aktiv medlem
För min del finns dock en stor negativ faktor. Min Nex-7 går inte att ställa så att den går att förinställa för att ta en hel sekvens bilder med variation av tiderna. Går väl på de flesta större och modernare.
Men... Du har ju antagligen provat men funkar det inte med AEB och bländarförval (A eller vad det nu heter på sonyspråk)?
 

--Micke--

Aktiv medlem
Men... Du har ju antagligen provat men funkar det inte med AEB och bländarförval (A eller vad det nu heter på sonyspråk)?
Ärligt talat Adam, jag ska inte svära på att funktionen inte finns. Tar nästan alltid med manuella inställningar och har inte tröskat alla menyerna. Tack för tipset. Har en PDF på handboken och ska kolla mot dina uppgifter. Meddelar senare här vad som gäller Nex-7.
 

Ventures

Aktiv medlem
Funderar vidare för egen del, på ett nyy grafikkort först och främst.
Jag trodde också det var lösningen, vilket det inte var. Det fungerar lika dåligt med ett passivt kylt RADEON HD4550 som ett "gamerkort" GeForce GTX 960 på min dator. 1500 kr fattigare. GPU-stöd påslaget eller ej kvittar också.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Jag trodde också det var lösningen, vilket det inte var. Det fungerar lika dåligt med ett passivt kylt RADEON HD4550 som ett "gamerkort" GeForce GTX 960 på min dator. 1500 kr fattigare. GPU-stöd påslaget eller ej kvittar också.
Trist. Man blir så låg då datorn strular. Verkar då som att det i ditt fall beror på något annat. Det jag nu undrar är hur ensam du är om problem efter installation LR6. Bara du har yttrat dig om dem. Ingen har sagt varken bu eller bä om hur deras installationer gått. Adobe visste uppenbarligen att det fanns problem med grafikkortet, men i ditt fall hjälpte det inte.

Och ingen mer som haft det där problemet med tecken? Är ju som sagt fasansfullt att i efterhand rätta till en massa fel. Arkivet är ju perfekt som det är.

Är fortsatt sugen på uppgradering bara för att komma åt just HDR-funktionen men avvaktar för det finns inget värre än strul efter ny-installation då allt fungerat perfekt innan. Att du bytt till godkänt GPU och fortfarande har strul gör mig orolig. Samtidigt vore det märkligt om många hade problemen. Då borde det varit ett fasligt liv på forumen tycker jag.

Alla som har något av substans om frågan får väldigt gärna kommentera. Jag har redan haft beställningsformuläret öppet. Den gången bestämde jag mig för att vänta tills jag vet mer...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Förstår inte vad du är ute efter i frågan, men gällande photomatix och LR HDR funktion så är sistnämnda en äkta HDR och ingen tonmapping.
Skillnaden mellan 5 och 6 anser jag är stor, men jag kör CC som jag anser är bästa alternativet.

/Stefan
 

--Micke--

Aktiv medlem
Förstår inte vad du är ute efter i frågan, men gällande photomatix och LR HDR funktion så är sistnämnda en äkta HDR och ingen tonmapping.
Skillnaden mellan 5 och 6 anser jag är stor, men jag kör CC som jag anser är bästa alternativet.
/Stefan
Förstår inte vad som är oklart? Se inledande frågan. Hade hört att många haft strul efter LR 6-installation. Det är den saken jag önskade få belyst men ingen har tillfört något i den frågan. HDR-funktionen i sig är inte på tapeten.
 

alfin

Aktiv medlem
Förstår inte vad som är oklart? Se inledande frågan. Hade hört att många haft strul efter LR 6-installation. Det är den saken jag önskade få belyst men ingen har tillfört något i den frågan. HDR-funktionen i sig är inte på tapeten.
Du kan väl ladda ner en testversion av LR6 och prova på din egen dator. Det finns, tror jag, en 30-dagars testperiod du kan utvärdera. Själv har jag en toppspecad stationär dator och inga större problem med att köra LR6, även om det är uppenbart att LR6 utnyttjar datorn betydligt sämre än t ex Capture One. Jag har också LR6 på en bärbar med i5 processor, SSD, 8 GB internminne och Nvidia GT630 med 2 GB grafikminne och det är segt. Så segt att jag inte kör hela katalogen på den, utan använder den bara för bilder jag tar på resor och liknande. Capture One fungerar dock problemfritt och snabbt även på den bärbara och det är min huvudråkonverterare numera.

Själv skulle jag inte uppgradera till LR6 nu, eftersom LR7 är ute som beta och borde släppas i höst.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Själv skulle jag inte uppgradera till LR6 nu, eftersom LR7 är ute som beta och borde släppas i höst.
Bra info. Eftersom många klagat på strul och seghet är jag lite tveksam. Vet inte heller om jag vill riskera någon konflikt genom att installera testversion. Ett klagomål har varit att LR6 misstolkat tecken i taggarna och med våra svenska tecken är det upplagt för att bli drabbat av det känns det lite som.

Jag föredrar installerade program. Vet du något om hur de gör då LR 7 släpps?
 

alfin

Aktiv medlem
Vet du något om hur de gör då LR 7 släpps?
Syftar du på om den kommer att gå och köpa fristående eller bara som del av en CC-prenumeration så har jag ingen aning. Hittills har Adobe informerat tydligt i förväg om vad som gäller. De borde sagt vid det här laget om de ändrar modell, men man vet aldrig. Vi får vänta och se.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Förstår inte vad som är oklart? Se inledande frågan. Hade hört att många haft strul efter LR 6-installation. Det är den saken jag önskade få belyst men ingen har tillfört något i den frågan. HDR-funktionen i sig är inte på tapeten.
Vad jag anser är oklart är vad du vill veta? Enstaka händelser, ickesupport av äldre mjukvara?
För mig har LR blivit bättre o bättre för varje version som kommit. Kartfunktionen funkar kalas.
Och jag kör en flera år gammal laptop med över 100.000 bilder och redigerar 40-80mpx rawfiler.
Visst borde LR fungera snabbare än vad den borde men de vet om det och säger sig vilja fixa det.
GPU accelerationen är fin o använda och SSD HD var 2 bra saker för min del.

Bra info. Eftersom många klagat på strul och seghet är jag lite tveksam. Vet inte heller om jag vill riskera någon konflikt genom att installera testversion. Ett klagomål har varit att LR6 misstolkat tecken i taggarna och med våra svenska tecken är det upplagt för att bli drabbat av det känns det lite som.

Jag föredrar installerade program. Vet du något om hur de gör då LR 7 släpps?
LR7.0 är nog värre att installera än testversion av 6an.
De kan inte kollidera med varandra och man ska göra backup ifall att öndå.

Sen kan man snabba upp med att köra 1:1 previews och smart previews
 
ANNONS