Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

QP Card- vad har hänt med leverantören?

Produkter
(logga in för att koppla)

nalleg

Aktiv medlem
Ingen uppdatering har gjorts på lång tid. Nu är webbsidan "under construction". Någon som vet om leverantören har försvunnit? Innehållsleverantören var väl Joakim Bengtsson- en röst som tystnat här på Fotosidan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ingen uppdatering har gjorts på lång tid. Nu är webbsidan "under construction". Någon som vet om leverantören har försvunnit? Innehållsleverantören var väl Joakim Bengtsson- en röst som tystnat här på Fotosidan
Ja faktum undrar man vad som hände. Jokaim om du hittar honom är nu mest på DPR. Precis som Mikael Risedal.

Funderar själv också på att lämna fotosidan. Det har blivit för mycket mellanmjölk av det hela.
Dat finns andra ställen idag där man lär sig något. Som ON1 plus för att ta ett exempel.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Joakim var en riktig tillgång av rang. Mer kompetent/tekniskt kunnig OCH hjälpsam person får man leta efter. Håller med om att det är synd att han inte syns längre. Han var delaktig i QPCard och tror firman drivs/drevs av Lars Kjellberg.

Risedal hade/har sina styrkor också men lämnade väl inte Fotosidan helt självmant. Han var ganska trollig i sin framton och detta tjat om Canons usla dynamiska omfång gjorde att många ruttnade. Men vem vet - kanske har vi delvis Mikael att tacka idag för det bättre omfånget i 5D4 :-D

Tillbaks till topic. Undrar också vad som hänt QPCard. För något halvår sedan så var jag intresserad av programvaran som tydligen är (var?) under utveckling att även stödja CC Passport. Men tror Stefan Ohlsson svarade att verksamheten var lite vilande. Minns inte exakt, men uppenbart att det inte är som tidigare.

Det tråkiga med sådana där "Under Construction" meddelanden från webbhotellet kan innebära att kontot av någon anledning är avslutat. Ser man på merinfo.se om QPCard så verkar det vara lite bekymmer :-( Riktigt trist.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Tillbaks till topic. Undrar också vad som hänt QPCard.
...
Men tror Stefan Ohlsson svarade att verksamheten var lite vilande. Minns inte exakt, men uppenbart att det inte är som tidigare.

Det tråkiga med sådana där "Under Construction" meddelanden från webbhotellet kan innebära att kontot av någon anledning är avslutat.
...
Är man osäker på hur det står till med ett företag så är det första, och absolut enklaste man kan göra att kolla upp status för F-skatt.
Detta är offentliga uppgifter, så antingen så kan man ringa till skatteverket och fråga. Alternativt kolla på t.e.x http://www.allabolag.se/

Vad det gäller QP Card AB så är F-skatten återkallad av Skatteverket.
http://www.allabolag.se/5565993119/verksamhet
Så tyvärr lär det inte ske så mycket mer med utvecklingen där.
 

nalleg

Aktiv medlem
Trist att höra.

OT: Jag har försökt runda problemet med Xrites Colorchecker och sen kört med ADOBES DNG Profile EDITOR. Tycker det är bättre än Colorcheckers software (mer inställningsmöjligheter bla). Sammanfattande slutsats:
Det finns inga ideala kameraprofileringsprogram för LR. Vore dock bra om man kunde konvertera dem till ICC och köra dem i C1 vars kameraprofiler suger enligt min mening.
 

alfin

Aktiv medlem
Colorchecker programmet fungerar utmärkt för att ställa RGB-värdena korrekt. Däremot överdriver mjukvaran färgmättnaden, men det är enkelt att justera i LR/ACR.
 

nalleg

Aktiv medlem
QP card har inte lags ner. Man håller på att flytta siten till en annan server. Under övergångsperioden har man lagt upp software för kameraprofileringen förr Mac och Windows som man kan ladda ner.
 

niklasl

Aktiv medlem
Trist att höra.

OT: Jag har försökt runda problemet med Xrites Colorchecker och sen kört med ADOBES DNG Profile EDITOR. Tycker det är bättre än Colorcheckers software (mer inställningsmöjligheter bla). Sammanfattande slutsats:
Det finns inga ideala kameraprofileringsprogram för LR. Vore dock bra om man kunde konvertera dem till ICC och köra dem i C1 vars kameraprofiler suger enligt min mening.
Vad är det som är dåligt med Capture Ones kameraprofiler? Vilken programversion?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad är det som är dåligt med Capture Ones kameraprofiler? Vilken programversion?
Det är inte något fel på deras kameraprofiler. Tvärtom är de oftast väldigt bra men det finns ofta bara en per kameramodell. Det är inte som med Adobe att de också har sådan som liknar kamerans jpg stilar.

Nu skall de visst börja med andra stilar och profiler men fast de tänker tydligen ta bra betalt för dem.
Fick reklam från dem både igår och idag.

Här har ni sidan:
https://www.phaseone.com/Online-Store/Buy-Styles.aspx?utm_medium=email&utm_source=marketo&utm_campaign=201710-FilmStyles-Samples&utm_content=03-email&utm_term=cta&mkt_tok=eyJpIjoiWTJJeU9UbGhNR0U1WVRjMiIsInQiOiJNU1VwSzZsajVPbXlKVWt0QW1OSWVzRm5aZlwvWlhHNjN3K0xGU0FraTI0ditHRlA2XC9ZWlJaTUtyNDdHQzVERVB0eWtNb2kremJzRjNzNjQ5QWtSVGtzSm16WnlDTWpZK3JLYWRMZGtvOGZUeFFsNUNtZXFRcXBTclF3ZjJHVVhrIn0=
 

o241396

Avslutat medlemskap
Joakim var en riktig tillgång av rang. Mer kompetent/tekniskt kunnig OCH hjälpsam person får man leta efter. Håller med om att det är synd att han inte syns längre. Han var delaktig i QPCard och tror firman drivs/drevs av Lars Kjellberg.

Risedal hade/har sina styrkor också men lämnade väl inte Fotosidan helt självmant. Han var ganska trollig i sin framton och detta tjat om Canons usla dynamiska omfång gjorde att många ruttnade. Men vem vet - kanske har vi delvis Mikael att tacka idag för det bättre omfånget i 5D4 :-D

Tillbaks till topic. Undrar också vad som hänt QPCard. För något halvår sedan så var jag intresserad av programvaran som tydligen är (var?) under utveckling att även stödja CC Passport. Men tror Stefan Ohlsson svarade att verksamheten var lite vilande. Minns inte exakt, men uppenbart att det inte är som tidigare.

Det tråkiga med sådana där "Under Construction" meddelanden från webbhotellet kan innebära att kontot av någon anledning är avslutat. Ser man på merinfo.se om QPCard så verkar det vara lite bekymmer :-( Riktigt trist.
QP card dog med att vi alla blev äldre. Jag ser mot denna tid med stolthet, Lars Kjellbergs visioner vad det gäller rätt färgåtergivning , Joakim Bengstsson som matematiker och programmerare.
 

o241396

Avslutat medlemskap
Tack , jag är över 70 år, tränat Risenschnauzer senaste 10 åren, livet har gått vidare utan att fotografering har upptagit min vardag så som förr. Idag har jag ett fåtal kunder kvar som jag hjälper med fotografering , bla Axis AB i Lund. Kul företag som tillverkar övervakningskameror.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
QP card dog med att vi alla blev äldre. Jag ser mot denna tid med stolthet, Lars Kjellbergs visioner vad det gäller rätt färgåtergivning , Joakim Bengstsson som matematiker och programmerare.

Hej Micke! Kul att läsa dig igen :)

Det jag undrar också är om inte marknaden för en produkt som QP Card delvis kommer försvinna genom att dessa funktioner byggs in i programvarorna. Senaste versionen har en sådan funktion inbyggd där man kan välja att lägga in en Color Checker-matris som hjälp. Man kan idag välja mellan ett antal varianter från Datacolor och Cailibrite.

Nedanstående är en funktion i DXO Photolab 7 som är den konverterare jag använder överlägset mest.

1705880227566.png

Jag har dock aldrig själv sett vitsen med detta för egen del efter att jag skaffade min Benq SW270 förra sommaren även om jag kan förstå att andra kanske har högre krav än en profilerad hårdvarukalibrerad skärm till hjälp.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Ja, helt klart har det bara gått åt rätt håll med det dynamiska omfånget. Jag tror ingen ifrågasatte att Canon var sämst (?) där utan det handlade mer om behoven. Jag använder ofta min gamla 6D än idag (mycket tack vare den fina färgåtergivningen som jag tycker gått förlorad i nyare modeller) och ytterst sällan störs jag av brus i skuggor.

Men hursomhelst så har du gjort rätt i att ställa krav på Canon. Jag är själv lite i samma båt när det gäller just färger som jag nämnde ovan. Delvis går det ju att styra upp med profiler och övrig efterbehandling men det är något annat som saknas idag och som jag inbillar mig satt i filtrena framför sensorn. Är ingen kolorist så det var bekvämt att få det serverat av Canon redan i råfilen. Till och med Adobes dassiga standardprofiler såg bra ut.
 
Senast redigerad av en moderator:

o241396

Avslutat medlemskap
Hej Micke! Kul att läsa dig igen :)

Det jag undrar också är om inte marknaden för en produkt som QP Card delvis kommer försvinna genom att dessa funktioner byggs in i programvarorna. Senaste versionen har en sådan funktion inbyggd där man kan välja att lägga in en Color Checker-matris som hjälp. Man kan idag välja mellan ett antal varianter från Datacolor och Cailibrite.

Nedanstående är en funktion i DXO Photolab 7 som är den konverterare jag använder överlägset mest.

Visa bilaga 173093

Jag har dock aldrig själv sett vitsen med detta för egen del efter att jag skaffade min Benq SW270 förra sommaren även om jag kan förstå att andra kanske har högre krav än en profilerad hårdvarukalibrerad skärm till hjälp.
Om man ser till dagens resultat från tex min senaste iphone så inser man hur långt tillverkaren har kommit vad det gäller vitbalans, färgåtergivning och datakraft att räkna fram en färdig bild, hur kameran tar hänsyn till blandljus etc, sammanslagning av flera exponeringar/utläsningar etc. Hade samma datakraft , beräkningar funnits i SLR så behövs oftast inga färgkort eller gråkort. Så bra har iaf tex iPhone blivit på att beräkna allt från vitbalans, färgåtergivning och ett stort dynamiskt omfång . Fantastisk utveckling från en plutteliten sensor och dess kameramoduler som inkluderar olika optik.
 
Senast ändrad:

o241396

Avslutat medlemskap
Hur vet vi det? Moderatorns har kanske bara inte fattat att det är samma Micke, eftersom han numera kanske flyger under radarn under pseudonymen Rolf Mikael Riedal Risedal som användare :)
som 71 åring med en viss erfarenhet så är det samma Micke men med en betydligt mer lugnare nyanserad syn. utvecklingen har väl verkligen visat hur digitalfotograferingen har förbättrats, inte minst på mobilsidan med sammanslagning av pixlar, sammanslagning av exponeringar , datakraft med i det närmaste "brusfria bilder " tagna i olika sammanhang och ljus med vid granskning också visar upp hel del fula artefakter men som oftast inte syns. Fantastiskt
 
Senast ändrad:

o241396

Avslutat medlemskap
QP card dog med att vi alla blev äldre. Jag ser mot denna tid med stolthet, Lars Kjellbergs visioner vad det gäller rätt färgåtergivning , Joakim Bengstsson som matematiker och programmerare.
glömde Stefan Ohlsson, med stor sorg försvann en nestor inom fotografi och vad det gäller färghantering, profilering, teknisk redaktör SFF och utbildare. Jag ringde Stefan ofta för att bolla ideer, tankar mm. Stefan försvann alldeles för tidigt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om man ser till dagens resultat från tex min senaste iphone så inser man hur långt tillverkaren har kommit vad det gäller vitbalans, färgåtergivning och datakraft att räkna fram en färdig bild, hur kameran tar hänsyn till blandljus etc, sammanslagning av flera exponeringar/utläsningar etc. Hade samma datakraft , beräkningar funnits i SLR så behövs oftast inga färgkort eller gråkort. Så bra har iaf tex iPhone blivit på att beräkna allt från vitbalans, färgåtergivning och ett stort dynamiskt omfång . Fantastisk utveckling från en plutteliten sensor och dess kameramoduler som inkluderar olika optik.
Ja jag kan ju bara hålla med även om jag nu har en Samsung. När jag hade en Iphone sist tror jag det var version 4 :). En telefon idag räcker långt även som kamera och det märkliga är ju att jag på fullt allvar tycker att de JPEG som kommer ur min A42 är klart mycket mer färdiga än de ur min Sony A7 IV. Av något skäl har alltid mina Sony-kameror överexponerat - men bara i solljus och med mellan 0,7-1 EV. Min telefon fixar detta klart bättre tycker jag. Jag har aldrig fattat att Sony inte kunnat fixa detta på alla dessa år. De är ju bra på mycket annat men detta har jag aldrig varit nöjd med.
 
ANNONS