Annons

Vem lockas av kampanjer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Jag såg just att Pentax K1 har blivit dyrare från 19000:- till 22000:-
För att få tillbaka dessa 3000.- ska man lämna in nån typ av kamera (fungerande eller ej)
Är det så här för alla märken idag?
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag såg just att Pentax K1 har blivit dyrare från 19000:- till 22000:-
För att få tillbaka dessa 3000.- ska man lämna in nån typ av kamera (fungerande eller ej)
Är det så här för alla märken idag?
Köpte min Konica MInolta Dynax 7D på det sättet för länge sedan på Expert. Bad att få köpa en engångskamera och sedan Dynaxen "i den ordningen tack". De kameror som samlades in skulle skickas på återvinning men var tvungna att vara fungerande av någon anledning. Tveksam till att de skulle neka någon att köpa kameran om man inte hade ett inbyte.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag tycker att inbyteskampanjerna verkar komma med ganska långa mellanrum.
K1an köpte jag för 19.500 för ett år sen, passade på när man fick batterigrepp på köpet.
På Cyber kostar nu K1 22.990, men K1 + DFA28-105 kostar 22.790. Alltså 800:- mer för ett objektiv som kostar 6690:-
22.990 - 3000:- = 19.990:- för K1 + 28-105an, det får man säga är ett bra pris.
Fast man kan köpa K1an och objektivet separat om man vill för 28.680:- (- inbyteskampanj 25680:).
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Kamerahus är nog den fotopryl som det finns minst prutmån på - priserna är redan hårt pressade. Dessutom brukar det vara generalagenten som står för 1/2 - 3/4-delar av kampanj-prisnedsättningarna, vilket gör att den skenbara prutmånen är klart större än den verkliga.

Och, som Bofoto skriver, kampanjpriser är inte långsiktigt hållbara utan kan enbart erbjudas under begränsade perioder.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att kameratillverkarna har infört lite prutmån den senaste tiden. :)

Pentax K-1 gick upp från cirka 19000 till cirka 22000 under oktober (ungefär). Priset hade legat hyfsat stadigt under året fram till oktober (med ett par kraftiga dippar ner till 15-16 tusen, förmodligen kortlivade kampanjer). (Källa: Prisjakt).

Dollarkursen har under samma tid gått (halv)stadigt neråt, med en liten återhämtning den senaste månaden, så det är tveksamt om den senaste, ganska radikala, prishöjningen beror på valutaförändringar. (Källa rl.se).

Jag tror att det är del av den allmänna trenden bland kameratillverkarna att kompensera för avsaknaden av en massmarknad (marknaden för enkla kompaktkameror har ju i stort sett imploderat) med större marginaler på premiumprodukter.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
.................................

Jag tror att det är del av den allmänna trenden bland kameratillverkarna att kompensera för avsaknaden av en massmarknad (marknaden för enkla kompaktkameror har ju i stort sett imploderat) med större marginaler på premiumprodukter.
Även dom som köper premiumkameror tycker nog ofta att dom har en bra kamera (med bla. lågt brus på hög iso) som det inte är bråttom med att uppdatera. För 5 år sen kunde det vara rejäla uppdateringar med en ny modell, framöver går det nog långsammare att förbättra kamerorna, åtminstone hög iso egenskaperna. Om många väntar med att köpa ny kamera kan det bli högre priser, men dom kan också vänta längre mellan modellerna. Jag tror mest på finslipningar på kamerorna, men kanske en nyhet som får uppmärksamhet.
 
ANNONS