Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Wifi med 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsA1

Medlem
Hejsan alla foto tokiga! Har någon prövat canons wifi kort till en Eos 5D mark III ? Hemsidan säger att den inte är kompatibel men jag är mest intresserad av att kunna föra över bilder ..,
Ha det bra!
Mats
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
5D Mark III kan användas med Sandisk Eye-fi-kort. Det har jag gjort flera gånger.

Canons egna wifi-kort fungerar inte i 5D Mark III. Den fungerar i 5Ds(R) och 7D Mark II.

Det går också att använda Canons universalsändare WFT-E7. Den har ett högt listpris, men har stor prutmån eftersom det inte säljs så många. Den butik som har i lager kan nog tänka sig att gå ner i pris när det väl dyker upp en spekulant. Denna sändare kan även användas till flera andra Eos-kameror.
http://cpn.canon-europe.com/content/product/accessories/wft_e7_wireless_file_transmitter.do
 

PMD

Aktiv medlem
Sist i FAQ-listan där står det att Direct Mode förmodligen fortsätter att fungera, så om du redan har ett Eye-Fi-kort så kan du ju prova det, men jag skulle nog inte köpa en nytt Eye-Fi-kort för att prova (om de ens går att köpa numera).

Direct Mode verkar också bara vara avsett för kommunikation till en mobiltelefon, så om det är en dator du vill överföra bilder till så hjälper det ju inte.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Direct mode funkar fortfarande för gamla Eyefi-korten men bara om telefonen fick certifikaten innan Eyefi stängde ner infrastrukturen som stod för detta.

Annars kan jag rekommendera Toshibas senaste FlashAir-kort. de nya W-04 har rejält snabb skriv-/läshastighet 70/90 MB/s samt hyfsat snabbt wifi och stöd för EyeFi.

Generationen före W-03 korten är också bra men de skriver långsammare och wifi är lite segare. De räcker inte till att spara mera många snabba raw på men för jpg funkar de ok.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det finns en fristående Eye-Fi Server att ladda ner och installera på Linux. Den funkar, och man kan bygga egna script för vad som ska hända med bilderna när de överförs.
Men den förutsätter att Eye-Fi kortet är konfigurerat för att gå mot rätt nätverk. Och där stöter man på problem ifall man inte laddade ner Eye-Fi:s konfigureringsprogramvara innan de helt la ner supporten.
Jag har en gammal MacBook med programvaran på. Och jag har en Raspberry Pi med Eye-Fi Servern på.
Man får se till att inte kortet kopplar upp sig på hemnätet med internetanslutning. Då verkar det som att kortet försöker hitta Eye Fi:s servrar på internet istället för den lokala egna installationen. Och då funkar det inte.

Gör man rätt funkar det, men jag har mer och mer gått över till att flytta minneskort istället. Det är ju faktiskt väldigt enkelt.

En WiFi-transmitter som kopplas med USB till kameran är skapligt enkelt, och mycket billigt, att bygga med en Raspberry Pi.
 
ANNONS