Annons

Fullformats objektiv till Nikon D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arjan

Medlem
Hej! Har bestämt att uppgradera från D5100 till D700. Funderar om jag ska behålla mina Nikkor DX objektiv för jag har begränsad ekonomi. Jag vet om cropfactorn så första frågan är om det är helt galet att behålla min 18-105 eller finns det bra betalbara varianter för D700 kameran med Tamron eller Sigma?
Andra frågan är vilka beteckning på objektiv ska jag gå efter så jag vet att det passar Nikon D700?
 

Ricchi

Medlem
Hitta alternativ

Hej !

Vad kul att du funderar på att uppgradera och gå upp till FF, jag gjorde själv detsamma för drygt år sedan och har inte ångrat det en sekund ( även om plånboken säger annat )
Jag tror inte du kan utläsa av nån beteckning på objektiven att de funkar till FF, men generellt så kan du kolla efter optik märkta med ED och bokstaven N som åtminstone visar att det är optik med hög kvalité.

Ett enklare sätt är att söka via http://www.scandinavianphoto.se/ och sortera på Nikon samt fullformat.

Lycka till !
 

lofling

Aktiv medlem
Objektiv som är avsedda för Nikons hus går alla att använda för DX. Har de just den beteckningen funkar de i crop-mode på FX-hus, vilket jag aldrig provat. Du tappar en stor del av vitsen med att ha full frame då.

Jag har verkligen älskat min D700 men ärligt talat vet jag inte om det är rätt uppgradering för dig baserat på frågorna du ställer och att du säger att du har begränsad ekonomi. Sikta på att skaffa bättre objektiv först, det kommer att göra betydligt mer tror jag. Om inte planen iofs är att skaffa begagnade objektiv, t.ex AF-D som funkar på D700 men jag inte tror funkar på D5100 med AF.
 

Arjan

Medlem
Objektiv som är avsedda för Nikons hus går alla att använda för DX. Har de just den beteckningen funkar de i crop-mode på FX-hus, vilket jag aldrig provat. Du tappar en stor del av vitsen med att ha full frame då.

Jag har verkligen älskat min D700 men ärligt talat vet jag inte om det är rätt uppgradering för dig baserat på frågorna du ställer och att du säger att du har begränsad ekonomi. Sikta på att skaffa bättre objektiv först, det kommer att göra betydligt mer tror jag. Om inte planen iofs är att skaffa begagnade objektiv, t.ex AF-D som funkar på D700 men jag inte tror funkar på D5100 med AF.
Hej och tack för ditt svar. Med begränsad ekonomi menar jag egentligen att jag inte har råd att köpa allt på en gång. Jag vill sälja nu min D5100 + objektiv och lägga till några tusen för att köpa en D700 kamerahus. Jag kan inte lägga ut 10.000 på ett objektiv men om det finns bra begagnat att köpa för kring 1500kr då kan jag göra det då och då efteråt. Frågan är mer om det finns bra begagnat att köpa för dem pengarna😊.
 

Arjan

Medlem
Hej !

Vad kul att du funderar på att uppgradera och gå upp till FF, jag gjorde själv detsamma för drygt år sedan och har inte ångrat det en sekund ( även om plånboken säger annat )
Jag tror inte du kan utläsa av nån beteckning på objektiven att de funkar till FF, men generellt så kan du kolla efter optik märkta med ED och bokstaven N som åtminstone visar att det är optik med hög kvalité.

Ett enklare sätt är att söka via http://www.scandinavianphoto.se/ och sortera på Nikon samt fullformat.

Lycka till !
Tack för svaret. Då blev jag lite klokare. Har bestämt mig för att sälja D5100 inkl objektiv, köpa D700 kamerahus och försöka hitta begagnade FF objektiv till rätt pris så småningom🤓
 

lofling

Aktiv medlem
Hej och tack för ditt svar. Med begränsad ekonomi menar jag egentligen att jag inte har råd att köpa allt på en gång. Jag vill sälja nu min D5100 + objektiv och lägga till några tusen för att köpa en D700 kamerahus. Jag kan inte lägga ut 10.000 på ett objektiv men om det finns bra begagnat att köpa för kring 1500kr då kan jag göra det då och då efteråt. Frågan är mer om det finns bra begagnat att köpa för dem pengarna😊.
Ok, då förstår jag. Beroende på vad du menar med bra kan du hitta något för det priset men du får nog kompromissa med något då. Antingen att du köper gamla objektiv som har AF-D (t.ex. kanske du kan hitta ett 85/1.8 i närheten av de priset) eller ännu äldre, och då får manuell fokus, eller så får du kanske justera budgeten. Det finns iofs t.ex. de billigare kitobjektiven men de är generellt ljussvaga och då anser jag att du tappar en stor del av vitsen med att köpa en FX-kamera.
 

aqtek

Medlem
Billiga objektiv som passar D700 utmärk är Nikons AF-D 28-80 f 3,5-4,5 och 28-105 f 3,5-4,5
Hittas ibland på Blocket o Tradera för ca 500 resp. 1000 kr. Små, smidiga och välbyggda objektiv. Dessutom har de inbyggd Macro funktion som fungerar hyfsat bra. När pengarna och behov finns uppgradera till AF-S 24-70 f 2,8
 

lofling

Aktiv medlem
Om du ska köpa en Nikon FF kamera måste jag rekommendera Nikons 50mm af-s f/1.8G som är otroligt prisvärt, kostar bara runt 1800kr nytt!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=879462
Jag har ett f1.4 och har faktiskt aldrig varit riktigt nöjd med det. Fokus är seg, och sedan är 50 mm en brännvidd som jag tycker blir för kort ute och lång inne. Men om man tycker 50 mm är ok på FX så är det klart ett objektiv som man ska ha i sin väska. Kan inte uttala mig om f1.8 optiskt eller hur autofokusen är mer tror inte den är så mycket bättre än på f1.4-varianten.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag har ett f1.4 och har faktiskt aldrig varit riktigt nöjd med det. Fokus är seg, och sedan är 50 mm en brännvidd som jag tycker blir för kort ute och lång inne. Men om man tycker 50 mm är ok på FX så är det klart ett objektiv som man ska ha i sin väska. Kan inte uttala mig om f1.8 optiskt eller hur autofokusen är mer tror inte den är så mycket bättre än på f1.4-varianten.
Jag tycker auto-fokusen kan var lite långsam ibland, fast oftast går det tillräckligt snabbt, inget stort problem enligt mig iaf. Men vad jag läst så är 1.4 -varianten mycket segare i autofokusen än 1.8-versionen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej! Har bestämt att uppgradera från D5100 till D700. Funderar om jag ska behålla mina Nikkor DX objektiv för jag har begränsad ekonomi. Jag vet om cropfactorn så första frågan är om det är helt galet att behålla min 18-105 eller finns det bra betalbara varianter för D700 kameran med Tamron eller Sigma?
Andra frågan är vilka beteckning på objektiv ska jag gå efter så jag vet att det passar Nikon D700?
Min första fråga kan låta som ett ifrågasättande, men varför vill du byta till en D700? Alltså, vad är det du vill komma åt eller uppnå som en D700 gör bättre än en D5100? Det svaret gör det enklare att ge tips om vilka objektiv som också hjälper dig att uppnå det.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag vill sälja nu min D5100 + objektiv och lägga till några tusen för att köpa en D700 kamerahus. Jag kan inte lägga ut 10.000 på ett objektiv men om det finns bra begagnat att köpa för kring 1500kr då kan jag göra det då och då efteråt.
Om jag var du skulle jag vänta med bytet tills jag hade råd med objektiv också. Det blir bättre bilder med en D5100 med hyfsade objektiv än med en D700 utan lämpliga objektiv.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har ett f1.4 och har faktiskt aldrig varit riktigt nöjd med det. Fokus är seg, och sedan är 50 mm en brännvidd som jag tycker blir för kort ute och lång inne. Men om man tycker 50 mm är ok på FX så är det klart ett objektiv som man ska ha i sin väska. Kan inte uttala mig om f1.8 optiskt eller hur autofokusen är mer tror inte den är så mycket bättre än på f1.4-varianten.
Ja, 1.4:an har ganska seg autofokus, 1.8:an är betydligt rappare. Har 1.8:an själv, och har aldrig upplevt den som långsam. Vad det gäller skärpa är väl både 1.4 och 1.8 ungefär lika bra och helt OK båda två. Skulle nog säga att 50/1.8G är en av Nikons mest prisvärda objektiv.
 

Arjan

Medlem
Min första fråga kan låta som ett ifrågasättande, men varför vill du byta till en D700? Alltså, vad är det du vill komma åt eller uppnå som en D700 gör bättre än en D5100? Det svaret gör det enklare att ge tips om vilka objektiv som också hjälper dig att uppnå det.
Det är en bra fråga du har och jag har lite olika svar till det men inget som kanske är avgörande för sig.
För det första har jag märkt att det är svårt att göra bra bilder under sämre ljusförhållanden. Jag kan skaffa mig bättre objektiv då men det kostar också en del oavsett.
Jag tycker det är lite omständig att ändra slutartid osv och önskar en kamera med rattar istället för att man måste gå genom menyer. Också där finns billigare alternativ men men.
Jag behöver inte filmfunktionen och vill ha en kamera enbart gjord för att ta bilder.
Jag vill att den ska vara vädertålig.
Att fota är ett intresse och efter 3 år med D 5100 som jag har varit mycket nöjd med tror jag att det kommer att vara som att byta en volkswagen mot en bmw. Båda funkar bra men den ena funkar lite bättre överlag😊.
Allt är en prisfråga och D700 är inom räckhåll om jag kan ha lite tålamod sen med objektiv kommer jag att kunna ha allt i 10 år framåt..
Hoppas det ge lite svar på din fråga. Sen om det duger är en annan fråga🤓
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det är en bra fråga du har och jag har lite olika svar till det men inget som kanske är avgörande för sig.
För det första har jag märkt att det är svårt att göra bra bilder under sämre ljusförhållanden. Jag kan skaffa mig bättre objektiv då men det kostar också en del oavsett.
Likafullt kan de vara en bra idé att börja i objektivänden. Om du inte redan har en kan jag (som andra redan gjort) varmt rekommendera en AF-S 50/1,8. Kostar runt 2000 kr ny, passar bra med FX-kameror och fungerar utmärkt i svagt ljus. Ett annat lite lurigt objektiv är faktiskt DX 35/1,8 som är någon hundralapp billigare än AF-S 50/1,8 att köpa ny och ofta är ute begagnad för under 1500 kr. Och trots att det är ett DX-objektiv fungerar det överraskande bra även på en småbildskamera som D700 (jag kör ofta ett själv på D3/D3s).

För runt 4000 kr (nyinköp) eller kanske 3000 kr (begagnat) får du två objektiv som dels gör D5100 bättre i svagt ljus, men som också fungerar bra respektive ok på en framtida småbildskamera.

Jag tycker det är lite omständig att ändra slutartid osv och önskar en kamera med rattar istället för att man måste gå genom menyer. Också där finns billigare alternativ men men.
Jag behöver inte filmfunktionen och vill ha en kamera enbart gjord för att ta bilder.
Jag vill att den ska vara vädertålig.
Hanteringen är en punkt där en D700 definitivt är trevligare än en D5100, det finns aps-c-kameror (DX) med liknande hantering, men de är ändå inte så mycket billigare än en D700. En begagnad D300/D300s är ju mycket lik en D700 i hantering, men ett steg bakåt från D5100 sensormässigt.

Att fota är ett intresse och efter 3 år med D 5100 som jag har varit mycket nöjd med tror jag att det kommer att vara som att byta en volkswagen mot en bmw. Båda funkar bra men den ena funkar lite bättre överlag.
Det finns helt klart en skillnad i hur en D700 känns att fotografera med jämfört med en D5100. Om inte annat väger den dubbelt så mycket :) Men D700 har en mycket större och ljusare sökare, autofokusen är visserligen nästan 10 år gammal, men snabb och helt klart kompetent än idag. Du har mer yttre reglage, det blir till exempel lättare att jobba med inställningar utan att ta blicken från motivet. Hela kamera är rappare, kvickare (även om serietagningen inte är så fantastisk med moderna mått mätt). Men den sätter fokus fortare, du har mindre slutarfördröjning, den är redo att ta en ny bild snabbare. Den är lite bättre i svagt ljus, men faktiskt inte så mycket - den har en äldre och i grund och botten ineffektivare sensor än D5100, men den dubbla ytan gör att den ändå har en liten fördel där.

Men, fotar du till exempel landskap eller liknande på basiso och ofta lyfter skuggor och drar rejält i bilderna, ja då har faktiskt D700 en lite tråkig sensor. Jag har fotat en bit över en halv miljon bilder med samma sensor (i D3), och på basiso är den sensorn faktiskt lite medioker och den i D5100 är trots sin mindre yta en aning bättre.

Allt är en prisfråga och D700 är inom räckhåll om jag kan ha lite tålamod sen med objektiv kommer jag att kunna ha allt i 10 år framåt. Hoppas det ge lite svar på din fråga. Sen om det duger är en annan fråga
Alla svar duger, men det var intressant att se vad det är du verkar vara ute efter.

Objektiv då ... Tja, AF-S 50/1,8 känns som en bra start: Billig, ljusstark och fungerar bra redan på den D5100. Samma med AF-S 85/1,8 som Jonas tipsade om i början: Ljusstark, inte allt för dyr, går att hitta begagnad och överlag ett bra och användbart objektiv. Någon tipsade om AF-D 28-80 f 3,5-4,5 och 28-105 f 3,5-4,5, de går att hitta billigt, är inga superobjektiv (lite ljussvaga), men de gör jobbet.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Ang. trådstartarens reflektion kring knappar och reglage. Det man behöver kunna ändra på för att skapa olika typer av bilder är slutartid, bländare och iso-tal. Du har ett hjul på D5100 för att ändra både slutartid och bländare, sen kan du lägga lägga iso-tal på fn-knappen. Då har du smidig tillgång till allt du behöver. Ja, D700 har fler knappar och reglage, men någon större skillnad blir det inte när det gäller de enda viktiga inställningarna.

Bildkvalitén från sensorn i D5100 är grym och du kan tex ljusa upp skuggorna mycket bättre än med sensorn i D700 som blir bandning ganska snabbt i skuggorna.

Det känns lite som du tror att bilderna kommer bli bättre med en FF kamera, det kommer de inte bli. Ett ljusstarkt och skarpt objektiv med fast brännvidd till din D5100 ( typ nikkor af-s 50mm f/1.8G ) kommer göra mycket större skillnad i bildkvalité än vad en D700 kommer göra - som dessutom har sämre sensor.

Det du också kan lära dig om bildbehandling i raw-format kommer göra ljusår mer för dina bilder än vad en gammal D700 kommer göra.
 

rayoflight

Aktiv medlem
Nikon D700

Hej! Jag köpte en begagnad D700, manuellt fokuserade 1,2/50mm och 1,8/105mm för under 10000kr totalt, på Tradera. Från olika försäljare. Mycket nöjd. Härlig bakgrundsoskärpa. Oerhört mycket för pengarna.
 

Arjan

Medlem
Tack alla snälla människor som har svarat och/eller ställt frågor. Det är lärorikt att läsa alla utförliga svar.
Det finns en hel del att säga om att stanna kvar vid min D5100 och satsa på objektiv. Varför jag från början plötsligt började undra om jag skulle satsa på en annan kamera var att min fru köpte en D90 och den kändes så skönt att klicka med. Det kändes som den tog bilden snabbare än min D5100 och var skönt att hålla i. Det var då jag började se mig omkring efter annat. Lite irrationellt kanske men är inte känslan viktigast ibland?
Jag har forskat lite i vad som skulle kunna passa mig och då kom D700 ut som vinnare. Det som är också anmärkningsvärt är att jag inte har hört eller läst ett enda klagomål om D700. Det finns säkert men dem är då inte många. Alla verkar vara supernöjda.
Jag förstår att det inte ge mig nån säkerhet att kameran passar mig men jag kommer att försöka. Om inget annat kan jag sälja det igen🙃.
Idag på eftermiddagen såldes min D5100 + objektiv så nu står jag utan kamera och det känns lite tomt. Förhoppningsvis får jag snabb tag på en D700 till rätt pris för jag vill gå på Stockholm fotomaraton😎.

Jag önskar alla mina fotovänner en fortsatt trevlig helg
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack alla snälla människor som har svarat och/eller ställt frågor. Det är lärorikt att läsa alla utförliga svar. Det finns en hel del att säga om att stanna kvar vid min D5100 och satsa på objektiv. Varför jag från början plötsligt började undra om jag skulle satsa på en annan kamera var att min fru köpte en D90 och den kändes så skönt att klicka med. Det kändes som den tog bilden snabbare än min D5100 och var skönt att hålla i. Det var då jag började se mig omkring efter annat.
Att många svarar med viss tveksamhet beror nog till stor del på att det då och då dyker upp frågor enligt mallen "jag är inte riktigt nöjd med mina bilder, nu vill jag köpa en Xyz, vad tror ni om det?". De senaste åren har ju många av de frågorna just gällt byte från aps-c (DX) till småbild (FX). Inte sällan märker man (efter lite frågor och svar) att det nog varken är kameran eller sensorformatet som är den egentliga bromsen för att få bättre bilder :)

Men du verkar faktiskt ha funderat igenom saken en hel del och då kan man fokusera på den konkreta fråga om just D700 och eventuella objektiv till den.

Lite irrationellt kanske men är inte känslan viktigast ibland?
Jo, faktiskt. Ibland kan det vara viktigare att en kamera känns bra än att den faktiskt är bra :)

Foto är ju i slutändan en kreativ verksamhet och det går inte att komma ifrån att det ofta är roligare och mer inspirerande med verktyg man trivs med. Som du skrev, skulle du upptäcka att D700 trots allt inte passar dig så kan du troligen sälja den vidare med minimal förlust (det vackra med att handla begagnat - kan fungera som billig hyra).
 
ANNONS