Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

27 tumsskärm från Philips

Produkter
(logga in för att koppla)

torlju

Aktiv medlem
Jag har nu fått min Dell U3014. Beställde i torsdags av CDON.com. Fick leverans igår måndag.
När den stod på sin plats på skrivbordet får man erkänna den är mäktig.
MIn 24 tums Dell wide screen ser verkligen liten ut där den står näst intill.
Eftersom jag kör Mac för all bildredigering så fick jag profilera skärmen.
Det blev en ovanligt stor förändring mot hur den såg ut innan.
Skaffade också en "mini displayport to dual dvi cable". Det finns en fix till mac där man kan använda minidisplay cable direkt till skärmen. Alltså en kabel som följer med skärmen.
Jag fick inte den fixen att fungera och valde att hosta upp pengarna för den av Apple rekommenderade lösningen. Hade svårt att hitta adapterkabeln men fick till sist tag i den på Elgiganten för 499Kr. Apple store vill ha 995kr så det var ju som hittat.
Nu är skärmen profilerad och med i1 Profiler och ligger på delta 1. Alltså gränsen för att det mänskliga ögat inte skall kunna se någon skillnad mellan nyanserna.
MIn U2410 som jag tidigare varit mycket nöjd med i hur den visar färger och ljushet mot vad jag får ut på min skrivare, en Epson R3000 ligger på cirka delta 2.
Så ett steg framåt.
När jag jobbar med stora Excel-blad eller projektplaner kan jag aldrig få nog stor arbetsyta. Nu har jag mer än någonsin tidigare.
Det hjälper verkligen massor för att få en överblick. Är det nog? Nej antagligen inte. När man jobbar med detaljerade projektplaner på cirka 1 år och med tusentals aktiviteter så skulle en skärmvägg sitta rätt. Cirka 3 meter gånger 2,4 meter skulle inte sitta fel.
Nu är vi inte där vi kan få det till en vettig kostnad. Så detta är ett steg i rätt riktning.
Så för att sammanfatta det hela får jag säga att jag fick en bra skärm för mina 8990 kr.
Den möter mina krav som fotograf och underlättar mitt jobb som projektledare
Väl investerade pengar.
Synd att Dell är så PC-fixerade. Hade jag kunnat kalibrera skärmen hade förmodligen den legat på ändå bättre värden.
Nu har min gamlas skärm också fungerat med de jobb jag levererat till kund. Många av dem för konstnärer som är grymt känsliga för nyansskillnader i deras verk.
Så jag tycker denna skärmen är "good enough" för mina behov.
Finns det bättre. Det gör det säkert.
Så här ser min datorhörna ut numera. Tyvärr ger bilder en dålig uppfattning om storlekar.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/335513/3024926.htm?_tab=commentstab
Nyttig information det här! Tack så mycket, den underlättar i beslutstagandet. Nu är jag nere i två skärmar och lutar åt en 27 tums Flexscan från Eizo som ligger prismässigt i nivå med Dell men där hårdvarukalibreringstillbehören är lägre prissatta. Dessutom har Eizo genomgående fått mindre antal klagomål på färgstick. Vill inte vara tvungen att testa färgstick utan förväntar mig att en ny skärm ska vara kollad och ok från tillverkaren.
Tackar alla för er vägledning i frågan om skärmval.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Du får en 24 tum Eizo FlexScan EV2436WFS som är hårdvarukalibrerbar med Eizos EasyPix för 4000 kr. Jag har aldrig hört talas om att Eizo har dessa problem som Dell ständigt verkar råka ut för.

http://eizo.se/default.aspx?page=11&product=EV2436WFS-BK
Tackar för detta tipset. kanske blir det en sådan istället, om jag får tillbaka mina pengar från Dustin. Enligt konsumentköplagen så har dom rätt att försöka laga en defekt produkt upp till tre ggr, om jag inte minns fel.

Bortsett från färgsticket, så tycker jag att det är en riktigt bra skärm, ljus och skarp samt att den har 4 usb-portar och inbyggd kortläsare. Så ur det perspektivet tycker jag det är synd att dem dras med detta fel.

Nu skall det väl i ärlighetens namn sägas att i den skärm som jag fick från Dell, så är färgsticket inte jättestort, men det finns där och kanske har det (för mig) ingen praktisk betydelse, men nu är jag medveten om det och det stör mig. Får väl se vart det hela landar, jag är inte den som ger mig i första taget.

Sedan har (som jag kan utläsa det) Dell U2413 lite bättre prestanda än den Eizo som du föreslår, så det vore synd om man inte kan få ett felfritt exemplar...
 
Senast ändrad:

torlju

Aktiv medlem
Tackar för detta tipset. kanske blir det en sådan istället, om jag får tillbaka mina pengar från Dustin. Enligt konsumentköplagen så har dom rätt att försöka laga en defekt produkt upp till tre ggr, om jag inte minns fel.

Bortsett från färgsticket, så tycker jag att det är en riktigt bra skärm, ljus och skarp samt att den har 4 usb-portar och inbyggd kortläsare. Så ur det perspektivet tycker jag det är synd att dem dras med detta fel.

Nu skall det väl i ärlighetens namn sägas att i den skärm som jag fick från Dell, så är färgsticket inte jättestort, men det finns där och kanske har det (för mig) ingen praktisk betydelse, men nu är jag medveten om det och det stör mig. Får väl se vart det hela landar, jag är inte den som ger mig i första taget.

Sedan har (som jag kan utläsa det) Dell U2413 lite bättre prestanda än den Eizo som du föreslår, så det vore synd om man inte kan få ett felfritt exemplar...

Nu är 27 tum Eizo FlexScan beställd, med förhoppningen att jag kan dröja en tid innan Eizo Easypix blir nödvändig att köpa. Under 6000 gick det att hitta den för, inklusive frakt.
Någon liten skillnad är det mellan Dells och Eizos, 16,7 för Dell och 16,8 för Eizo det innebär skillnad i Adobe i färgrymden , men ej i sRGB om jag förstått rätt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Nu är 27 tum Eizo FlexScan beställd, med förhoppningen att jag kan dröja en tid innan Eizo Easypix blir nödvändig att köpa. Under 6000 gick det att hitta den för, inklusive frakt.
Någon liten skillnad är det mellan Dells och Eizos, 16,7 för Dell och 16,8 för Eizo det innebär skillnad i Adobe i färgrymden , men ej i sRGB om jag förstått rätt.
Tror att skillnad i färgrymd var just i sRGB, men jag kan ha läst fel. Sedan så har du inbyggd kortläsare och ytterligare två usb-portar (2 usb2 + 2 usb3) vad det nu kan vara värt, samt ytterligare inställningsmöjligheter.

Har du möjligtvis läst något objektivt test av din skärm ?

Edit: Var hittade du den för 6 000:- ? På prisjakt går den på ~ 12 500:-
(EIZO 27 Inch FlexScan SX2762W).
 
Senast ändrad:
ANNONS