Annons

Byta NAS, går det att flytta över hårddiskarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har idag en Synology NAS med två hårddiskar och jag funderar på att byta upp mig till en nyare NAS (också en av märket Synology och med plats för två hårddiskar).

Min fråga: Kan jag bara flytta över hårddiskarna från den gamla till den nya NAS:en? ...eller måste jag kopiera över innehållet från den ena till den andre?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag kan inte Synology specifikt. Men när jag körde igång min andra, tredje och fjärde Netgear ReadyNAS så börjar de från schratch genom att initiera disken (diskarna) oavsett vad som fanns på de.
När systemet var uppe kunde jag kopiera över filerna.

Men jag tror att du får bäst svar om du rådfrågar manualen för den NAS du tänker köpa.
 

casting

Aktiv medlem
Förmodligen går det inte att flytta över diskarna. Dom är uppsatta i någon RAIDkonfiguration som det unika naset har koll på, så flyttar du dom så kommer den informationen bli fel i det nya naset. Detta gäller generellt om inte Synergi skulle ha någon speciell funktion för att hantera detta. Men jag tvivlar på det.
 

loffebro

Medlem
Uppgradering

Det kan ju även vara ett bra tillfälle att byta diskar för att få mer utrymme och längre förväntad livslängd. I detta fall bli det enklast att kopiera data över nätverket.

Dessutom får du en möjlighet att koppla upp den gamla nasen för remote backup. Ställ den hos någon kompis så får du en väldigt bra filbackup.
 

HenryB

Aktiv medlem
Jag har idag en Synology NAS med två hårddiskar och jag funderar på att byta upp mig till en nyare NAS (också en av märket Synology och med plats för två hårddiskar).

Min fråga: Kan jag bara flytta över hårddiskarna från den gamla till den nya NAS:en? ...eller måste jag kopiera över innehållet från den ena till den andre?
Som redan nämnts, köp nya diskar. Diskar har en viss livslängd och att stoppa i något gammalt är inte smart på sikt. Glöm inte att kolla så diskarna är med på listan över godkända diskar för ditt NAS.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Tack alla för tips och kloka råd!

Väl inne på ämnet... finns det något sätt att beräkna någon slags cirkalivslängd på hårddiskar som sitter i en NAS?
 

dajli

Aktiv medlem
Jag tror det ska gå att göra så på Synology, kolla deras hemsida. Har själv en sån och är ganska säker jag läst att det ska gå bra att göra så!

Om diskarna behöver bytas ut beror ju nästan helt på hur mycket de snurrar. Om NASen mest är lagring som står i vila och ansluts till en gång i veckan så behöver du nog inte byta ut dem. Men om den används för att spela in t.ex. webbkameror kontinuerligt hela tiden så slits de ju på helt annat sätt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har en ReadyNAS NV+ (tror jag den heter) från Netgear. Där brann själva chassiet en gång. Jag köpte ett tomt och flyttade över alla fyra diskarna. Den bara startade som om det vore det gamla chassiet.

Sen har jag bytt alla fyra diskarna (Western Digital) en gång, och nu håller jag på att byta igen. Har bytt två och den tredje signalerar att det är dags. Jag köpte fyra på ett bräde, men byter dem efterhand som de gamla ger upp, så minskar risken för dubbeldiskhaveri.

Jag minns inte riktigt när jag köpte den här, men det kan nog vara sisådär åtta-nio år sedan, eller nåt. Den är alltid på.
 

iSolen.se

Guest
Jag har idag en Synology NAS med två hårddiskar och jag funderar på att byta upp mig till en nyare NAS (också en av märket Synology och med plats för två hårddiskar).

Min fråga: Kan jag bara flytta över hårddiskarna från den gamla till den nya NAS:en? ...eller måste jag kopiera över innehållet från den ena till den andre?
Jo det går, jag har gjort det. Ha dem i samma ordning bara så kommer nya NASen hitta volymer etc.

Lägg inte till någon disk förrän allt är klart.

Jag flyttade från en DS414 till DS1817+
 

UGJ

Aktiv medlem
Tror också att det skall gå bra att flytta över diskarna från gammal Synology till nyare modell.

Åtminstone gjorde jag det en gång från DS211+ till DS212+. Den nya NAS:en upptäckte att det fanns data på diskarna och frågade om jag vill migrera. Jag svarade ja varpå rätt version av DSM laddades ned och därefter var den nya NAS:en uppe med samma konfiguration som tidigare. Det är förvisso några år sedan så saker och ting kan ju ha förändrats. Jag har för mig att jag läst att vissa paket kan behöva ominstalleras efter denna typ av migrering. Kan vara smart att kolla upp på Synologys hemsida.

Apropå att byta diskar kan du ju givet att ovanstående funkar flytta diskarna från gammal NAS till ny. När den är uppe och snurrar kan du därefter byta ut en av diskarna mot ny och låta RAID:en byggas om. Därefter byta nästa disk. Tar en stund men du slipper nyinstallation.

En annan tanke apropå på att byta NAS och möjligen diskar är att om du köper en ny Synology så stödjer en del av dem BTRFS. Kanske värt att överväga? I så fall tror jag att du behöver nyinstallera då det mig veterligen inte finns uppgradering från EXT4 till BTRFS.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Tror också att det skall gå bra att flytta över diskarna från gammal Synology till nyare modell.

Åtminstone gjorde jag det en gång från DS211+ till DS212+. Den nya NAS:en upptäckte att det fanns data på diskarna och frågade om jag vill migrera. Jag svarade ja varpå rätt version av DSM laddades ned och därefter var den nya NAS:en uppe med samma konfiguration som tidigare. Det är förvisso några år sedan så saker och ting kan ju ha förändrats. Jag har för mig att jag läst att vissa paket kan behöva ominstalleras efter denna typ av migrering. Kan vara smart att kolla upp på Synologys hemsida.

Apropå att byta diskar kan du ju givet att ovanstående funkar flytta diskarna från gammal NAS till ny. När den är uppe och snurrar kan du därefter byta ut en av diskarna mot ny och låta RAID:en byggas om. Därefter byta nästa disk. Tar en stund men du slipper nyinstallation.

En annan tanke apropå på att byta NAS och möjligen diskar är att om du köper en ny Synology så stödjer en del av dem BTRFS. Kanske värt att överväga? I så fall tror jag att du behöver nyinstallera då det mig veterligen inte finns uppgradering från EXT4 till BTRFS.
Det låter jättebra att det går att flytta över diskarna, det underlättar såklart en hel del att slippa nyinstallation och all kopiering.

Jag känner inte till BTRFS (eller EXT4), vad är fördelarna med det?
 

iSolen.se

Guest
Det låter jättebra att det går att flytta över diskarna, det underlättar såklart en hel del att slippa nyinstallation och all kopiering.

Jag känner inte till BTRFS (eller EXT4), vad är fördelarna med det?
Jag kör nya hybridraiden som tillåter olika stora diskar.

Om ts ändå ska uppgradera diskarna är det bättre att sätta nya diskarna i nya raiden och kopiera rubbet.

Det tar evighet att byta disk efter disk och du tar stor risk under tiden.
 

stregnil

Aktiv medlem
Jag gjorde ett byte av NAS för ett par månader sedan, och det fungerar utmärkt att flytta diskarna över till den nya NASen. Den kommer berätta för dig precis vad du ska göra, och den uppmärksammar själv att de suttit i en tidigare Synology. Men som någon skrev tidigare, håll koll på vilket fack diskarna satt i och sätt dem i samma på den nya.
Jag gick från en 212J till en 216+II
 
ANNONS