Annons

Exportera bilder från lightroom till Photoshop (och tillbaka)

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
95% av alla mina justeringar gör jag i Lightroom men ibland måste jag in i photoshop och lira lite och då högerklickar jag på bilden och väljer " redigera i Photoshop.
När jag sen är färdig i photoshop så klickar jag bara på det lilla krysset uppe bland "flikarna" och så hoppar bilden automatiskt tillbaka till lightroom, vilket är supersmidigt. MEN det tråkiga är att helt plötsligt har jag fått en TIF-bild istället vilket tar extremt stor plats på datorn.
Är detta verkligen nödvändigt att ha det så här? kan photoshop inte skicka tillbaka bilden i samma format som den var i (RAW) även om jag redigerat bilden lite?

Blir mycket utrymme som försvinner eftersom TIF tar extremt stor plats samt att RAW-bilden också är kvar i lightroomkatalogen.
 

afe

Aktiv medlem
Nej, det går inte att göra såna ändringar i råfilen, utan du måste gå via tiff.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
När du börjar lägga till lager o allt möjligt i Photshop är det ingen .RAW längre. Du får tillbaka den som .tiff då det är en av de fil typer som har bäst ”kvalite” eller snare minst komprimering.

Du kan säkert välja att exportera den som en .png eller .jpg i nån av ”preference” tabbarna i antingen photoshop eller lightroom.

Däremot tror jag det är bättre o investera i en större hårdisk eller en extern hårddisk. De är inte dyra och så slipper du kompromissa på bild kvaliten
 

salutea

Medlem
Om du inte har för vana att gå tillbaka till din redigerade bild i photoshop och finjustera justeringarna i de olika lagren så lönar det sig att slå ihop lager och ta bort eventuella kanaler som du har skapat innan du sparar.

En bild med ett antal nya kanaler för luminositetsmasker och olika redigeringslager kan ju lätt svälla till över en GB, om man tar bort kanalerna och slår samman lagren så kan landar man ofta ner på en bråkdel beroende på hur stor orginalfilen är.

Jag skulle nog föredra att spara med ctrl+s innan jag stänger bilden för att få den tillbaka till lightroom med mindre risk att förlora mina ändringar. När allt går bra är resultatet det samma, men rätt vad det är klickar man fel eller så händer något annat och då riskerar mana att förlora sina justeringar om man inte har sparat dem innan.

/Magnus
 
95% av alla mina justeringar gör jag i Lightroom men ibland måste jag in i photoshop och lira lite och då högerklickar jag på bilden och väljer " redigera i Photoshop.
När jag sen är färdig i photoshop så klickar jag bara på det lilla krysset uppe bland "flikarna" och så hoppar bilden automatiskt tillbaka till lightroom, vilket är supersmidigt. MEN det tråkiga är att helt plötsligt har jag fått en TIF-bild istället vilket tar extremt stor plats på datorn.
Är detta verkligen nödvändigt att ha det så här? kan photoshop inte skicka tillbaka bilden i samma format som den var i (RAW) även om jag redigerat bilden lite?

Blir mycket utrymme som försvinner eftersom TIF tar extremt stor plats samt att RAW-bilden också är kvar i lightroomkatalogen.
Du kan spara bilden i vilket format som helst när du ändrat den i Photoshop. Då bryts dock kopplingen till Lightrooms databas och om du vill ha in din redigerade bild i Lightroom måste du importera den på nytt. De ändringar du gjort i RAW-filen blir såklart kvar i Lightroom.
 
ANNONS