Annons

Hantering av jpeg filer

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim d

Aktiv medlem
Hej

En liten annorlunda fråga kanske men jag funderar lite kring hur jag ska hantera och organisera mina jpeg filer (och med jpeg filer menar jag slutprodukterna efter att jag bearbetat och exporterat mina råfiler).

Idag kör jag Lighrooms biblioteksmodul för att hålla reda på råfilerna men har bara jpeg filerna i en exportmapp på disken vilket känns lite fel eftersom det borde vara slutprodukterna som jag ska kunna åt på ett enkelt sätt.

Hur gör ni med era exporterade filer? Jag antar att en variant är att importera in dem i LR igen, en annan att använda Photos (jag kör mac) eller kanske något helt annat katalogprogram. Poängen är att filerna ska vara färdigbehandlade och innehålla rätt metadata så jag behöver på intet sätt jobba med dem utan bara ett verktyg för att enkelt kunna hitta och komma åt dem.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Hej

En liten annorlunda fråga kanske men jag funderar lite kring hur jag ska hantera och organisera mina jpeg filer (och med jpeg filer menar jag slutprodukterna efter att jag bearbetat och exporterat mina råfiler).

Idag kör jag Lighrooms biblioteksmodul för att hålla reda på råfilerna men har bara jpeg filerna i en exportmapp på disken vilket känns lite fel eftersom det borde vara slutprodukterna som jag ska kunna åt på ett enkelt sätt.

Hur gör ni med era exporterade filer? Jag antar att en variant är att importera in dem i LR igen, en annan att använda Photos (jag kör mac) eller kanske något helt annat katalogprogram. Poängen är att filerna ska vara färdigbehandlade och innehålla rätt metadata så jag behöver på intet sätt jobba med dem utan bara ett verktyg för att enkelt kunna hitta och komma åt dem.
Fast just den färdiga jpeg filen har ju en bestämd storlek, om man vill lägga in den på olika sidor så blir det ju olika storlekar om man inte vill att sidorna själva ska komprimera bilden. Så jag kastar alltid den exporterade jpeg filen, eftersom råfilen är ju redigerad och klar, bara exportera igen, enda man behöver göra är att lägga till skärpa efter man minskat ner den. Så förstår inte riktigt varför man vill spara jpeg filen..
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Du kan ju i Lightroom inställningar slå på någon flagga så att JPG-filen hamnar intill och i samma katalog där du har RAW-filen, den lägger sig 'bakom' eller 'framför' RAW-filen vill jag minnas, så gör jag. Men normalt så genererar jag min JPG-fil, använder den genom att ladda upp den på någon sida eller maila till någon, sedan slänger jag JPG-filen direkt. Den ligger ju bara och tar plats, och det är ju bara att generera en ny igen om du skulle vilja det.
 

pdahlen

Aktiv medlem
När jag exporterar ut bilden från LR så anger jag en kod framför det filnamn som LR skapar med datum mm. Med hjälp av denna kod så kan jag sortera in bilder på olika sätt.

Tex,
10 natur allmänt
20 kust
30 makro blommor
40 makro insekter
50 fåglar
mm

Jag samlar alla bilder i årsmappar, med koden ovan så får jag sorterat efter kategori inom varje år. Jag samlar också bilderna inom varje kategori oberoende av år

Jag sköter dessa mappar utanför LR efter export
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej

En liten annorlunda fråga kanske men jag funderar lite kring hur jag ska hantera och organisera mina jpeg filer (och med jpeg filer menar jag slutprodukterna efter att jag bearbetat och exporterat mina råfiler).

Idag kör jag Lighrooms biblioteksmodul för att hålla reda på råfilerna men har bara jpeg filerna i en exportmapp på disken vilket känns lite fel eftersom det borde vara slutprodukterna som jag ska kunna åt på ett enkelt sätt.

Hur gör ni med era exporterade filer? Jag antar att en variant är att importera in dem i LR igen, en annan att använda Photos (jag kör mac) eller kanske något helt annat katalogprogram. Poängen är att filerna ska vara färdigbehandlade och innehålla rätt metadata så jag behöver på intet sätt jobba med dem utan bara ett verktyg för att enkelt kunna hitta och komma åt dem.
Tänkte du slänga originalfilerna?
Det lär bli rörigt annars om du importerar kopior tillbaka i lightroom.
Om originalfilerna sparas (vilket borde vara det rätta) så har du ju allt i ordning redan med redigeringar, metadata och nyckelord. Jpeg - filerna ser jag som kopior på (visserligen virtuella) "slutprodukter", som tas fram för olika ändamål. Det är t.ex. svårt att redan i förväg veta vilket format Jpeg - bilden kommer att behöva ha. Jag har visserligen sparat alla exporterade filer hittills i mappar med namn efter vad de skulle användas till, men får jag utrymmesbrist så kommer de att raderas.
Tanken är alltså att exporterade jpeg - filer bara är temporära eftersom det går att exportera nya när det behövs.

Om man inte vill göra om sorteringen kan utvalda bilder sparas som samlingar i Lr.

Om målet är att ha samtliga bilder som visningsbara jpeg för t.ex Windows fotovisare behöver de väl inte hamna i lightroom igen? Möjligen i en ny katalog så de inte blandas med originalen.
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag har inte tänkt att slänga några originalfiler, råfilerna kommer jag hantera som förut och ha i en mappstruktur baserat på datum. Idag kör jag bara Lightroom som katalogprogram och använder CameraRaw/Photoshop för bildbehandling och till viss del också Capture One Pro. Som det är nu så vill jag inte vara beroende av parametrar i en databas för att göra om exporteringar när jag behöver det, jag vill spara jpeg filerna i 100% storlek och max kvalitet och då borde jag kunna använda dessa om jag vill ta fram mindre kopior eller skriva ut.

Diskutrymme ser jag inte som något större problem, hårddiskar kostar inte så mycket och som amatörfotograf är det ju inte så m många bilder som jag exporterar till jpeg ändå eftersom de är bara de bästa eller de som jag av någon annan anledning vill publicera som kommer att sparas.

Det här är en så länge ett tankeexperiment som framförallt är triggat av tre saker, hur jag jobbar med bildbehandling idag, att jag inte ska vara så beroende av av Adobe om jag en dag tröttnar på deras prenumeration samt att jag idag känner att jag har dålig överblick över och ordning på mina färdiga (jpeg) bilder.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tycker det låter alldeles onödigt. Den dagen jag lämnar Adobe så exporterar jag ut alla XMP och alla bilderna i antingen TIFF eller JPG. Vilket av dom det blir får jag ta den dagen.
De bilder du anser är färdiga eller matchar den kvalité du önskar kan du ju märka med färg eller betygsättning. Eller varför inte båda delar.
Varför göra det mer komplicerat?

/Stefan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tycker det låter alldeles onödigt. Den dagen jag lämnar Adobe så exporterar jag ut alla XMP och alla bilderna i antingen TIFF eller JPG. Vilket av dom det blir får jag ta den dagen.
De bilder du anser är färdiga eller matchar den kvalité du önskar kan du ju märka med färg eller betygsättning. Eller varför inte båda delar.
Varför göra det mer komplicerat?

/Stefan
Beroende av vad du väljer skall ersätta LR så är det kanske inte nödvändigt. Jag har också tankar om att lämna Adobe med tiden.
Fast mina 2 främsta kandidater On1 Raw och C1PRO kan båda tolka och läsa Adobe XMP samt ta hänsyn till dem.
Det som inte blir helt lika är bilden i sig. Det går inte visa en viss redigering exakt lika i ett annat program.
Fast det jag aldrig skulle göra mig av med är mina raw-filer. Ny teknik har under åren hela tiden gjort att man kan få ut mer av sina raw-bilder än man kunde när bilden togs. När ett minneskort på 258 Kb kostade 2500 k och fick plats med 4 raw så snålade man ofta och körde i jpg. Då blev det mycket jpg. Något jag ångrar idag. En jpg eller Tiff har i kvalité blivit fryst i tiden.
Låt mig bara ta 2 bilder jag tog med en Olympus E10 runt 2001-2003.
Idag kan jag få fram en kvalité i dessa bilder som är klart bättre än vad jag kunde göra på den tiden.
Släng aldrig era raw-filer för det kommer ni ångra. Det är som på den analoga tiden slänga sina original och bara behålla papperskopior.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/375331/3609518.htm
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/375331/3609519.htm
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Som jag det så finns det 2 sätt.
Antingen raderar man dem o behöver man nya så gör man om exporten för det syfte man har då. Enkelt!
Eller
Så skapar du en undermapp till originalbildens mapp som heter export o ser till att de importeras in i LR.
Inte lika enkelt men kan vara nödvändigt om man vill ha koll på vad man levererade till vem.

Personligen har jag en disk som har gott om utrymme o där hamnar dem tills jag raderar dem. Men absolut ingen backup på denna disk.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Exportera jpg filerna till en separt mapp i ditt Lr library. Du kan sedan lägga till just denna mappen i en Collection sedan för att enkelt o snabbt hitta den.
 

joakim d

Aktiv medlem
Alla de senaste kommentarerna bygger på ett beroende av Lightroom och dess databas, ett beroende som jag vill slippa.
 
ANNONS