Annons

Årets fynd -- kikare

Produkter
(logga in för att koppla)

MixPix

Aktiv medlem
Kollade Lidl idag och de hade nån 12x32 kikare av märke jag tyvärr inte minns.
Tyckte inte 12x32 lät så intressant så jag testade inte ens.
Skriver för att upplysa att det inte är samma kikare de har inne nu som det varit tidigare.
 

MixPix

Aktiv medlem
Nån som testat Lidl´s tubkikare?
Att det inte är nån swarre fattar jag men är den nåt att ha öht?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nu är det dags igen. Auriol 10x50 säljs på Lidl nästa vecka, iaf här i Malmöområdet. Det är såvitt jag förstår i praktiken samma kvalitet som de tidigare Bresser-modellerna. Ett fynd för 199 kr.
 

Arne1453

Aktiv medlem
Testa kikaren först innan ni slår till. När jag skulle köpa så gick fokusskruven riktigt trögt på det första exemplaret jag prövade. På nästa kikare gick den lätt så som jag tycker den ska vara. Andra har påpekat att man också ska titta så den optiskt verkar OK. Så kvaliteten är ojämn.
 

Bengf

Aktiv medlem
När jag fick prova en Swarowski i skogen för ett antal år sedan, så tittade jag på en solbelyst tall och jämförde då med min tasco zoom 7X-15X35, kunde då inte se någon skillnad. Det var ett tacksamt motiv solbelyst och fint. Dom dyrare kikarna visar sig mera på styva linan under mindre tacksamma förhållande, men det är inte alltid som man tror. Lägre förstoring typ 7-8ggr ger en mycket lugnare och stabilare bild med bättre skärpedjup och man kan titta under längre tid. 10ggr och över kräver lite vana och att hålla stadigt.

Min lilla erfarenhet av några kikare + en gammal tubkikare.



//Bengt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Lägre förstoring typ 7-8ggr ger en mycket lugnare och stabilare bild med bättre skärpedjup och man kan titta under längre tid. 10ggr och över kräver lite vana och att hålla stadigt.
Ja, handkikare med mer än 10x är imho meningslöst och 10x är på gränsen.

Däremot håller jag inte med om att billiga kikare generellt kan matcha t ex Swaro ens under goda förhållanden. När jag köpte min EL 8,5x42 hade jag egentligen tänkt köpa en åtskilligt billigare Kamakura, men jämförde länge med i princip hela sortimentet hos Gunnar Ohlsson. Skillnaden var uppenbar.

En billig kikare (t ex från Lidl) kan ge ungefär samma detaljering, men brister på många andra områden.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jovisst jag gjorde ingen större test där i skogen, riktade inte mot mörka områden och så där. Min tasco kikare har coated optics som det så vackert står på den, så den är nog lite mera påkostad än Lidl kikaren. Detta var för många år sedan så jag mins inte vilken typ av Swarowski kikare det var som han hade, det finns ju ett antal sorter. Det var bara det att jag i alla fall hajade till där i skogen när jag greppade den mycket välkända dyrgripen och förväntade mig jätteskillnader, men som sagt en mycket kortfattad enkeltest mot en välbelyst tall.

Jag mins också någon vapentidning som kastade dyra kikare i någon liten sjö för att kolla täthet, och de dyraste var inte tätast. Träffade förr en riktig entusiast till fågelskådare som skulle köpa sig en ny tubkikare för runt 20k, vad är skillnaden frågade jag mot en billigare, jo sa han står du på Öland och väntar in fåglar från havet så ser man dom mycket tidigare i denna kikare.

//Bengt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Oj glömde bort att jag sprang in på Juhla i går, dom hade en kikare 10x50 för 199 kr av märket Kyoba, det följde med en väska och kikaren var väl inpackad i plastpåse, förmådde mig inte att riva sönder förpackningen, samtidigt som jag hade ont om tid, såg att den hade okularskydd av den hela typen vid själva titt-okularen.


//Bengt.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, handkikare med mer än 10x är imho meningslöst och 10x är på gränsen.
Jag var inne på den lokala Lidl-butiken idag och köpte en 199-kronorskikare. Jag kan inte hitta namnet Auriol någonstans på den (eller på förpackningen), men jag antar att det är den.

Ser helt OK ut att titta i den, och det känns som att den är av rimligt god kvalitet. Bra köp, tycker jag nog, än så länge.

En kul överraskning är att den har en stativgänga. Det är ju rätt praktiskt på en 10x-kikare. Det gäller bara att hitta en bra adapter så att det går att montera den på ett stativ. Gängan ser ut att vara 1/4" och sitter i förlängningen av fokuseringsratten (riktad framåt, alltså). Så det behövs ett mellandon för att kunna montera kikaren på ett stativ.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Köpte själv en idag och har känt lite på den, tycker nog att Bresser-modellen kändes lite gedignare. Mest påfallande är kanske den dåliga närgränsen, nånstans runt 4-5 meter. Så illa var väl inte Bresser? (Har ingen i närheten just nu, så jag kan inte kolla.)

Visserligen har jag bara tittat lite snabbt i inomhusbelysning, men skärpa och kontrast verkar klart godkänd för 199 kr.
 

PMD

Aktiv medlem
En kul överraskning är att den har en stativgänga. Det är ju rätt praktiskt på en 10x-kikare. Det gäller bara att hitta en bra adapter så att det går att montera den på ett stativ. Gängan ser ut att vara 1/4" och sitter i förlängningen av fokuseringsratten (riktad framåt, alltså). Så det behövs ett mellandon för att kunna montera kikaren på ett stativ.
Jag provade att skruva dit en Manfrotto-snabbplatta, och det fungerade med viss tvekan. Dock blir vinkeln helt fel om man sen monterar exipaget på en kulled. Kanske att det skulle fungera bättre med ett trevägshuvud.

I instruktionshäftet refereras till en "tripod adapter" som inte följer med utan kan köpas separat. Nån som vet om det finns en sådan avsedd för just den här kikaren?
 

PMD

Aktiv medlem
Ser helt OK ut att titta i den, och det känns som att den är av rimligt god kvalitet. Bra köp, tycker jag nog, än så länge.
Fast okular- och objektivskydden är rätt flimsiga. Jag har redan tappar bort ett av okularskydden trots att kikaren inte har lämnat rummet där jag packade upp den. :)
 

erro.se

Aktiv medlem
Köpte en jag också idag, verkar väl rätt hyfsad. Skydden är ju sådär men de är ju rätt mjuka, kanske man kan göra ett litet hål och trä igenom en tråd eller nåt så att de sitter fast i kikaren? Eller hänger och slänger de i vägen då?
 

A.Dent

Aktiv medlem
Fast okular- och objektivskydden är rätt flimsiga. Jag har redan tappar bort ett av okularskydden trots att kikaren inte har lämnat rummet där jag packade upp den. :)
Hmm, det händer ofta saker jag håller i, fast varken saken eller jag lämnat rummet. Undra varför???
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fast okular- och objektivskydden är rätt flimsiga. Jag har redan tappar bort ett av okularskydden trots att kikaren inte har lämnat rummet där jag packade upp den. :)
... fast det är ju ingen skönhetstävling :) Mekaniskt är det smäck. Man kan inte få allt för
50 eller 200 spänn. Grejer är ju det optiska och jag är fortfarande förbluffad över att den är så pass bra.

Jag använder min under vår, sommar och höst i skärgården för att kolla på våra ugglor, duvhökar och korpar främst. Min kikare ger härligt 3D känsla som ingen av mina andra kikare ger på samma sätt. Är den lika bra som min så är det bara att gratulera.

Man kan ju t.o.m. sätta den i händerna på barn för det är ju ingen Swarowski. Skulle någon unge klanta sig så behöver ju inte det bli något livslångt trauma att bära på :).
 

PMD

Aktiv medlem
Mekaniskt är det smäck.
Så illa att jag vill kalla den "smäck" är den inte tycker jag. Inget som glappar och alla reglage går lagom trögt. Med normal varsamhet tror jag att den kommer att hållla i många år.

Grejer är ju det optiska och jag är fortfarande förbluffad över att den är så pass bra.
Ja, god skärpa och inte så mycket färgskiftningar som jag tycker att man ofta kan se i billiga kikare.

Men närgränsen är helt usel. Cirka 10 meter uppskattar jag den till.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men närgränsen är helt usel. Cirka 10 meter uppskattar jag den till.
Ja, när jag tidigare skrev 4-5 meter var jag för optimistiskt. Mitt ex har en närgräns som är klart över 5 meter, dock inte fullt så mycket som 10.

Tyvärr är kikaren alltså inte idealisk för fågelbordet, som många köpare kanske hoppats.
 
ANNONS