Annons

Skriva ut dia

Produkter
(logga in för att koppla)

TobbeTrippen

Ny medlem
Hej

Jag har några digitala bilder (textskyltar) som jag skulle behöva skriva ut TILL diapositiv. Eftersom det bara är textskyltar så behöver inte färgåtergivning vara perfekt den här gången, men tyvärr klarar jag mig inte med bara svartvit. Jag testade att skriva till overheadfilm med bläckstråle och det funkade förvånansvärt bra så länge det bara var svart (=opak) och vitt (=transparent) men eftersom jag behöver färger så funkade inte det längre, alla färger blev nästan opaka.

Självklart skulle det vara möjligt att avfotografera papperutskrifter, men jag hoppas att det kan finnas någon mer praktisk lösning.

Är det någon som har något tips på hur jag kan göra detta? Kan jag göra det själv eller finns det någon firma som gör det snabbt?

Tacksam för svar
Tobbe
 

Stålberg

Medlem
Text till dia

Hej Tobbe,
Jag skriver min text i tex PowerPoint. Sedan kör jag texten i visningsläge på monitorn. Därefter fotar jag av skärmen med diafilm . Använd stativ och använd en lite längre slutartid, tex 1/30 eller 1/15 sek, för att inte få en bild med band i. Har med bildbytesfrekvensen att göra.

Hälsningar
Patrik
Hej

Jag har några digitala bilder (textskyltar) som jag skulle behöva skriva ut TILL diapositiv. Eftersom det bara är textskyltar så behöver inte färgåtergivning vara perfekt den här gången, men tyvärr klarar jag mig inte med bara svartvit. Jag testade att skriva till overheadfilm med bläckstråle och det funkade förvånansvärt bra så länge det bara var svart (=opak) och vitt (=transparent) men eftersom jag behöver färger så funkade inte det längre, alla färger blev nästan opaka.

Självklart skulle det vara möjligt att avfotografera papperutskrifter, men jag hoppas att det kan finnas någon mer praktisk lösning.

Är det någon som har något tips på hur jag kan göra detta? Kan jag göra det själv eller finns det någon firma som gör det snabbt?

Tacksam för svar
Tobbe
 

Smw

Aktiv medlem
Hej

Jag har några digitala bilder (textskyltar) som jag skulle behöva skriva ut TILL diapositiv. Eftersom det bara är textskyltar så behöver inte färgåtergivning vara perfekt den här gången, men tyvärr klarar jag mig inte med bara svartvit. Jag testade att skriva till overheadfilm med bläckstråle och det funkade förvånansvärt bra så länge det bara var svart (=opak) och vitt (=transparent) men eftersom jag behöver färger så funkade inte det längre, alla färger blev nästan opaka.

Självklart skulle det vara möjligt att avfotografera papperutskrifter, men jag hoppas att det kan finnas någon mer praktisk lösning.

Är det någon som har något tips på hur jag kan göra detta? Kan jag göra det själv eller finns det någon firma som gör det snabbt?

Tacksam för svar
Tobbe

Hej !

Skrivare använder ju inte transparent färg, de bygger nyanser med raster,
dvs punker av olika storlekar och olika avstånd, gränsen för bläckstråle
är väl 300-400 dpi vilket jag antar blir väldigt pixligt i en projektor.

Är nu inte detta något problem så skulle det kanske funka med
nått dye-bläck, ( sök på Ebay ), men detta är nu en gissning.

----------------

Måste du visa bilderna "på riktigt" med diabildsprojektor ?
Kan du inte scanna in bilderna och göra texterna helt digitalt
och köra med digital pr, eller på skärm ?

/// MW
 
ANNONS