Annons

Liten lätt ryggsäck med fäste för stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Tips? Ska rymma en Nikon D7000 + 1 eller två mindre objektiv.
Lowepro Flipside Sport 10 L AW är jättebra i mitt tycke. Är lätt, går ej att komma in i utifrån (tjuvar) och rymmer bland annat;

D800E
85 f/1.4G
180 f/2.8 IF ED (alt. en SB-900)
Blixttrigger och mottagare
Luftblåstutan
2 kamerabatterier
Minneskort
2 st 4 pack med Eneloopbatterier till blixten
Peak Design Slide ii (sidofacket)
Stativ eller en extra tröja kan fästas på stativsidan
Du kan även hänga jackan (inte jättebra, men ändå) på baksidan av ryggan.

Kompakt och smidig är den också.
 

PMD

Aktiv medlem
För stativtransport föreslår jag MindShift Gear Tripod Suspension kit. Med en sådan anordning slipper man ha ett stativ hängande baktill på ryggsäcken där det försämrar balansen på säcken.

Lämplig passande ryggsäck är en MindShift Gear Kameraryggsäck UltraLight Dual 25L eller någon annan ryggsäck i Ultralight Dual-serien. Jag skulle tro att stativbärsystemet fungerar på en hel del andra ryggsäckar av olika märken också, men det bör man kolla upp innan köp.

Om man bär stativet så här så behöver man inte ta av sig ryggsäcken för att sätta upp stativet, vilket kan vara en stor fördel i vissa situationer.
 

cardazio

Aktiv medlem
För stativtransport föreslår jag MindShift Gear Tripod Suspension kit. Med en sådan anordning slipper man ha ett stativ hängande baktill på ryggsäcken där det försämrar balansen på säcken.

Lämplig passande ryggsäck är en MindShift Gear Kameraryggsäck UltraLight Dual 25L eller någon annan ryggsäck i Ultralight Dual-serien. Jag skulle tro att stativbärsystemet fungerar på en hel del andra ryggsäckar av olika märken också, men det bör man kolla upp innan köp.

Om man bär stativet så här så behöver man inte ta av sig ryggsäcken för att sätta upp stativet, vilket kan vara en stor fördel i vissa situationer.
25 Liter är alldeles för stort för TS i detta fall om denne inte har 2 st mycket ljusstarka långa telen. Hade själv 20L-versionen av Flipside sport och den rymde all min kamerautrustning (när jag hade 6 gluggar varav en 400 f/3.5. Den är mycket djupare och kommer därför i vägen och gör att man blir klumpigare när man rör sig.

Om man inte är rädd för att se fånig ut samt inte har höjdrestriktioner där man är, så kan man sätta 2 av benen på stativet på vardera sida om halsen och det sista benet över ryggen. Jag föredrar dock att sätta "stativbotten" på axeln och låta alla 3 benen falla på olika sidor av den axeln, så håller man bara i ett av benen när man förflyttar sig. Själv har jag ett generiskt stativ från Cyberphoto (https://www.cyberphoto.se/info.php?article=gt3230), så brasklappen är väl att just mitt inte väger så mycket.

Kan även tipsa om hydrostathuvudet Manfrotto MG468 (https://www.japanphoto.se/manfrotto-kulled-468-mgrc2#.WgVQzWjWzuo). Har testat ett antal ballheads innan, men när man testat hydrostatlösningen går man nog inte tillbaka (kan ställa motstånd när kulan är fri och håller sig på rätt plats när man låser istället för att glida ned en bit efter låsning).
 

PMD

Aktiv medlem
25-litersrygssäcken jag tipsade om har ett kamerafack nertill och ett utrymme upptill för annat, så jag tror att den passar rätt bra för TS om hon ska ha med kaffe och mackor och en extra tröja eller så.

Huvudtipset var dock stativbärremmarna. Dessa går nog bra att fästa på rätt många andra ryggsäckar, även sådana som är mindre. Man bär stativet bättre balanserat på det sättet och kan snabbare komma åt det för användning.

Hur gör du med mittpelaren med din metod att transportera stativet?
 

cardazio

Aktiv medlem
25-litersrygssäcken jag tipsade om har ett kamerafack nertill och ett utrymme upptill för annat, så jag tror att den passar rätt bra för TS om hon ska ha med kaffe och mackor och en extra tröja eller så.

Huvudtipset var dock stativbärremmarna. Dessa går nog bra att fästa på rätt många andra ryggsäckar, även sådana som är mindre. Man bär stativet bättre balanserat på det sättet och kan snabbare komma åt det för användning.

Hur gör du med mittpelaren med din metod att transportera stativet?
Mittpelaren på kolfiberstativet är ca 8 cm hög, men sticker bara ut upptill. Går dessutom att vända benen åt andra hållet på min modell om man skulle vilja köra med den längre pelaren som är ca 40 cm.
 
ANNONS