Annons

Trött på fotoutmaningar - ge mig något nytt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozii

Aktiv medlem
Jag vill fota, men känner mig oinspirerad. Då har jag sökt mig till traditionella fotoutmaningar, olika fotoprojekt man kan göra hemma, tävlingar på olika teman och liknande. Men det känns plötsligt så uttjatat.

Har någon några tips på fotografiska projekt eller hemsidor som man kan delta i, eller inspirerande trick som är lite utöver det vanliga? Något som är mer än bara "ta en bild på det här temat"?

Tacksam för all inspiration, så ös på bara, ett svar kan i värsta fall inte vara något för mig, i bästa fall inspirera till något helt nytt :D
 

Stuffert

Aktiv medlem
Jag vill fota, men känner mig oinspirerad. Då har jag sökt mig till traditionella fotoutmaningar, olika fotoprojekt man kan göra hemma, tävlingar på olika teman och liknande. Men det känns plötsligt så uttjatat.

Har någon några tips på fotografiska projekt eller hemsidor som man kan delta i, eller inspirerande trick som är lite utöver det vanliga? Något som är mer än bara "ta en bild på det här temat"?

Tacksam för all inspiration, så ös på bara, ett svar kan i värsta fall inte vara något för mig, i bästa fall inspirera till något helt nytt :D
Har en bekant som har gett sig på att försöka fota 300 fågelarter (i vanliga fall brukar det vara att observera dem bara). Där har du något att bita i :)
 

Grimmer

Aktiv medlem
Eller välja en trappuppgång och försöka göra ett reportage av de som bor där. Då är det inte bara det fotografiska som är utmaningen.
Du kan även försöka fota alla innergårdar i din stad. (Eller närmsta stad) Få gärna med lite liv och rörelse i bilderna. Kan vara riktigt kul då du får en bra anledning att upptäcka stan ordentligt. Samtidigt blir det ett bra samtida dokument för framtiden.

Är man trött på att fotografera så tror jag att det är bra att få med något annat än bara fotande i utmaningen.
 

cango

Avslutat medlemskap
en spännande utmaning skulle kunna vara att bli rik, eller försörja sig på sitt fotande... ;-)
 

eskil23

Aktiv medlem
Att fota alla fyrar i Stockholms skärgård (det är ungefär 150 stycken) är det projekt som jag har hållit på med i drygt två år. Jag har kommit lite mer än halvvägs.
 

Jozii

Aktiv medlem
Eller välja en trappuppgång och försöka göra ett reportage av de som bor där. Då är det inte bara det fotografiska som är utmaningen.

Är man trött på att fotografera så tror jag att det är bra att få med något annat än bara fotande i utmaningen.
Flera bra svar, men särskilt denna gillar jag :D
 

herja

Aktiv medlem
Måne

Försök att fånga när månen går ner i havet, inte lätt! Kräver tajming och vara på rätt plats + bra väder.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Försök att fånga när månen går ner i havet, inte lätt! Kräver tajming och vara på rätt plats + bra väder.
Här på västkusten går månen ner i havet varje dag. Enda skillnaden är att det är på olika tider på dygnet. Men det är bara att kolla vilken tid och riktning det är i en Sol&måne-kalender.
http://jekophoto.eu/tools/twilight-calculator-blue-hour-golden-hour/

Jag har inte tagit bild på månnedgång ännu, det krävs bara lite mer planering än solnedgång.
 

herja

Aktiv medlem
jag har bara bevittnat och fotat det en gång i min 40 åriga fotokarriär, så det händer inte ofta. Har googlat på det men inte hittat nåt om det.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Om du är trött på att fota men ändå vill utvecklad det. Börja måla. Gå på krokikurser. Läs konsthistoria. Läs färglära ock komposition. Utforska det gyllene snittet
 

Måns H

Aktiv medlem
Inspirationsboken

Göran Segeholms inspirationsbok "Konsten att ta vinnande bilder". Titeln är det minst lyckade med boken, han menar bilder som vinner betraktarens hjärta. Undertiteln "En inspirationshandbok" stämmer perfekt.

En bok jag haft mycket glädje av och som jag själv återvänder till då inspirationen tryter.
 

KalmarFF

Aktiv medlem
Försök att fånga när månen går ner i havet, inte lätt! Kräver tajming och vara på rätt plats + bra väder.
Jag har bara fotat i 3,5 år men jag har fångat månen som går ner i havet !

Till trådskaparen har jag några exempel för att få tillbaka suget ??
Du får bara använda ett objektiv och det måste vara bländare 8..
Du får bara ta stående bilder..
Du ska konvertera alla bilder till svart/vitt (tänka svart/vitt vid fototillfället)..
Tar du porträtt får inte den du porträtterar titta in i kameran...
Lär dig några nya bildbehandlingsmetoder...
Använd dessa bildbehandlingsmetoder på gamla bilder för att ge dom nytt liv...
osv osv
kom på nya egna utmaningar som gör att du måste tänka på nytt. Utmana dig själv med vad du kan åstadkomma för bilder, med egna påhittade regler.

mvh Martin
 

Jostein

Aktiv medlem
Jag har för mig att det finns en del grupper här på FS som har olika utmaningar, men det är kanske just det som du är trött på. Annars finns en del sidor på nätet som kör tävlingar. Jag gillar Viewbug. De har många inspirerande utmaningar.
 

thommya

Aktiv medlem
Hej Johan

Ofta när man är oinspirerad kan nya koncept, infallsvinklar och idéer hjälpa.
Det är som i vanliga livet. Det kommer och går i vågor med inspiration.
Något man mer sällan pratar om och övar sig på är att lära sig verkligen se med ögonen och kanske även med de andra sinnena vi har.
Jag skriver om detta och om komposition i min blogg och har hittat flera nya idéer i samband med skriveriet och letande på internet som jag själv skall prova.
Kolla in mer på http://www.thommyandersen.se

Hoppas något kan vara till hjälp och inspiration!

Vänliga hälsningar
Thommy Andersen
 
ANNONS