Annons

Flytta bildfiler till annan disk

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Jag använder Lightroom CC och har tankat in mina RAW bilder genom åren på externa 500GB diskar.
Katalogen ligger på datorns hårddisk.

Nu är min 3 :e externa disk full och det börjar också bli mycket sladdar när jag ska ha alla inkopplade.
Min fråga är:

Kan jag kopiera/dra-o-släppa innehållet från samtliga diskar till en ny 2TB disk utan att jag riskerar strul?

Kommer Lightrooms bibliotek att hitta RAW-filerna även om de ligger samlade på en ny disk?
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Beror på ...

Hej

Om du flyttar filerna inifrån LR och din dator ger din nya 2 Tb samma enhetsbeteckning nästa gång du ansluter den är det inga problem.
Blir det en annan enhetsbeteckning får du nog "synka mapp" inifrån LR för att det ska funka.

ThomasR
 

bach7617

Aktiv medlem
Hej

Om du flyttar filerna inifrån LR och din dator ger din nya 2 Tb samma enhetsbeteckning nästa gång du ansluter den är det inga problem.
Blir det en annan enhetsbeteckning får du nog "synka mapp" inifrån LR för att det ska funka.

ThomasR
Tack! Och vilket kommando flyttar på originalfilerna inifrån LR?
 

ArneB

Aktiv medlem
Det säkraste är naturligtvis att flytta inne i LR, men är man van vid filhantering (i Windows) är det inte så dramatiskt att kopiera till den nya hårddisken med hjälp av filhanteraren. När du öppnar LR kommer dina mappar att vara utgråade och med ett frågetecken. Högerklicka på var och en av dessa och välj "Find missing folder" (jag kör engelsk LR, det kanske heter "Hitta saknad mapp" på svenska). Leta dig till den nya hårddiskens motsvarande mapp och tryck OK.
 

bach7617

Aktiv medlem
Det säkraste är naturligtvis att flytta inne i LR, men är man van vid filhantering (i Windows) är det inte så dramatiskt att kopiera till den nya hårddisken med hjälp av filhanteraren. När du öppnar LR kommer dina mappar att vara utgråade och med ett frågetecken. Högerklicka på var och en av dessa och välj "Find missing folder" (jag kör engelsk LR, det kanske heter "Hitta saknad mapp" på svenska). Leta dig till den nya hårddiskens motsvarande mapp och tryck OK.
OK. Det känner jag igen ( även om jag kör MacOSX )

Men när man flyttar inne i LR, drar man mappar till nya destinationer eller är det en kopieringsprocess med kommando?
 

thommya

Aktiv medlem
OK. Det känner jag igen ( även om jag kör MacOSX )

Men när man flyttar inne i LR, drar man mappar till nya destinationer eller är det en kopieringsprocess med kommando?
Det finns inget kopiera-kommando, utan du måste dra mapparna till den nya destinationen.
Markera alla mappar det gäller och dra dem till din nya disk och den folder du önskar.

Thommy
 

thommya

Aktiv medlem
Tack – då försöker jag med det! 75000 bilder, borde gå på ett kick!
Det tar nog en bra längre stund än ett kick :)
Om du inte ser enheten i Lightroom måste du skapa en ny folder på enheten från Lightroom.
Det gör du i folder-menyn med plus-tecknet uppe till höger.
Lycka till!!

Thommy
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej inte den första diskens data.
Köp en ny större disk.
Formatera den rätt.
Kopiera över datan till den nya med filstrukturen bibehållen i OS.
Koppla ur den gamla disken
Döp om den nya disken till samma namn som den gamla.
Starta LR och det kommer funka fint.
Snabbast och säkrast.
Däremot när man fyller på med data från nästa disk så är en flytt inifrån LR att rekommendera.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack – då försöker jag med det! 75000 bilder, borde gå på ett kick!
Om det är så många bilder så är min erfarenhet att det kan ta ganska lång tid att göra flytten med drag & drop inne i Lightroom.

Jag tror det är snabbare att först flytta bilderna med utforskaren (eller vad det nu heter i Mac) och därefter koppla bilderna i LR så som beskrivits ovan. Detta under förutsättning att du i LR har en struktur som utgår ifrån ett fåtal huvudmappar.

Skulle du idag ha en struktur som är väldigt "platt" där du har väldigt många huvudmappar så kommer det vara rätt struligt att "locate missing folder" och då är nog drag & drop inne i LR enklare.
 

bach7617

Aktiv medlem
Nej inte den första diskens data.

Kopiera över datan till den nya med filstrukturen bibehållen i OS.
Jag är osäker på vad du menar med:
" Nej inte första diskens data".

"Kopiera över datan till den nya med filstrukturen bibehållen i OS."
Så innan jag startar Lightroom så kopierar jag över allt till den nyformaterade nya disken?

Tack!
 

bach7617

Aktiv medlem
Om det är så många bilder så är min erfarenhet att det kan ta ganska lång tid att göra flytten med drag & drop inne i Lightroom.



Skulle du idag ha en struktur som är väldigt "platt" där du har väldigt många huvudmappar så kommer det vara rätt struligt att "locate missing folder" och då är nog drag & drop inne i LR enklare.
Tack!
Jag har bara en katalog men en mapp per datum.
Tror du att det blir problem? Jag vill ogärna skapa annan sortering än skapelsedatum.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack!
Jag har bara en katalog men en mapp per datum.
Tror du att det blir problem? Jag vill ogärna skapa annan sortering än skapelsedatum.
Vad jag menar är att om du har en struktur som som ser ut som:

2015
-januari
-februari
-mars
2016
-jan
-feb

Ja då blir det lite bökigt eftersom du måste högerklicka varje årsmapp och välja "locate". Kanske inget jätteproblem om du har 10 årsmappar men om du har en annan struktur där du har flera grenar då kan det bli lite bökigt.

Har du däremot en struktur som ser ut som:

Bilder
--2016
---jan
---feb
---mars
--2017
---jan
---feb

Ja, då räcker det att högerklicka mappen"Bilder" och locate. Alltså bara ett högerklick.

Om det är så att dina bilder fysiskt ligger under en (eller ett fåtal) mappar på hårddisken men att du i LR inte ser någon "toppmapp" så kan du få den att visas i LR genom att högerklicka och välja "Show parent folder". På så vis kan du, innan du gör flytten, se till att din struktur i LR utgår ifrån ett fåtal "huvudmappar" och då är det lätt att flytta utanför LR och sedan välja locate.

Hoppas det blev tydligt, alltid svårt att förklara i text.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag är osäker på vad du menar med:
" Nej inte första diskens data".

"Kopiera över datan till den nya med filstrukturen bibehållen i OS."
Så innan jag startar Lightroom så kopierar jag över allt till den nyformaterade nya disken?

Tack!
Du har flera mindre diskar med data som du vill flytta över till en ny större.
Starta med att kopiera över den disk som har mest data till den nya utanför LR.

Då har du kvar den gamla som backup om ngt skulle gå snett.
När den nya diskens data är testad till OK så kan du radera den gamla.

LRs katalogfil med ändelse lrcat, innehåller länkar, alltså sökvägar, till dina bilder.
Ex:
gamla disken heter Adam
Adam:bilder/2017/2017-11-16/Min_bild001.jpg

När du har kopierat datan och givit den nya disken namnet Adam så ser sökvägen likadan ut i systemet:
Adam:bilder/2017/2017-11-16/Min_bild001.jpg

Och det är precis den länken LR letar efter och eftersom att sökvägen är exakt likadan så kommer LR att hitta filen utan att du gör ngt alls i LR.

OBS att jag inte kan den exakta notationen för Mac. Men jag vet att Mac inte har enhetsbokstäver utan ger namn till diskarna. Har aldrig använt en Mac.
 

bach7617

Aktiv medlem
Vad jag menar är att om du har en struktur som som ser ut som:

2015
-januari
-februari
-mars
2016
-jan
-feb

Ja då blir det lite bökigt eftersom du måste högerklicka varje årsmapp och välja "locate". Kanske inget jätteproblem om du har 10 årsmappar men om du har en annan struktur där du har flera grenar då kan det bli lite bökigt.

Har du däremot en struktur som ser ut som:

Bilder
--2016
---jan
---feb
---mars
--2017
---jan
---feb

Ja, då räcker det att högerklicka mappen"Bilder" och locate. Alltså bara ett högerklick.
Jag har tyvärr inte en övermapp jag döpt till Bilder utan varje extern hårddisk har ett separat namn och på dem ligger datummappar. Tror du att jag nu skulle kunna lägga till en övermapp "Bilder som rymmer samtliga hårddiskar eller blir det lika bökigt ändå? Jag trodde att jag skulle med hjälp av datummapparna kunna låta alla samsas på en disk men förstår att de nu har resp disknamn ( FreeAgentdrive" "Lacie" osv) i sina sökvägar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är smart med en toppmapp.
Men första disken du kopierar så spelar det ingen som helst roll så länge sokvägarna förblir exakt lika. Katalogens länkar tittar bara på disknamn - sökväg - filnamn.
Så länge de är exakt lika så märker lr ingenting.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har tyvärr inte en övermapp jag döpt till Bilder utan varje extern hårddisk har ett separat namn och på dem ligger datummappar. Tror du att jag nu skulle kunna lägga till en övermapp "Bilder som rymmer samtliga hårddiskar eller blir det lika bökigt ändå? Jag trodde att jag skulle med hjälp av datummapparna kunna låta alla samsas på en disk men förstår att de nu har resp disknamn ( FreeAgentdrive" "Lacie" osv) i sina sökvägar.
Om dina datum-mappar ligger i roten på respektive disk så går det inte att på enkelt vis lägga till en övermapp.

Då är det nog enklare att plugga in den nya disken och helt enkelt använda drag & drop inne i LR. Det kommer ta lite tid när filerna flyttas och referenserna uppdateras med det finns ju kaffe...
 

C R

Medlem
Försvunnen sökväg

Det säkraste är naturligtvis att flytta inne i LR, men är man van vid filhantering (i Windows) är det inte så dramatiskt att kopiera till den nya hårddisken med hjälp av filhanteraren. När du öppnar LR kommer dina mappar att vara utgråade och med ett frågetecken. Högerklicka på var och en av dessa och välj "Find missing folder" (jag kör engelsk LR, det kanske heter "Hitta saknad mapp" på svenska). Leta dig till den nya hårddiskens motsvarande mapp och tryck OK.
Jag har fått denna situation i Lr kontra utforskaren?
Hur gör jag för att åter få kopplingen mellan Lr och mappen i utforskaren?
Skärmklipp - Lr  kontra Utforskaren.JPG
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag kan inte se din skärmdump förstorad. När jag klickar på den så får jag bara en vit ruta. Konstigt?

Det är lite svår för mig att se på den lilla bilden i tråden men normalt sett så markerar man ju den översta mappen som har ?-tecken och koppla ihop den. Här ser det dock lite knepigt ut...

Vad har du gjort innan det blev så här?

PS. Din disk heter Backup - vill du verkligen koppla LR-katalogen mot filer på en backup-disk??
 
ANNONS