Annons

DIY 6x18 och 6x12 panoramakamera

Produkter
(logga in för att koppla)

oet

Aktiv medlem
Tänkte att det kanske kunde finnas några här som är intresserade av mitt lilla projekt.
Jag håller på med att designa en 6x18 och 6x12 panoramakamera som man kan skriva ut i en 3d skrivare.
Tanken är att det ska vara en billig väg in i panoramafotograferandet.

Några renderingar ur olika stadier











Och lite mer färdiga

6x18





6x12







Storleksjämförelse



Har börjat skriva ut 6x12 varianten för att se hur bra designen fungerar.

Åsikter, tankar eller funderingar mottages gärna.
 

Bilagor

A.Dent

Aktiv medlem
Spännande!
Jag såg en artikel på nätet förra veckan om en 3d-printad 6x18-kamera. Är det den som inspirerat dig?

Vad ska du ha för lins som kan lysa ut 18 cm?
 

oet

Aktiv medlem
Har gjort en första testutskrift nu men det blev maskinhaveri 1/3 in i utskriften.
Det kanske var lika bra då jag kunde göra lite provmätningar och justeringar, bl.a. var blixtskorna alldeles för tighta och jag hade ju helt glömt att fixa in en stativgänga.
 

Bilagor

luminousoctaves

Aktiv medlem
Spännande! Här kan verkligen 3D-skrivaren komma till sin rätt.

Hur löser du det för att få till tryckplatta / ett jämt filmplan? Det måste vara klurigt med 120-film.
 

oet

Aktiv medlem
Hej
Hur går det med din panorama kamera?
//Rikard
Har köpt objektiv nu så nu väntar jag bara på att dom ska levereras hela vägen från Japan.
Så nu ska jag ta tag i projektet igen.
Köpte både ett 90 och 65mm så det blir en vidvinkelversion med.

Funderar på en bättre filmframmatning samt en tryckplatta.

Jag har ju provat 6x12 varianten med pinhål
Ljusläckagen beror troligen inte på kameran utan på att filmen inte spolades upp korrekt på tomspolen.
 

Bilagor

Znutt

Aktiv medlem
Snyggt :)
Letar fortfarande efter en 65a. Vad köpte du för någon. Sett att det finns många i Japan har ej vågat köpa därifrån pga tull etc. Du får gärna rapportera hur det går och vad tull etc kostar.

Med vänlig hälsning
RIkard
 

oet

Aktiv medlem
Jag köpte ett Nikkor SW 65mm f/4 för 18000 yen inklusive frakt vilket blir runt 1300kr och sen 25% moms om det fastnar i tullen.
Jag har handlat av honom flera gånger tidigare genom forumet apug.com som nu heter photrio.com
 

Måns H

Aktiv medlem
Intressant!

Kul att få titta på projektet!

Har du hittat lämplig mattsvart färg för interiören? Jag letade runt rätt mycket för ett par år sen och hittade en rätt så OK produkt. Om du vill ha länk till den tyske leverantören så svara här så letar jag reda på den.
 

Znutt

Aktiv medlem
Jag köpte ett Nikkor SW 65mm f/4 för 18000 yen inklusive frakt vilket blir runt 1300kr och sen 25% moms om det fastnar i tullen.
Jag har handlat av honom flera gånger tidigare genom forumet apug.com som nu heter photrio.com
Hej
Det var bra pris. Tror du han har fler?
Har bara sett typ 2000-3000 på ebay
Var de via typ köp/sälj sida på photrio.com
//Rikard
 

oet

Aktiv medlem
Hej
Det var bra pris. Tror du han har fler?
Har bara sett typ 2000-3000 på ebay
Var de via typ köp/sälj sida på photrio.com
//Rikard
Ja via deras köp och sälj.
Han brukar hålla bra priser och frakten brukar ingå.
Köpte ett Schneider Super-Angulon 90mm f/8 för 1100kr inklusive frakt med.

Det jag köpte var det enda vidvinkelobjektivet han hade för tillfället.
Är du medlem på den sidan?
 
ANNONS