Annons

Nik Collection krashar Photoshop CC18

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePOM

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som använder Nik Collection här och har märkt av att den inte riktigt spelar med nya Photoshop CC18?
Jag uppdaterade till CC18 häromdagen och då fick jag också ominstallera Nik Collection. Det kommer med som instick i CC18 och startar som vanligt inifrån PSCC18. Jag har lyckats använda den inuti Photoshop med en bild åt gången men så fort jag ska använda samma filter på en annan bild med CMD+F krashar Photoshop...

Vet inte riktigt vad jag ska göra för att få ordning på detta. Man kan köra Nik effex utanför Photoshop men då blir arbetsflödet inte lika smidigt. Det är för övrigt Color Effes Pro 4 som jag använder mig av allt som oftast.

Följdfrågan bli då om det finns tips på andra bra kit som gör det Nik Effex gör om det visar sig att det inte kommer vara kompatibelt med Photoshop längre. Det står ju på deras hemsida att de inte vidareutvecklar det längre.

Med vänlig hälsning,
Petri
 

ThePOM

Aktiv medlem
Då ska det ju funka!
Jag har provat att ominstallera programmet, raderat preferencefilen, tagit bort gamla mappen för cc17 inkl pluginsmappen. Det blir samma fel i alla fall: Filtret kör utan problem på första bilden men om jag vill använda samma filtrering på nästa bild utan att gå in i Nik pluginen, alltså genom trycka cmd+f, då börjar den köra igenom den men kraschar photoshop. Krashen sker vid lite olika tillfällen, när den ska spara bilden eller när den ska förbereda bilden t.ex.

Nästa steg är att ominstallera hela photoshop och Nik.

Med vänlig hälsning,
Petri
 

iSolen.se

Guest
Då ska det ju funka!
Jag har provat att ominstallera programmet, raderat preferencefilen, tagit bort gamla mappen för cc17 inkl pluginsmappen. Det blir samma fel i alla fall: Filtret kör utan problem på första bilden men om jag vill använda samma filtrering på nästa bild utan att gå in i Nik pluginen, alltså genom trycka cmd+f, då börjar den köra igenom den men kraschar photoshop. Krashen sker vid lite olika tillfällen, när den ska spara bilden eller när den ska förbereda bilden t.ex.

Nästa steg är att ominstallera hela photoshop och Nik.

Med vänlig hälsning,
Petri
Vad säger Niks support? Jag har ställt någon fråga förr och fått svar.

Jag flyttade bara pluginen och det gick bra.
 

ThePOM

Aktiv medlem
Vad säger Niks support? Jag har ställt någon fråga förr och fått svar.

Jag flyttade bara pluginen och det gick bra.
Trodde inte att de hade någon aktiv support eftersom det står att Google inte längre utvecklar programmet så jag har inte hört mig av till dem. Kanske ska prova. =)

/Petri
 

Fredsson

Aktiv medlem
Nu har ju Nik Collection kommit tillbaks i betalversion. Jag köpte programmet tidigare bara några månader innan det blev gratis och använder de olika modulerna relativt ofta. Min fråga är om någon vet om det är någon skillnad mellan den nya köpversionen och den ca 2-3 år gamla? Det pratas om bättre stabilitet i nyare versioner av operativsystem men jag har aldrig haft något problem med krascher. Jag har fått uppfattningen att inget har gjorts åt programmen och i så fall klarar jag mig bra med den version jag redan har.
 

afe

Aktiv medlem
Ingen aning om stabiliteten, men det verkar som att jag som redan en gång betalat för programmet måste betala igen om jag vill ha ny version, och det tänker jag inte göra.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Ingen aning om stabiliteten, men det verkar som att jag som redan en gång betalat för programmet måste betala igen om jag vill ha ny version, och det tänker jag inte göra.
Nej. samma här. Det är ju onödigt att köpa i princip samma sak en gång till och betala för det igen. Dock blir det väl intressant och se om de i framtiden blir någon utveckling som kan motivera att betala för en uppdatering.
 

Smw

Aktiv medlem
Nu har ju Nik Collection kommit tillbaks i betalversion. Jag köpte programmet tidigare bara några månader innan det blev gratis och använder de olika modulerna relativt ofta. Min fråga är om någon vet om det är någon skillnad mellan den nya köpversionen och den ca 2-3 år gamla? Det pratas om bättre stabilitet i nyare versioner av operativsystem men jag har aldrig haft något problem med krascher. Jag har fått uppfattningen att inget har gjorts åt programmen och i så fall klarar jag mig bra med den version jag redan har.
Hej !

Jag skaffade DxO varianten, den installerades på nåt mystigskt sätt över den tidigare googlevaranten,
som jag lagti pluginbibloteket,
utan att ta bort denna, sen såg jag att det står dxo uppe i ögra hörnet.

Jaag tror det i princip är samma, men det beter sej lite annorlunda, framförallt går det påtagligt
fortare.

//MW
 

Smw

Aktiv medlem
Ingen aning om stabiliteten, men det verkar som att jag som redan en gång betalat för programmet måste betala igen om jag vill ha ny version, och det tänker jag inte göra.
Ja en variant. Fördelen med en betalvariant är att det går att kräva funktion, utveckling och
nån sorts fungerande support.

Jus nu är väl priset som en någorlunda stor kasse mat. ca 550kr tror jag.

Under den lilla tid jag testade såg jag ingen krach. Den kommer kanske.

//MW
 

Cambo

Aktiv medlem
Hur är det med den pajade brushfunktionen? Sharpener funkar ju inte längre som innan Google tog över. Finns det åtgärd nu?
 
ANNONS