Annons

kort på små barn

Produkter
(logga in för att koppla)

jenniepennie

Ny medlem
Hej.
Älskar kort o tar kopiöst mycket kort med mina digitalkameror. Men jag vill ha nåt mer, fina kort o så vid speciella tillfällen eller när vi är ute o leker...
Barnen är 2 och 5 och det är helt klart dem jag kommer att ta kort på...vad köpa ? Att filma behövs inte för har även en filmkamera som jag använder till det.

Men korten ska bli BRA.
Vill ha en lättanvänd, relativt snabb o billig (prisvärd?) systemkamera helt enkelt.

Vad köpa?
Har kikat smått på Nikon D3100 (som folk pratat om) och Olympus E450 + 14-42 (som jag tkr har ett bra pris) ?

Tips, ideér ?
 

Taryup

Aktiv medlem
Vad jag förstår ligger budgeten runt vad paketen du har plockat ihop kostar. D3100 är en utmärkt nybörjarsystemkamera. Köp till zoomen 18-55 VR eller 18-105 VR så får du ett bra paket.

Om du ska fotografera snabba rörelser inomhus i dåligt ljus kanske du kommer att behöva komplettera med ett mer ljusstarkt objektiv men detta är bra att börja med.

EDIT: Jag har ingen koll på andra märken så någon annan får gärna ta den biten :)
 

jenniepennie

Ny medlem
ja jag hade väl en budget kring 4000 typ, och ett paket som är färdigt med kamerra o bra objektiv vore det ultimata...
18-55 VR o den andra kan man alltså köpa liksom "löst" ?
När du ändå vet... vet du om Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm (netonnet.se) är bra =D?
 

Taryup

Aktiv medlem
Canon D1000 är säkert en jättebra kamera att börja med. Om du märker att du blir jätteinstresserad av systemkameror så kommer du troligen vilja uppgradera till en bättre kamera senare, men dessa paketen är perfekta att börja med.

Objektiven köper du ofta "lösa". Jag vet inte om du har koll på olika saker som bländare, slutartid, ISO och andra nyttiga fototermer. Det står en del om det här: http://www.fotosidan.se/cldoc/fototermer-for-dummies.htm.

Lycka till med fotandet!
 

AndyK

Aktiv medlem
Vad jag förstår ligger budgeten runt vad paketen du har plockat ihop kostar. D3100 är en utmärkt nybörjarsystemkamera. Köp till zoomen 18-55 VR eller 18-105 VR så får du ett bra paket.

Om du ska fotografera snabba rörelser inomhus i dåligt ljus kanske du kommer att behöva komplettera med ett mer ljusstarkt objektiv men detta är bra att börja med.

EDIT: Jag har ingen koll på andra märken så någon annan får gärna ta den biten :)
+1

Komplettera med ett 35/1.8G så får du ett objektiv som är kanon för inomhusbruk och när du vill ha härligt kort skärpedjup.

Canon 1000D är inte direkt ngn dålig kamera, men den har snart tre år på nacken. Du får alltså nyare modeller av andra märken till samma pris (t.ex Nikon D3100), framför allt bildkvaliteten när du fotar i mörkare miljöer blir bättre.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
ja jag hade väl en budget kring 4000 typ, och ett paket som är färdigt med kamerra o bra objektiv vore det ultimata...
18-55 VR o den andra kan man alltså köpa liksom "löst" ?
När du ändå vet... vet du om Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm (netonnet.se) är bra =D?
Du köper 18-105 VR som ett kit till D3100. (går att köpa löst också men det finns ingen mening med det) http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD310018105VR

Canon 1000D med 18-55... nja, inte ett jättekul paket. D3100 är likvärdig med Canons 550D.
 
ANNONS