Annons

Var skriver jag ut svartvitt med bästa resultat?

Produkter
(logga in för att koppla)

mallemaak

Ny medlem
Jag skickade iväg bilder för utskrift hos crimson men blev enormt besviken när bilderna damp ner i brevlådan. Bilderna blev på tok för mörka. Många detaljer som inte gick att urskilja pga att det mörkapartierna helt flöt ihop. Bilderna skiljer sig väldigt mycket från hur det ser ut i lightroom och hur dom blev i print.

Min skärm är någorlunda bra kaliberad. Jag valde att inte låta crimson röra mina bilder. Jag valde mattpapper.

Är det någon som har något bra tips för hur jag kan få mina svartvita bilder utskrivna med bra resultat?
 

malbygaard

Medlem
Jag skickade iväg bilder för utskrift hos crimson men blev enormt besviken när bilderna damp ner i brevlådan. Bilderna blev på tok för mörka. Många detaljer som inte gick att urskilja pga att det mörkapartierna helt flöt ihop. Bilderna skiljer sig väldigt mycket från hur det ser ut i lightroom och hur dom blev i print.

Min skärm är någorlunda bra kaliberad. Jag valde att inte låta crimson röra mina bilder. Jag valde mattpapper.

Är det någon som har något bra tips för hur jag kan få mina svartvita bilder utskrivna med bra resultat?
Använde du Crimsons färgprofil?
 

mallemaak

Ny medlem
Använde du Crimsons färgprofil?
Nej det hade jag inte gjort. Det blev helt klart en skillnad. Blev mörkare med deras profil. Det kan säkert vara en av anledningarna. Men jag tycker fortfarande inte att det blev så mörkt som jag upplever det på print.

Deras färgprofil gick att använda i photoshop men vet du om det fungerar att applicera i lightroom? Jag använder primärt lightroom när jag arbetar med mina bilder och photoshop när jag skärper dom för print.
 

malbygaard

Medlem
Nej det hade jag inte gjort. Det blev helt klart en skillnad. Blev mörkare med deras profil. Det kan säkert vara en av anledningarna. Men jag tycker fortfarande inte att det blev så mörkt som jag upplever det på print.

Deras färgprofil gick att använda i photoshop men vet du om det fungerar att applicera i lightroom? Jag använder primärt lightroom när jag arbetar med mina bilder och photoshop när jag skärper dom för print.
Jag har själv fått väldigt bra matchning mellan skärm och utskrift. Använder Photoshop och kan inte LR men är övertygad om att du kan använda profilen även där. Skulle tro att det kan vara någon inställning i LR färginställningar också. Det här med färghantering är inte helt lätt. Hoppas någon annan här kan ge dig ett bättre svar.
 

chto

Medlem
Vad är det för utskrift du vill ha?
Jag har råkoll på sv/v utskrifter och är petig själv.

Christer
 

alfin

Aktiv medlem
Nej det hade jag inte gjort. Det blev helt klart en skillnad. Blev mörkare med deras profil. Det kan säkert vara en av anledningarna. Men jag tycker fortfarande inte att det blev så mörkt som jag upplever det på print.

Deras färgprofil gick att använda i photoshop men vet du om det fungerar att applicera i lightroom? Jag använder primärt lightroom när jag arbetar med mina bilder och photoshop när jag skärper dom för print.
Du ska bara använda Crimsons profil att softproofa med, inte bädda in den i bilden du laddar upp till Crimson. Får du upp den i PS så ligger den i rätt folder, annars högerklicka på profilen och välj Install Profile. Då ska du komma åt den från Lightrooms softproofing, så du kan korrigera bilden.

Tänk på att när du jämför utskriften med skärmen måste du ha korrekt och mycket ljus på bilden, annars kommer den alltid att se mörkare ut.
 

mallemaak

Ny medlem
Vad är det för utskrift du vill ha?
Jag har råkoll på sv/v utskrifter och är petig själv.

Christer
Framför allt är jag ute efter att få utskriften så lik det jag ser på skärmen som möjligt. Så stor som skillnaden var från det jag skickade iväg på print senast var inte alls bra.
 

mallemaak

Ny medlem
Du ska bara använda Crimsons profil att softproofa med, inte bädda in den i bilden du laddar upp till Crimson. Får du upp den i PS så ligger den i rätt folder, annars högerklicka på profilen och välj Install Profile. Då ska du komma åt den från Lightrooms softproofing, så du kan korrigera bilden.

Tänk på att när du jämför utskriften med skärmen måste du ha korrekt och mycket ljus på bilden, annars kommer den alltid att se mörkare ut.
Jag har lyckats använda mig av crimsons färgprofil både i LR och PS men jag upplever inte någon större skillnad i LR när jag slår på softproofing som jag gör i PS. Där ser jag en klar skillnad på bilden som då blir mörkare.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En skärm kalibrerad för att komma så när en utskrift som möjligt är relativt mörk.
Då menar jag Kalibrerad/Profilerad med ett instrument. Inte med ögats hjälp.
Det finns de som har perfekt gehör och kan stämma ett piano. Våra ögon och vår hjärna i kombination fungerar inte på samma sätt. De anpassar sig konstant efter ljuset vi ser.
så den som kan stämma en skärm existerar inte. Vi behöver mäta upp den.

MIna är kalibrerade för 120 Candela. Det är långt mycket mörkare än även fabrikskalibrerade skärmar är. Även om de visar rätt färg och nyans så är de för ljusa för att utskriften skall bli i närheten.
Så när du tycker det är bra på skärmen som är mycket ljus så är det alldeles för mörkt att ge en bra utskrift. Du tittar igenom en ljusförstärkare
En skärm som är bakgrundsbelyst kan aldrig helt simulera en utskrift som är reflekterat ljus.
Därför måste man kalibrera skärmen så den ger ett ljus som upplevs så nära det som samma bild i utskrivet skick ger under ett ganska starkt dagsljus.
Har min egen skrivare så jag har aldrig använt Crimson.
Fast jag tror inte ditt problem har med färgprofiler att göra. Den ställer inte ljuset i din skärm den är till för att simulera hur nyanser och gråskala ser ut.
Kort uttryckt skall din skärm anpassas till hur utskriften blir. Inte tvärtom.
Låna eller köp en bra kalibrator. Sedan skall du se till att ljuset i skärmen ligger på mellan 90-120 Candela. På mina Dell skärmar ligger jag då på cirka 20% ljus. Det är långt under de cirka 50% de är inställda på vid leverans.
Så du skall nog inte skylla på Crimson. Det är din egen skärm som är boven i dramat. Den lurar dig att tro att bilden är mycket ljusare än den faktiskt är.
Skall väl slutligen lägga till att hur ljus/mörk din skärm skall vara beror på din belysning i rummet. Ljusare omgivning ljusare skärm mörkare rum mörkare skärm.
Ser att Stefan gjort oss sällskap. Han är en av Sveriges mest kunniga inom området.
Att hålla på med utskrifter är en relativ dyr hobby. Jag har själv hållit på sedan någon gång på 90-talet. På den tiden fanns inte mycket att läsa i ämnet och inte särskilt många kunniga.
Så jag har genom åren spenderat mänga tusen kronor på trial and error och mängder av frustration.
Idag finns det ett gediget kunnande och mycket bra teknik.
Foto till print med gott resultat är inget lätt ämne, fast idag kan man lätt ta det till sig genom att läsa Stefans Digitalbild 4.0 eller köpa kursen Camera to Print and Screen från Luminous Ladscape som är väldigt bra och man förstår engelska ordentligt.
Så slösa inte bort 1000 tals kronor som jag gjorde i form av bläck och papper. Idag kan man läsa på och göra rätt från början.
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
Foto till print med gott resultat är inget lätt ämne, fast idag kan man lätt ta det till sig genom att läsa Stefans Digitalbild 4.0 eller köpa kursen Camera to Print and Screen från Luminous Ladscape som är väldigt bra och man förstår engelska ordentligt.
Jag lägger till Jeff Schewe's senaste bok "The Digital Print" som var över förväntan och rekommenderas för de som arbetar i LR och PS och läser engelska obehindrat. (Jag tycker den är lättläst, okomplicerat skriven.)
 
ANNONS