Annons

Manuell optik från Vivitar

Produkter
(logga in för att koppla)

Baxter91

Medlem
Hej.
Jag lyckades komma över två objektiv av märke Vivitar. Dessa var min mors men jag vet inte hur gamla dom är.
De är:
Vivitar 35-80 f/2.8-3.8
Vivitar 80-200 f/4

Objektiven är helt manuella. Dom ser väldigt fräscha ut, inga repor eller dylikt.
Min fråga är då, är det någon som har erfarenhet av dessa objektiv och kan säga om de är något att ha eller inte? Och borde jag köpa en adapter så jag kan sätta dom på min Canon?
(De har använts på en Nikon F-301 tidigare)

Tacksam för svar!
 

bengt-re

Aktiv medlem
skaffa en adapter och testa. För film så brukar gamla manuella objektiv fungera bra. 80- 200 är kanske inte så jul som manuell focus vid foto.
 

Olle

Aktiv medlem
35-80 f/2.8-3.8 är en ovanlig kombination av brännvidd och ljusstyrka, men exakt samma som ett Tamronobjektiv jag hade på åttiotalet. Det ansågs vara ett mycket bra objektiv då.
Nu hade Tamronobjektiven adaptersystemet Adaptall2, men om det skulle vara så att Tamron tillverkade objektiv även för andra märken så gjordes de säkert utan adaptersystemet.

Vivitar kallade sina bättre objektiv för S1, om jag minns rätt. Som t ex Tamron kallar sina för SP, Super Performance, (vilket mitt gjorde) och Canon sina för L. Om du hittar beteckning S1 någonstans, så tillhör objektivet/objektiven i alla fall Vivitars bättre från den tiden.

Om det är så att det är Tamron som tillverkat även ditt objektiv, så släpptes mitt Tamron 1985.
Vad har det för närgräns?

Olle
 

Baxter91

Medlem
Oj då, hade visst skrivit fel. Det är ett 35-70, inte ett 35-80.
Men det var tyvärr inte märkt med "S1" någonstans.
Det har en närgräns på 0,5m.

Hittade på Wikipedia att 35-70 objektivet ska vara tillverkat av Komine, och 80-200 ska var gjort av Tokina
 

arneri

Avslutat medlemskap
Beror på vilka krav du har på skärpa. Jag har märkt att många fotografer på DP forumet har betydligt lägre krav än jag själv på acceptabel skärpa.

Analoga zoomar har/hade lägre prestanda än moderna zoomar. Därtill är de känsligare än fasta brännvidder och behöver ibland justeras av en fackman.

Köp en adapter om du vill leka lite, men förvänta dig inget. Har du tur kan telezommen ge acceptabla bilder.
 
ANNONS