Annons

7d vs 5d mark II vs 50d vs 60d

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Fotar det mesta och letar nu efter ny kamera.
Har precis sålt min 500d och letar efter uppdatering.
Funderade först på 50d eller 60d men tror nu mer på en 7d eller 5d mark II.

Någon som kan ge mig tips?
Vill ha en bra allroundkamera som är bra att fota i huvudsak sport, men som inte suger på naturbilder.

Samt tips på optik till föreslagen kamera.

Tackar för snabbt svar!

mvh Anders
 

onnors

Avslutat medlemskap
50 D och 60D e perfekta allroundkameror. Klarar galant det du e ute efter. Har en 50 D och den e bra till både action med sina ca 7 bilder/sek och till naturbilder. Lägg hellre dina surt förvärvade på optik.
Jag kör med ett canon ef-s 17-55 2,8 eller hellre Tokinas AT-X 11-16/2,8 till naturfoto. Ska du fota typ matchbilder från läktare så e nog ett ef 70-200 2,8 eller 4,0 att föredra, med eller utan bildstab får din plånbok avgöra!? Annars e de föregående gluggarna bra på även sportfoto om du kan komma lite närmare. /Lycka till!
 
Senast ändrad:

FransGlans

Aktiv medlem
det e ju dyra grejjer detta, så det tål ju att tänkas igenom...

Själv gick jag från 1000d till 50d rätt nyligen. Är mkt nöjd.

MEN hade jag fått backa bandet, så hade jag nog kört på en 5d mark 1.
prisvärd begagnad. Men den e ju inte snabbast heller. Men det är ju rätt stor skillnad i
känsla över ett kort taget med ff jämfört med crop...

Har du pengar så det räcker så kör på 5d mark 2, så har du en kamera som håller i många år
och så slipper du göra som jag, alltså sälja crop huset om sisådär 2-3 år för att göra det enda rätta; gå över till fullformat. :)

Men det är iofsig bara min subjektiva synvinkel såklart!

lycka till!
 

wfrank

Aktiv medlem
Mitt tips. Köp en 5D2 och lyft IQ till en ny nivå. Har du dåligt med pengar efter det kör från början med normalen EF50/1.4. Har själv vandrat från olika cropsensorer via 7D till 5D2. Kommer aldrig gå tillbaka till mindre sensor.

Lär dig AF och mittpunkt, uttöka med 85/1.8 eller något 70-200L beroende på hur ditt sportfotande ser ut så kan du fånga action även med 5D2 - även om 7D skulle ge dig mer än dubbelt så många bilder per sekund. De skarpa från 5D2:an kommer vara bättre än de bästa från 7D.

Som brasklapp så är 7D en väldigt bra kamera, och är sport och snabba förlopp din grej så kanske du ska stanna där.
 

growingart.se

Aktiv medlem
70-200/2.8L IS bör väl finnas på begagnatmarknaden nu när uppgraderingen kommit. Använder den en hel del för fågelfoto med 1.4 extendern (fåglar i miljö, inte detaljerade bilder av fåglarna själva som primärt motiv). Fungerar hyfsat inomhus, men inomhus föredrar jag fast optik som är ljusstarkare och man kan tjäna ett par extra steg i slutartid.

Av valet mellan 5D och 7D så hade valet blivit 7D på grund av antalet fokuspunkter och att 7D har fler som är korsformiga.
 

WeeBee

Aktiv medlem
Hej!

Fotar det mesta och letar nu efter ny kamera.
Har precis sålt min 500d och letar efter uppdatering.
Funderade först på 50d eller 60d men tror nu mer på en 7d eller 5d mark II.

Någon som kan ge mig tips?
Vill ha en bra allroundkamera som är bra att fota i huvudsak sport, men som inte suger på naturbilder.

Samt tips på optik till föreslagen kamera.

Tackar för snabbt svar!

mvh Anders
Titta här på lite mer roande recension och jämförelse mellan kamerona: 7D vs 5D MkII. Även om han gör ganska mycket show och "leker" lite så tar han ändå fram för och nackdelarna med kamerona.
 

Nichlas_S

Aktiv medlem
Hej!

Fotar det mesta och letar nu efter ny kamera.
Har precis sålt min 500d och letar efter uppdatering.
Funderade först på 50d eller 60d men tror nu mer på en 7d eller 5d mark II.

Någon som kan ge mig tips?
Vill ha en bra allroundkamera som är bra att fota i huvudsak sport, men som inte suger på naturbilder.

Samt tips på optik till föreslagen kamera.

Tackar för snabbt svar!

mvh Anders
Hej Anders!

Du skriver ingen budget här men jag utgår från att du inte är mångmilijonär utan har en ganska "standard" budget att slava efter. Och när du beskriver mest sport och även bra(jag översätter suger på till även bra) :) på natur och landskapsbilder?

Jag köpte just själv en 5D Mk II visst den är grymt bra och fullformat, men med tanke på ditt sport fotande (såvida det inte är schack som är sporten) så skulle jag nog ta 7D och då som så många skriver här ett 70-200 L F2,8 eller F4 IS eller inte IS där får nog din budget avgöra. Sen för allround/normal zoom så skulle jag ta Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM Som är i mitt tycke ett kanon objektiv kanske något dyrt men finns ju begagnat (jag har ett som jag nog skall sälja) :) och 7D säljs med detta i kitt med.

Alt så 60D om budgeten stramar lite och så dom objektiv som jag nämnde tidigare. 50D är med en kanon kamera, men om du ändå har 5D Mk II i din budget så kan man välja bort den.

För mig va valet mellan 7D och 5D Mk II svårt, självklart spela pengarna roll och 7D va ju billigare. Men då jag fotar mest natur/landskap och även ett intresse för macro och lite porträtt . Och 5D MkII förmåga att ta bra bilder även med högre ISO tal va en aspekt jag vägde in, där med inte sagt att 7D är dålig på det inte på långa vägar! men någon måste va bäst av dom två :) hade jag där i mot fotat mycket sport och behövt zoomen så hade mitt val hamnat på 7D utan tvekan då det är en "Crop kamera" på 1,6X i stället för fullformaten på 5D Mk II, vilket har gjort att jag nu tittar på längre zoom alt extender på min 70-200 då det blev "kortare" på FF.

Om du berättar lite ang budget och dina objektiv val så kan det nog vara lättare att ge klarare reflektioner om varför man väljer vad.

Ja det va mina tankar och reflektioner!
Hoppas detta kan ge dig lite mera fakta att välja rätt, glöm dock inte att känna hålla trycka på kameran, det är minst lika viktigt som "prestanda" tycker jag. Känns den inte bekväm så blir det inte kul att jobba med den.
 

rickmick

Medlem
7d

Hej, jag har båda kamerorna. Visst 5d II är fullformat men det hjälper inte. 7D med sin snabbhet och bättre funktioner i menyer gör att den vinner! blev tvungen att köpa nya objektiv till fullformatkameran så jag har ett gäng L objektiv å de är perfekta även till 7D så köp en 7D och lägg pengar på objektiv. Kanon sensor i 7D gör att den inte får missfärgningar eller lika mycket objektiv problem. Har kvar båda kamerorna men tänker nog sälja 5DII som känns onödig.
 
ANNONS