Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photshop bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Tja, man försöker ju bara hjälpa till men tycker inte att vår ton här ska vara "tillrättavisande" och vill notera att jag inte riktigt uppskattar just det.

Du har rätt i vad du säger. I hastigheten då jag skrev vill jag bara få fram att en export avsedd att hamna på webben är optimal redan vid 72dpi (eller ppi om vi nu vill förvirra Lennart, båda termerna används även om "rättrogna" anser att dpi gäller utskrift och ppi skärm.

En liten uppsats om ämnet finns på https://moderskeppet.se/resurs/ppi/

Hoppas dock att Lennart fått lite hjälp för att utföra sin uppgift - trots att samma bild 1000x1000 ser likadan ut på skärmen oavsett 72 eller högre. Den blir i alla fall inte bättre med högre värde just för det ändamålet. Vi kanske kan stanna där.
 

torparen

Aktiv medlem
Massa DESINFORMATION.
1 dpi finns bara hos en printer. Dots är punkter som sätts ut på ett material, normalt ett papper.
2 ppi är ett kvalitetsmått. Ja alla 3 är det ppi/dpi/lpi.
3 72 ppi GLÖM det
OM du inte:
a. Har den första hemmaprintern som Apple skapade på 80-talet. Den hade nämligen 72 dpi som högsta upplösning. Idag är det inte ovanligt med 2400dpi.
b. Köpte din skärm före 1985.
4 Det är korrekt att fil inte har en storlek. Den har ett sidförhållande som man justerar i Crop, enklast att göra i LR.
5 Eftersom en fil inte har en storlek så kan den heller inte ha ppi. i står för inch, alltså tum, och eftersom att en fil inte har en fysisk storlek så har den heller inte dpi/ppi/lpi.
6 I en bildfil är ppi är ett värde som inte betyder någonting.
Om du sätter ppi till 1 eller 10000 spelar ingen roll. Bilden består av lika många pixlar ändå.
Förutom på EN punkt:
OM man skalar om en bild med en fysisk storlek OCH anger ppi så kommer programmet att skapa en bildfil med så många pixlar som man har gett den order om.
ex: 10 tum på längsta sidan och 300ppi. Ger en bildfil med längsta sidan på 3000 pixlar.
Används normalt när man vill minska en filstorlek.
7 Det finns program som KAN bry sig om ppi. Tex Adobes layoutprogram InDesign. InDesign kan bry sig om ppi-värdet OM man ställer in InDesign på det sättet.
8 En bildfil är byggd av pixlar inget annat.

En modern mobiltelefon idag har ungefär 500-600 ppi. Det är bara o läsa specen så vet man.
Om man ändra bildformatet i PS kan man ställa in formatet i pixlar cm tum m.m jag har hela tiden levt i tron att jag ändrar formatet storlek i cm då jag tänker på förhållandet 1,5 är det detsamma som 24X36
 

torparen

Aktiv medlem
Om man ändra bildformatet i PS kan man ställa in formatet i pixlar cm tum m.m jag har hela tiden levt i tron att jag ändrar formatet storlek i cm då jag tänker på förhållandet 1,5 är det detsamma som 24X36
Ja du Micke jag är av samma uppfattning som du vi är inte i skolan på förhör.

Jag är tveksam om vi kommer längre. Men vad jag är säker på är att om jag visar originalbilden på TV 24X36 alltså 1,5 blir bilden en aning förvanskad TV:n har bildformatet 1,77 alltså 16X9

Jag är nu nöjd med alla råd jag fått föreslår därför att vi arkiverar ämnet:
 

alfin

Aktiv medlem
Men vad jag är säker på är att om jag visar originalbilden på TV 24X36 alltså 1,5 blir bilden en aning förvanskad TV:n har bildformatet 1,77 alltså 16X9
På min Panasonic-TV blir det svarta kanter vid sidan om bilden och den förvanskas inte. Om din TV/projektor fyller ut hela 16:9 formatet går det kanske att ställa om. Läs bruksanvisningen och testa hur det ser ut.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du har rätt i vad du säger. I hastigheten då jag skrev vill jag bara få fram att en export avsedd att hamna på webben är optimal redan vid 72dpi (eller ppi om vi nu vill förvirra Lennart, båda termerna används även om "rättrogna" anser att dpi gäller utskrift och ppi skärm.

En liten uppsats om ämnet finns på https://moderskeppet.se/resurs/ppi/

Hoppas dock att Lennart fått lite hjälp för att utföra sin uppgift - trots att samma bild 1000x1000 ser likadan ut på skärmen oavsett 72 eller högre. Den blir i alla fall inte bättre med högre värde just för det ändamålet. Vi kanske kan stanna där.
Ett citat från en rubrik mitt i uppsatsen du själv hänvisar till:
"72 dpi/ppi är bara trams"

Det hoppas jag också, för övrigt är det en alldeles ypperligt välskriven och ovanligt lättförstådd artikel av Anders Jensen i ämnet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Just detta med att beskära och skapa en kopia för t ex visning på TV:n eller på webben är ju enklare i Lightroom än i i något annat program - tycker jag.

1) Välj ut de bilder du vill ha.

2) Skapa en collection med dessa som du kanske kallar "Julafton -bildspel", kryssa i att skapa virtuella kopior

3) Gå till denna collection, beskär nu bilderna i det format som du vill ha, t ex16:9 format - på så vis får du egen kontroll över vad som kommer att visas.

4) Gör sedan en export av bilderna och välj upplösning, t ex 1920 / 1080

Om några bilder inte lämpar sig för ett wideformat, beskär dem som du vill ha det och låt det bli svart runt om när den visas.

Till Micke - jag förstår din välvilja, men som påpekats innehåller dina inlägg en del felaktigheter och det är väl rimligt att detta påtalas så att TS inte går vidare med felaktiga kunskaper. Jag tror vi alla här inne har samma mål - att hjälpas åt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om man ändra bildformatet i PS kan man ställa in formatet i pixlar cm tum m.m jag har hela tiden levt i tron att jag ändrar formatet storlek i cm då jag tänker på förhållandet 1,5 är det detsamma som 24X36
Ja fast det betyder ingenting.
Du kan printa en digital bild med 3000 pixlars bredd på antingen ett frimärke eller en husvägg.
Det bryr sig inte bilden om.

Det som betyder ngt kvalitetsmässigt är hur många pixlar bilden är uppbyggd av.
Desto fler pixlar, desto mindre yta, desto högre ppi( O ppi är ett kvailtétsmått).

Om det ser bra ut? -Det beror på betraktningsavståndet.
 

--Micke--

Aktiv medlem
AFJTill Micke - jag förstår din välvilja sa:
Visst förstår jag det och skulle inte suttit mitt i natten och vecklat in mig i det ämnet. Att även jag är förvirrad med så lång datorvara beror delvis på att jag alltid uteslutande producerat för visning på web eller dator. Relationen till printning är jag dåligt insatt i faktiskt. Oavsett det så är jag för gammal för tillrättavisning i dålig ton. Inte så att jag blir kränkt för minsta lilla, men det finns ju ingen anledning att slå varandra på fingrarna då vi reder ut saker. VI har säkert många kompetenser som överlappar och jag betvivlar inte att påpekaren kan mer om mig om nämnda fakta. Jag kan garanterat mer än honom om annat, bl.a. är jag en bättre pedagog (som ibland inte har fakta helt klara men tror att jag har det).

Ville ju bara ge Lennart en hadfast metod att göra det han behövde och slank in på det andra p.g.a. hans dump från PS. Jo, det blev fel men en del var faktiskt rätt också :).

Frikopplat var ju Lennarts fråga endast hur han skulle siza om bilden. Då det senare framkom att avsikten är att visa upp bilder på TV så hade jag också hänvisat till LR. Själv gör jag alla justering och beskärningar i LR för varje bild individuellt efter bildens behov och förutsättningar. Vill jag sedan titta igenom bilder på TV's switchar jag (har tre skärmar) från min ena skrivbordsskärm till HDMI-anslutna Panasonic Plasma skärmen. Sedan ställer man sig på första bilden, aktiverar andra skärmen (knappen nere till vänster) och tar mitt trådlösa tangentbord och bläddrar. Finns inget självändamål att bilden ska fylla skärmen. Svarta kanter stör ju inte precis.

Ibland är det dock så att man MÅSTE har ett exakt format. Var min utgångspunkt för "intruktionen" att göra en rutin i PS.
 
Tja, man försöker ju bara hjälpa till men tycker inte att vår ton här ska vara "tillrättavisande" och vill notera att jag inte riktigt uppskattar just det.

Du har rätt i vad du säger. I hastigheten då jag skrev vill jag bara få fram att en export avsedd att hamna på webben är optimal redan vid 72dpi (eller ppi om vi nu vill förvirra Lennart, båda termerna används även om "rättrogna" anser att dpi gäller utskrift och ppi skärm.

En liten uppsats om ämnet finns på https://moderskeppet.se/resurs/ppi/

Hoppas dock att Lennart fått lite hjälp för att utföra sin uppgift - trots att samma bild 1000x1000 ser likadan ut på skärmen oavsett 72 eller högre. Den blir i alla fall inte bättre med högre värde just för det ändamålet. Vi kanske kan stanna där.
Det väsentliga är att PPI-värdet är helt ointressant. Man behöver inte ens nämna detta med 72. Man kan skriva 1 eller 10000. Resultatet för en 1000x1000 pixlar stor bild på en skärm blir detsamma.
 
ANNONS