Annons

Utlandsköp i retur?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromer

Aktiv medlem
Hej.
Om man handlar från Japan med returrätt och vill skicka tillbaka artikeln, får man då tillbaka ev. moms?
Det borde gå men man är ju lite misstänksam?
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej.
Om man handlar från Japan med returrätt och vill skicka tillbaka artikeln, får man då tillbaka ev. moms?
Det borde gå men man är ju lite misstänksam?

"När du returnerar en vara som du har köpt på nätet kan du få tillbaka tullavgift, moms och eventuellt andra avgifter som du betalade när du köpte varan. För att Tullverket ska betala tillbaka pengarna behöver vi ogiltigförklara tulldeklarationen. Det kan vi göra om du gör en retur inom 90 dagar från den dag då Tullverket tog emot din tulldeklaration.

Så här gör du
Du ansöker om att Tullverket ska ogiltigförklara tulldeklarationen för varan genom att skriva ett brev eller e-postmeddelande och berätta vad som har hänt. Följande uppgifter behöver vara med:

tull-id (den kombination av två eller tre bokstäver och sju eller åtta siffror som du hittar på fakturan från transportföretaget som har fraktat din vara)
dina bankuppgifter (kontoinnehavare, bank, clearingnummer och kontonummer).
Bifoga även en kreditnota eller ett annat bevis på att varan har returnerats.

Skicka brevet eller e-postmeddelandet till:

E-postadress: omprovning@tullverket.se

Postadress:
Tullverket
Box 12 854
112 98 Stockholm"
 

perstromer

Aktiv medlem
Hej igen Richard!
Det blir retur. Tack för Ditt svar. Det blir säkert inga problem att återfå momsen.
Jag fick emellertid problem när jag skulle boka frakt med Postnord. Jag blev dirigerad till en sida med blankett CN22. Där skulle jag fylla i t.ex. försändelsens värde och exakt vad som fanns i paketet. Vidare ange om tulldeklaraton bifogades eller inte. Samt "EORI" bl.a. Om värdet på innehållet översteg SEK 2000:- skulle blankett CN23 användas. Denna kunde jag inte hitta! jag blev helt vilse.

Frågor igen: vilken typ av dokument (om något) måste medfölja paketet till japan?
Går det att skicka paketet som det är med bara adress?
Mvh
Anders
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Hej igen Richard!
Det blir retur. Tack för Ditt svar. Det blir säkert inga problem att återfå momsen.
Jag fick emellertid problem när jag skulle boka frakt med Postnord. Jag blev dirigerad till en sida med blankett CN22. Där skulle jag fylla i t.ex. försändelsens värde och exakt vad som fanns i paketet. Vidare ange om tulldeklaraton bifogades eller inte. Samt "EORI" bl.a. Om värdet på innehållet översteg SEK 2000:- skulle blankett CN23 användas. Denna kunde jag inte hitta! jag blev helt vilse.

Frågor igen: vilken typ av dokument (om något) måste medfölja paketet till japan?
Går det att skicka paketet som det är med bara adress?
Mvh
Anders
Här har du CN23.
https://www.postnord.se/globalassets/sverige/pdf/faktablad/cn23.pdf

Där står också vad du behöver bifoga.
 

perstromer

Aktiv medlem
Tack för alla goda råd. Jag letade tydligen på fel ställe efter CN23.
Det blev retur av köpet. Paketet kom iväg som det skulle och återbetalning gick smidigt. Även momsen kommer tillbaka men det tar nästan en månad? OK ändå.
God Jul på Er, allihop!
Anders
 

cardazio

Aktiv medlem
Tack för alla goda råd. Jag letade tydligen på fel ställe efter CN23.
Det blev retur av köpet. Paketet kom iväg som det skulle och återbetalning gick smidigt. Även momsen kommer tillbaka men det tar nästan en månad? OK ändå.
God Jul på Er, allihop!
Anders
Såg det lite sent men bra att det löste sig 😊
 
ANNONS