Annons

Bildombudsmannen

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Jag fick informationen att fotografen i det fallet reagerade på att bloggaren var väldigt annorlunda i tingsrätten än i tidigare kontakter. Hade bloggaren haft en jurist vid sin sida hade det nog som du var inne på kunnat bli mindre. 4000kr är en bra slant för en bloggbild att jämföra med ovan fall, kanske slutar på samma summa för en förstasida i GT/ Expressen. Inte hade det blivit så mycket om fotografen själv dragit i processen, bloggaren verkade ju minst sagt motsträvlig :)

Men i vilket fall, mitt intryck är att fotografer i första hand inte ställer krav för att tjäna pengar utan att få rätt, i detta fall verkar det vara så, i "ditt" val var det så.




Jag känner inte till något sådant fall. Pratar du fortfarande om upphovsrättsbrottslingar, inte om "målvakter" e dyl?
Du vet inte mycket du. Och du har ett löjligt selektivt minne. Den enda som överhuvudtaget tjänade något på processen (netto) var bloggaren, och han skänkte bort överskottet.
Jag önskar trådstartaren lycka till och hoppas "BO" får några lyckliga år utanför juridiken. Idén med "BO" var riktigt god. Synd att det gick som det gick.

Over and out för min del.
 

iSolen.se

Guest
Du vet inte mycket du. Och du har ett löjligt selektivt minne. Den enda som överhuvudtaget tjänade något på processen (netto) var bloggaren, och han skänkte bort överskottet.
Jag önskar trådstartaren lycka till och hoppas "BO" får några lyckliga år utanför juridiken. Idén med "BO" var riktigt god. Synd att det gick som det gick.

Over and out för min del.
Skärp dig, bloggaren var politisk engagerad så om han"vann" någonting så var det möjligen på den arenan, inte ekonomiskt. Han förlorade målet, andra fick betala åt honom eftersom han inte kunde / ville betala själv trots den ringa summan. Det kostade hans och andras tid pengar samt resurser från det gemensamma. Du jobbade iofs gratis men din tid är väl ändå värd något och du hade säkert resekostnader etc. Ditt engagemang var på upphovsrättsbrottslingens sida och det bedrevs en kampanj mot fotografen som var osmaklig som vad jag vet du aldrig tog avstånd till, till skillnad från bloggaren själv. Nog om detta.

Det handlar inte om att det är synd om den naiva bildtjuven (well, det är expressen, inte så naiv) eller försvar därav, det handlar om hur fotografen ska få rätt mot alla de som stulit dennes bilder. Dvs hur ska en fotograf som får sin bild i princip systematiskt stulen av dagstidningarna ska effektivt få rätt. Nu verkar BO krokna och jag efterlyser alternativ.

Vem ska man anlita när det sker bildstölder nästa gång?

Finns det någon annan jurist som minimerar risken för fotografen?

Att stämma + fakturera själv ....se ovan inlägg, det är inte effektivt i min mening men om man inte vill/kan/tror på att köra processen själv...vart går man?
 

AFJ

Aktiv medlem
Vem ska man anlita när det sker bildstölder nästa gång?

Finns det någon annan jurist som minimerar risken för fotografen?

Att stämma + fakturera själv ....se ovan inlägg, det är inte effektivt i min mening men om man inte vill/kan/tror på att köra processen själv...vart går man?
Det finns säkert flera advokater som jobbar med upphovsrätt. Problemet är väl att de tar betalt per timme och eftersom beloppen är små lönar det sig inte att anlita en dyr advokat. Även om man får rätt så kommer arvodet vara större än kravet.

Ekvationen är ju helt enkelt svårlöst. Att Teste inte har några efterföljare (oss veterligen) som jobbar på provision kan bero på att det helt enkelt inte är lönsamt. Beloppen är för små för att täcka juristens kostnader.

Kollar man på Bildombudsmannens resultatsiffror ser det ju inte så lysande ut:

http://www.allabolag.se/5564637295/Bildombudsmannen_Staffan_Teste_AB

Lite intressant är att det under 2013 anges 3 anställda mot 1 tidigare så kanske finns det någon om tar vid?
 

iSolen.se

Guest
Det finns säkert flera advokater som jobbar med upphovsrätt. Problemet är väl att de tar betalt per timme och eftersom beloppen är små lönar det sig inte att anlita en dyr advokat. Även om man får rätt så kommer arvodet vara större än kravet.

Ekvationen är ju helt enkelt svårlöst. Att Teste inte har några efterföljare (oss veterligen) som jobbar på provision kan bero på att det helt enkelt inte är lönsamt. Beloppen är för små för att täcka juristens kostnader.

Kollar man på Bildombudsmannens resultatsiffror ser det ju inte så lysande ut:

http://www.allabolag.se/5564637295/Bildombudsmannen_Staffan_Teste_AB

Lite intressant är att det under 2013 anges 3 anställda mot 1 tidigare så kanske finns det någon om tar vid?
Vet inte om jag såg samma siffror som du tänkte visa men omsättningen har ökat från 600, 1000, 1200, 1600, 2000 (tkr) åren 2009 och framåt. Det var förvånande tillväxt, åtminstone för mig.

Jag tar tillbaka att BO verkar krokna.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det märkliga är att trots den ganska stora omsättningen lyckas bolaget inte betala ut någon större ersättning till din vd och gör ändå nästan aldrig någon vinst. Dvs omkostnaderna är ungefär lika stora som intäkterna. Frågan är vilken sorts verksamhet intäkterna kommer från. Och vart pengarna tar vägen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det märkliga är att trots den ganska stora omsättningen lyckas bolaget inte betala ut någon större ersättning till din vd och gör ändå nästan aldrig någon vinst. Dvs omkostnaderna är ungefär lika stora som intäkterna. Frågan är vilken sorts verksamhet intäkterna kommer från. Och vart pengarna tar vägen.
Ja, jag har ju bara tittat på de sammanfattande siffrorna. En "konsult" som ökar omsättningen så pass kraftigt borde ju leda till ökat vinst och/eller ökade löner men i BO's fall är vinst och lön extremt låg i förhållande till bruttovinsten. Har svårt att förstå vilka omkostnader som kan öka så dramatiskt?

Man skulle nog behöva se den detaljerade årsredovisningen för att få bättre koll.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vet inte om jag såg samma siffror som du tänkte visa men omsättningen har ökat från 600, 1000, 1200, 1600, 2000 (tkr) åren 2009 och framåt. Det var förvånande tillväxt, åtminstone för mig.

Jag tar tillbaka att BO verkar krokna.
Ja verkligen förvånande - men tydligen inte speciellt lönande.

För att bedöma om han "kroknar" så tycker jag det kan vara minst lika intressant att titta på hans agerande som på hans siffror och när det gäller det först nämnd så ger beskrivningen i trådens första inlägg inga uppmuntrande indikationer.
 

Micke7406

Aktiv medlem
Det märkliga är att trots den ganska stora omsättningen lyckas bolaget inte betala ut någon större ersättning till din vd och gör ändå nästan aldrig någon vinst. Dvs omkostnaderna är ungefär lika stora som intäkterna. Frågan är vilken sorts verksamhet intäkterna kommer från. Och vart pengarna tar vägen.
Hur ser Eget kapital ut i bokföringen ?
 

iSolen.se

Guest
Det märkliga är att trots den ganska stora omsättningen lyckas bolaget inte betala ut någon större ersättning till din vd och gör ändå nästan aldrig någon vinst. Dvs omkostnaderna är ungefär lika stora som intäkterna. Frågan är vilken sorts verksamhet intäkterna kommer från. Och vart pengarna tar vägen.
Vinsten är som vanligt bl a beroende av hur mycket ägaren väljer att ta ut i lön.

Det finns 700 000 i tillgångar.
 

Photosession

Aktiv medlem
En stilla undran bara.

Allt detta om Testes inkomst och lönsamhet, hur för detta tråden framåt, och hur hjälper det TS i hans frågeställning?

Frågar ni mig så är det totalt ovidkommande och borde hellre behandlas i en helt egen tråd.
 

iSolen.se

Guest
En stilla undran bara.

Allt detta om Testes inkomst och lönsamhet, hur för detta tråden framåt, och hur hjälper det TS i hans frågeställning?

Frågar ni mig så är det totalt ovidkommande och borde hellre behandlas i en helt egen tråd.
Trådens namn gör väl ändå att det inte är helt OT. Sen var det intressant att där vi trodde att han monterade ner verksamheten (dålig på att svara på mail) istället tvärtom expanderar rätt kraftigt.
 

iSolen.se

Guest
Löneuttaget är väldigt lågt, som sagt, och dessa 700 kkr matchas av kortfristiga skulder på 648 kkr.
Löneuttaget är drygt 400, vi vet inte vilka de anställda är. Är det familjemedlemmar?

Skulder och eget kapital (TKR) 700...inkluderar det alltså inte kortfristiga skulder? En skuld skulle kunna vara till ST privat, eller familjemedlem. Då kan man plocka ut pengar i form av förmånlig ränta.

Kassa på 108%...vad betyder det?
 
ANNONS