Annons

Epson P800 - Error code 0x1A36

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
TS problem är en allmänt ofungerande helt ny skrivare. Några specifika skrivarhuvudproblem kan jag inte se att han har.
Nä men Epsons problem kanske är större än TS problem och i en del fall utomlands som jag länkat till har fått samma kod men ändå kunnat printa och då är det ju inte en DOA i klassisk mening.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Helt rätt, man skall reklamera varan där man har köpt den.

Konsumentköpslagen:
"Reklamera felaktiga varor
Du måste reklamera den felaktiga varan hos företaget inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du meddelar företaget om felet och varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år från det att du har tagit emot varan har du förlorat din rätt att reklamera."
Ingen har väl ifrågasatt det om det är en DOA men om det nu är så att en del fått printers som funkat att exv. printa från arkmataren (trots sagda felkod) men inte i matningen för tjocka ark, så är det väl inte helt entydigt. Det kan ju vara i sådana fall som det kan finnas en poäng i att kontakta en internationell support som kanske har väldigt mycket större volymer att hantera än lilla Sverige som är en flugskit i sammanhanget. Det kan ju mycket väl vara så att ett fel som detta upptäckts betydligt tidigare i den större organisationen med större underlag.

Sedan kan jag hålla med om att det i en perfekt värld väl borde vara så att den svenska organisationen tar hjälp av sin moderorganisation om man själv saknar kompetens. Inlägg ovan antyder väl att så inte alltid varit fallet. För de som följde R3000-tråden så är det inget konstigt om en del användare till sist försökte runda den svenska organisationen när de upplevde att de inte "klarade av" att hjälpa dem.
 

28704

Avslutat medlemskap
Ingen har väl ifrågasatt det om det är en DOA men om det nu är så att en del fått printers som funkat att exv. printa från arkmataren (trots sagda felkod) men inte i matningen för tjocka ark, så är det väl inte helt entydigt. Det kan ju vara i sådana fall som det kan finnas en poäng i att kontakta en internationell support som kanske har väldigt mycket större volymer att hantera än lilla Sverige som är en flugskit i sammanhanget. Det kan ju mycket väl vara så att ett fel som detta upptäckts betydligt tidigare i den större organisationen med större underlag.

Sedan kan jag hålla med om att det i en perfekt värld väl borde vara så att den svenska organisationen tar hjälp av sin moderorganisation om man själv saknar kompetens. Inlägg ovan antyder väl att så inte alltid varit fallet. För de som följde R3000-tråden så är det inget konstigt om en del användare till sist försökte runda den svenska organisationen när de upplevde att de inte "klarade av" att hjälpa dem.
Service/ support kanske fungerar bra ibland för vissa typer av produkter. Min erfarenhet av de kunder jag är i kontakt med gällande just skrivarproblem så fungerar support oftast inte alls. Tog upp problemet med Canon och frågade hur de kunde brista så i just support för skrivare som vänder sig till yrkesfotografer? (Vore ju otänkbart om supporten för kamera/ optik låg i nivå som för skrivare)
Fick svaret att det var bättre kunder vände sig direkt till säljaren av produkten. Sen om man hoppas och tror att det ligger ett värde i att försöka lösa problemet hos support så visst, helt klart värt ett försök.
Men det är alltid säljarens ansvar att hjälpa till med produktproblem.
 

PMD

Aktiv medlem
Nä men Epsons problem kanske är större än TS problem och i en del fall utomlands som jag länkat till har fått samma kod men ändå kunnat printa och då är det ju inte en DOA i klassisk mening.
Om man har köpt skrivaren (och bor) utomlands så blir man förmodligen tvungen att reklamera skrivaren utomlands, ja. :)
 

Trued

Aktiv medlem
Jag köpte en P800 för något halvår sedan via Dustin. Den körde hela intieringen med färgpatroner och allt och var sedan död med en felkod jag inte längre kommer ihåg. Fick en ny och skickade tillbaka min gamla i den nyas emballage.
Precis vad jag råkade ut för. Har du fått ordning på mjukvaran? Det är riktigt uselt vad jag kan se initialt!
 

ajoe

Aktiv medlem
Den nya har fungerat som den ska. Att skriva ut bilder i A3+ på rätt papper är faktiskt rikitgt läckert.

Att hitta drivrutiner för Linux har jag dock givit upp, hade det funkat hade jag varit helt fri från Adobe och alla andra nu!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om man har köpt skrivaren (och bor) utomlands så blir man förmodligen tvungen att reklamera skrivaren utomlands, ja. :)
Visst men en del kan som sagt printa därute fast de fått sagda felkod vid tillfälle, så i en del fall handlar det tydligen inte entydigt om en helt död skrivare. Möjligen kan det påverka hur både kunder och Epson hanterar detta. I en del fall har tydligen felkoden försvunnit också efter som start och sedan funkat om man printat via vanliga arkmataren - men inte via facket för tjockt papper.

Det var det scenariot jag lyfte och då kanske man eventuellt kan ha lite hjälp av både officiella och informella källor utomlands för att få en second opinion och mer på fötterna om den lokala Epson-supporten som en del kritiserat hårt inte kan/vill hjälpa.

Att man sedan ska vända sig till lokal representant/agent för ev. reklamation är väl okontroversiellt. Jag har ju själv reklamerat en A55 (den första SLT-modellen) till Sony som det blev dispyt om och den var inte död men uselt fungerande. Jag ville byta direkt men det fick jag först efter att ha varit av med kameran i tre veckor tills deras servicepartner som inte fixade fokusfelen gav upp. Först då tog de sitt ansvar. Man kan säkert hamna i limbo hos Epson också som ju en del R3000-användare faktiskt vittnat om tidigare och tjejen med släggan kom ju ingenstans hon heller vad det verkade - även om Epson säkert kunde skylla på att användaren inte tecknat något serviceavtal.

"Epsons svar

Fotosidan har varit i kontakt med Epsons kontor i Sverige. Sofia Björnerfors på PR-avdelningen berättar att de sålt över 500 exemplar av samma skrivaren och de flesta kunderna är mycket nöjda. Hon påpekar att felet på utbytesskrivaren skedde efter garantitiden gått ut, och att Maria inte valt att köpa till förlängd garanti eller serviceavtal."

Maria G Nilsson fick ju faktiskt först en ny skrivare man efter två år så fick hon problem igen. Jag tror många av de som hade R3000 möjligen skulle fått problem igen de med eftersom det uppenbarligen var fel på en del skrivhuvuden som i det fallet började läcka färg efter 1-2 år.

Men det jag undrar över är om det faktiskt är så att en del företag lyckas tråckla sig ur ansvar för dåligt konstruerade maskiner på just det sätt Epson gjort i detta fall. När garantin går ut så kan de ju säga tuff lycka och hänvisa till att kunden inte försäkrat sig om service med ett serviceavtal. I datorvärlden har det ju länge varit så med korta produktcykler att har man inget serviceavtal, så finns det inte ens alltid reservdelar att köpa från leverantörerna utan de hänvisar till brookers och andra på spotmarknaden. De håller ibland bara så pass mycket reservdelar som de uppskattar behövs för att täcka det uppskattade behovet för att serva serviceavtalskunderna.

När upphör ett företags ansvar för "felkonstruktioner"? Är inte det här ett exempel på just återkommande fel som pekar på konstruktionssvagheter hos en specifik modell, precis som i fallet R3000? Det är ju en rätt hög alternativkostnad för Epson att inte ta tag i det har problemet inför en stor del av Sveriges fotografer som nu kan läsa än en gång här på FS om kunder som drabbas av en av Epsons dåliga skrivarmodeller och en service som faktiskt inte fixar att hantera felen i detta fall heller utan helt enkelt lämnar kunden i sticket med en produkt som inte fungerar.

Det här kanske kunde bli ett embryo till ett #metoo för skrivare. Det är bra att folk protesterar så det känns ekonomiskt - det är tyvärr det enda språk businessfolk förstår.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Att jämföra skrivarproblem med #metoo känns för mig som ett hån mot de som utsatts för det som den kampanjen vänder sig mot. Att klaga på leverantörer i sociala media är inget nytt eller unikt, och det fungerar ibland. #Metoo är något helt annat, så jag ser det som ett klart lågvattenmärke från S-Å att jämföra med det!
 
ANNONS