Annons

Undervattensfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

ultrav0ice

Avslutat medlemskap
Hej hej.
Grejen är den att jag håller just nu på att gå PADI's Open Water Diver kurs och undrar vad som krävs, efter dykarcertifikatet, att bli undervattensfotograf?

Fotografering är något jag gärna underhåller mig med, och helst under vatten. Kan jag söka någon form av folkhögskola med inriktning foto eller vad gör jag? Tacksam för svar.

/Emma.
 

Ingvar

Aktiv medlem
Hej Emma! Det är faktiskt bara att börja! Allt som krävs är tålamod och en undervattenskamera. Det som kan hjälpa dig att komma igång litet fortare är:
1) Skaffa dig en bok om UV-foto och "torrsimma" litet först, så att du får grepp om hur det funkar, vad man bör tänka på vid val av utrustning, mm. Bara för att det finns UV-hus till en kamera betyder det inte att den är bra till UV-fotografering. Det finns en del fallgropar man kan gå i, som gör att man slösar bort pengar i onödan på grejor som man inte blir nöjd med. 2) Gå med i Intressegruppen för undervattensfotografi här på Fotosidan och följ med i bildkritiken och diskussionerna här. 3) Du kan eventuellt gå med i en dykarklubb inom Svenska Sportdykarförbundet (SSDF) och hitta likasinnade där. Inom SSDF ordnar vi även en workshop i UV-foto för nybörjare i slutet av september. Du är välkommen att höra av dig till någon av oss i UV-fotokommittén, t ex mig, om du undrar över något ytterligare. Maila till uvfoto@ssdf.se.
Hälsningar Ingvar
 

suf

Avslutat medlemskap
Tänk också på säkerheten!

Hej!

Ingvar har redan gett ett bra svar.

Du kanske redan har tänkt på det, men jag skulle starkt vilja råda dig att vänta till dess du gjort minst 25, helst 50, dyk innan du börjar. Dykningen i sig kräver MYCKET uppmärksamhet, och innan det sitter i ryggmärgen kan det vara bortkastat, i värsta fall farligt, att handskas med en kamera under vattnet (som att köra bil och prata i mobiltelefon).

Glöm aldrig säkerheten när du dyker!!
 

Ingvar

Aktiv medlem
...vänta till dess du gjort minst 25, helst 50, dyk innan du börjar. Dykningen i sig kräver MYCKET uppmärksamhet, och innan det sitter i ryggmärgen kan det vara bortkastat, i värsta fall farligt, att handskas med en kamera under vattnet (som att köra bil och prata i mobiltelefon). Glöm aldrig säkerheten när du dyker!!

Helt rätt, det borde jag ha tagit med. Jag har många hundra dyk bakom mig, men bytte från öppet till slutet system för ett år sedan. De första ca 20 dyken gjorde jag då utan kamera, just för att kunna koncentrera mig på dykningen. (Något som kändes mycket naket, dyker normalt sett aldrig utan kamera.) En annan sak: Om du har möjlighet, så välj gärna till en kurs i "peak performance buoyancy" eller skaffa dig kompetens på annat sätt så att du dyker perfekt avvägd och balanserad, och lär dig att sväva över botten med benen snett uppåt, bakåt och finreglera din flytkraft med andningen. A och O vid UV-foto är att ha full kontroll på sig själv och sin balans, annars riskerar man både att grumla upp och förstöra sikten (och därmed fotograferingen), och även att skada djur och växter i samband med fotograferingen. Det är "no no" i alla sammanhang. /Hälsningar Ingvar
 

ultrav0ice

Avslutat medlemskap
Helt rätt, det borde jag ha tagit med. Jag har många hundra dyk bakom mig, men bytte från öppet till slutet system för ett år sedan. De första ca 20 dyken gjorde jag då utan kamera, just för att kunna koncentrera mig på dykningen. (Något som kändes mycket naket, dyker normalt sett aldrig utan kamera.) En annan sak: Om du har möjlighet, så välj gärna till en kurs i "peak performance buoyancy" eller skaffa dig kompetens på annat sätt så att du dyker perfekt avvägd och balanserad, och lär dig att sväva över botten med benen snett uppåt, bakåt och finreglera din flytkraft med andningen. A och O vid UV-foto är att ha full kontroll på sig själv och sin balans, annars riskerar man både att grumla upp och förstöra sikten (och därmed fotograferingen), och även att skada djur och växter i samband med fotograferingen. Det är "no no" i alla sammanhang. /Hälsningar Ingvar

Hej hej,
tack för alla svar.
Jag håller just nu på att gå PADI's Open Water Diver kurs och vill gärna gå vidare till undervattensfotograf som sagt. Jag vet att jag måste ha massor av dyk bakom mig innan jag börjar dra ner med kameran. Men jag tänkte att det kanske vore bra att ha vissa kunskaper när det gäller fotografering. Vore det lönt att satsa på en folkhögskola ett år med inriktning digital foto, och sedan gå vidare med just dykningen?
 

Ingvar

Aktiv medlem
Vore det lönt att satsa på en folkhögskola ett år med inriktning digital foto, och sedan gå vidare med just dykningen?
Om du vill satsa seriöst på foto så är Folkhögskola ett bra alternativ! Det ger dig kameravana och bra kunskaper om hur bilder fungerar, komposition, ljus, teknik, mm. Ju mera du kan när du hoppar i böljan, desto bättre, det är ändå litet som att börja om under vattnet. Öva dig fr a på att fotografera helt manuellt, och med manuell blixt. Det är ovärderligt att förstå sambandet mellan bländare, tid och blixtljus för att mixa blix i förgrund med befintligt ljus i bakgrund.
 

punkis

Medlem
Undervattensfotonybörjare

Visst kan du börja redan nu, fast börja med mindre kamera som ej stör koncentrationen på resten av utrustningen, något du kan ha i en snodd runt handleden typ.

Jag började plåta under vattnet på mitt 10:e dyk efter OW-kursen, med en lånad Nikonos V med blixt. Bilderna har lyckligtvis blivit bra bättre nu, 700 dyk senare och ca 150.000 SEK investerat i diverse undervattenkamerasystem.

Mina bilder från mitt första fotodyk, för 17 år sedan:
http://uvfoto.se/bahamas92/index.htm
 

ultrav0ice

Avslutat medlemskap
Om du vill satsa seriöst på foto så är Folkhögskola ett bra alternativ! Det ger dig kameravana och bra kunskaper om hur bilder fungerar, komposition, ljus, teknik, mm. Ju mera du kan när du hoppar i böljan, desto bättre, det är ändå litet som att börja om under vattnet. Öva dig fr a på att fotografera helt manuellt, och med manuell blixt. Det är ovärderligt att förstå sambandet mellan bländare, tid och blixtljus för att mixa blix i förgrund med befintligt ljus i bakgrund.
Kan ni rekommendera någon bra folkhögskola? Jag har kollat runt lite överallt på olika skolor och eftersom jag bor i Borås skulle det vara bra att ha någon i närheten, inget måste direkt. Kollat lite på Mullsjö Folkhögskola (http://www.mullsjofolkhogskola.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=51&Itemid=171) men är inte riktigt säker. Tack för alla snabba svar :)
 

ultrav0ice

Avslutat medlemskap

Dreadlock

Medlem
Jag skulle även slå ett slag för ett par bra kurser att gå inom dykning. Tycker inte Padis fotokurser är något att ha, utan istället kör ett Advanced Open Water cert och kräv att få köra peak performance boyancy att starta med - där får du koll på avvägningen.

Sen är det inte fel att gå en GUE Fundamentials, eller NAUI Into The Tech, eller liknande där du finslipar avvägning, simtekniker och annat som skall sitta i ryggraden. SEN kan du börja tänka på att fotografera.

Har sett alldeles för många dykare på för djupa djup med 0 koll för de ligger och tittar ut genom en kamerasökare...
 
ANNONS