Annons

Pentax K-1 visar "f--"

Produkter
(logga in för att koppla)

essberg

Medlem
Hej, har en pentax K-1 och nu när jag tog upp den visar det bara f-- på displayen. Är det mitt objektiv som gått sönder? Eller vad kan det vara för fel?
 

essberg

Medlem
Jag hade ett 50/1.4 på, alla andra objektiv verkar funka som de ska. Har en fotografering på måndag så måste jag stressköpa ett nytt eller går det att få liv i det igen?
 

Samir

Aktiv medlem
Har för mig att jag hade samma problem med ett Irix 15mm objektiv (plus att det gick inte att styra bländare från kameran) och visst var det något fel med objektivet.

Det gick inte att göra något i mitt fall iaf, men du kan testa att rengöra kontakter om det är ett äldre glugg som spökar, hoppas det hjälper.
 

Måns H

Aktiv medlem
Hmmmm

Jag har en K3II som har ungefär samma inställningar som K1.

Checklista:

Batteriet OK laddat?

Rattarna på kameran i rätt läge? Alltså att de inte råkat snurra till sig. Jag har normalt läge A.

Verkar bländaren på objektivet funka OK? Om man tar av det och manövrerar den lilla platta plåtspaken som styr bländaren (riktning kl 3 sett bakifrån) rör sig bländaren obehindrat?

Kontakterna på linsen och kameran rengjorda?

Menyinställningarna normala? Särskilt inställningarna C 22-24?
 

martinot

Aktiv medlem
Jag hade ett 50/1.4 på, alla andra objektiv verkar funka som de ska. Har en fotografering på måndag så måste jag stressköpa ett nytt eller går det att få liv i det igen?
Är du yrkesfotograf och kör fotouppdrag mot betalning så kan det, oavsett just detta felet, vara en god idé att ändå skaffa ett andrahus/backupkamera. Är nog en vettig investering för både dig och dina kunders skull (en kamera kan ju rasa på plats just under en viktig fotografering).

Blir mycket mindre stressande för dig som yrkesfotograf (eller egentligen för alla typer av fotografer), och mindre risk för irriterade kunder.
 

essberg

Medlem
Är du yrkesfotograf och kör fotouppdrag mot betalning så kan det, oavsett just detta felet, vara en god idé att ändå skaffa ett andrahus/backupkamera. Är nog en vettig investering för både dig och dina kunders skull (en kamera kan ju rasa på plats just under en viktig fotografering).

Blir mycket mindre stressande för dig som yrkesfotograf (eller egentligen för alla typer av fotografer), och mindre risk för irriterade kunder.
Har en andra kamera, har till och med en tredje kamera och andra objektiv, så hade klarat mig :) men detta var mitt favoritobjektiv. Då blir man lite ledsen om den inte vill fungera (;
 

martinot

Aktiv medlem
Har en andra kamera, har till och med en tredje kamera och andra objektiv, så hade klarat mig :) men detta var mitt favoritobjektiv. Då blir man lite ledsen om den inte vill fungera (;
Jag var nog kanske lite oklar och otydlig. Sorry! :)

Menade med andrakamera/backupkamera att man som yrkesfotograf absolut (och gärna även som entusiast) alltid bör ha minimum två kamerahus per system. Då riskerar man inte att hamna i en liknande ledsam situation om något värre hade inträffat.
 

essberg

Medlem
Jag var nog kanske lite oklar och otydlig. Sorry! :)

Menade med andrakamera/backupkamera att man som yrkesfotograf absolut (och gärna även som entusiast) alltid bör ha minimum två kamerahus per system. Då riskerar man inte att hamna i en liknande ledsam situation om något värre hade inträffat.
Absolut! Det håller helt med dig :) vet fotografer som inte har extra hus med sig och förstår inte hur de vågar, hade varit så nervös att den ska lägger av. Speciellt när man fotar bröllop som jag, och dom gör.. Har alltid med mig ett extra.
 
ANNONS