Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Alve Henricson

Aktiv medlem
Allt fler rykten börjar dyka upp om Canon 5D Mark IV. På flera ställen tror man att kameran kommer att lanseras i Photokina under slutet av september. Själv är jag mycket nyfiken på den här kameran. Vad tror ni? Blir den en ny klassiker?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tror han läst in det mesta som finns på alla rumorsajter. Det mesta han rabblar upp har förekommit på Canon Rumor och andra sajter.
Fast rykten är ju just rykten. Kanske drar de på Canon som vet vad som kommer på smilbanden när de ser något sånt här.
Kameramarknaden är tuff nu. Så säkert kommer Canon dra på lite extra i 5 DMKIV. De och alla andra har allt svårare att hålla uppe lönsamheten. Volymerna minskar och mirrorless säljer allt mer.
Något där Canon fortfarande inte en bra lösning.
Hasselblad med sina små resurser tog fram en fin lösning på något år.
Vi kan vara helt säkra på att Canon med sina stora resurser också jobbar på något.
Framtiden är mirrorless. Det finns så mycket att vinna på att gå helt över till digitalt och slippa komplicerad mekanik.
Canon behöver en riktigt lockande storsäljare som hjälper dem att hålla uppe sin cash flow.
Så 5 DMKIV blir säkert ett riktigt lyft från 5 DMKIII. Lättast är som bekant att sälja till redan övertygade kunder.
Själv går jag andra vägen och lämnar Canon. Efter många jämförande tester mellan Fuji och Canon anser jag att Fuji ger lika bra bildkvalité som en 5Ds r och att deras senaste objektiv är bättre än Canons. Åtminstone inom de områden jag fotograferar. Dessutom i en mindre och lättare förpackning.
Så Canon behöver verkligen lansera en kamera som får de gamla Canonanhängarna att uppgradera.Den kommer säkert ha extra allt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hade du bytt till spegellöst om du var en fågelfotograf också? Intressant för oss som inte testat att veta vad du tycker angående spegellöst och stora objektiv.
Nej det skulle jag inte. En av Fujis svagare sidor är att de saknar bra fasta långa objektiv. Det står enligt dem på prioriteringslistan. Fast de fokuserar mer på massmarknaden just nu med lätta små fasta. Sedan tycker jag att de har en del att lära om ergonomi när det kommer till följande fokus.
Jag är van att på Canon ha AF där med tumfokus och frikopplad från avtrycket.
Det går inte att få till detta på Fuji.
Annars är följande fokus riktigt bra på X-PRO2. Galet soringande hundar har samma träffsäkerhet som på min 5 Ds r. Nu kommer X-T2 vara ännu lite bättre.
Har också provat lite BIF. Fungerar ungefär lika bra som när jag testar med min Canon. Detta är verkligen inte mitt område.
Vi får nog låta marknaden bedöma hur långt det räcker. Jag missstänker det kommer visa att en dedikerad fågelfotograf lyckas bättre med en 1DX MKII.
Fuji och spegellösa har kommit långt men jag tror inte de kommit ända fram ännu när det gäller BIF.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för svar. Då får jag hålla mig till samma märke ett tag till och hoppas att nya 5D mark iv (eller vad den nu kommer att heta) får minst lika bra autofokus som 7D mark ii
Tror nog det är säkrast. Vi får se vad normala användare lyckas med när Fui X-T2 väl är släppt.
Den lär komma ut innan Canon har någon 5 DMKIV att plocka upp i affären.
Jag har sett en del BIF bilder som är riktigt bra från X-T2 De rapporterar cirka 70% skarpa bilder Låter lite för bra för att vara sant.
Nu har den kameran fortfarande beta firmware i kameran och det skickas ut en uppdatering varannan dag enligt deras testfotografer, X-Shooters.
Fujis 100-400/4,5-5,6 OIS är riktigt vass. KLart vassare än Canons variant. Dessutom då en 150-600 om man räknar med cropfaktorn.
Fast mot en 500/4 IS borde det förlora stort. Fast vem vet innan någon testat.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Egentligen är det ingen spänning. Detta är Nikons och Canons hemmamatch. Fast T-2 har bärjat komma riktigt nära. Sedan är det detta med ergonomin. Där är också Canikon bättre De har förstått hur knapparna och fuktionerna skall fungera.
Det har ännu inte Sony eller Fuji.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Skaer som Canon måste göra med denna kamera:

* Bättre sensorteknik som motsvarar Sony.
* Video måste bli mycket bättre det duger inte med blurrig 1080p. 4K som motsvarare a7rII
* FocusPeaking osv som finns i A7s
* Släng ut ålderdomliga Compact Flash, ersätt med något nytt 2xUFS?


Som de borde göra:
*Wifi
*Öppna för 3parts appar.
* Lansera större blixtar till deras system som Godox.
* Börja samarbeta med magiclantern.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kameror som är lite större får möjlighet till fler knappar och kan även göra dom större, sedan fins önskemål i bland om att belägga knapparna med kanske små piggar och liknande för att inte fingrarna skall glida i från utan liksom stanna till på knapparna, här skulle mindre kameror vinna mycket om dom små knapparna hade bättre yta, avtryckaren skulle härma några av dom gamla Diana luftpistolerna som hade en form av snälltryck, där man tydligt kramade ett antal millimeter till ett stop, sedan avfyrar man.

Sony behöver definitivt förbättra strukturen med sina menyer, det är det nog mycket få som inte håller med. Nu kan jag bara tala för gamla A77 och RX100 första modellen, har inte provat A7 serien. jag använder allra mest A-bländarläget på båda mina kameror, och A77 är ju klart lättare med sina direktknappar runt avtryckaren, är mycket sällan inne i menyer och rotar, A77 känns inge besvärlig när man blivit van, den har några konstiga översättningar som man verkligen kan undra över, när man väl vet vad dom betyder så rullar det allt på bra.

RX100 är inte så omöjlig eller när man blivit van, ringen runt objektivet ställen man bländaren, Fn knappen leder snabbt till iso och några andra funktioner. Sony måste förbättra absolut så, men det byggs upp en myt också att menyerna är så in i nordens konstiga och knepiga att kameran nästan inte går att använda, riktigt så illa är det inte, det beror också på vilken typ av fotograf man är, jag har alltid undrat varför en del fotografer far om kring med fingrarna som lärkvingar runt alla knappar, är det verkligen så, fins det inte customfunktioner och konfigurering av knappar för snabb åtkomst.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tycker ändå att frågan om knappar och menyer är intressant.
Jag kör numera både Fuji och Canon. Ganska ofta parallellt vid samma tillfälle.
Canon har jag kört i långt över 10 år. Har levt med deras !d system och derss olika system för 5D.
Jag rattar fortfarandemed lätthet igenom deras 1DMKIIN system som var bökigt. Det sittter i ryggmärgen.
Deras nya system i 5Ds r är mindre lätt att ta sig igenom. Nu får man leta länge ibland för att hitta den där inställningen.
Fuji är väl den tillverkare som har satsat mest på analoga knappar och reglage på kameran.
Kanske är det därför jag gillar att jobba med deras kameror. Det är intuitivt och går snabbt att ändra inställningar.
Skulle vilja se Canon jobba mer i samma riktning.
Förstår att Sony är ändå mer av ett flipperspel . Något som får mig att hålla mig borta från deras kameror.
Esddf
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Fråga till er som är mattesnillen ;) Själv är jag nästan sifferblind … :(

Jag vill jämföra pixlar och sensorer.

Det sägs att nya 5D mark IV kommer att ha en sensor med 30 megapixlar.
Sen tidigare vet vi att en 7D mark II har en sensor med 21 megapixlar.
Fullformatsensorn är som bekant 36x24 mm och APS-C är 22,4x25 mm.

Nu till min fråga:
Hur många pixlar får jag ut av den nya 5D´n om jag bara räknar en yta motsvarande en APS-C sensor? Blir det fler eller färre pixlar än de som en 7D mark II har?

(Jag antar att jag kommer att känna mig löjlig och dum när jag får ert självklara svar, he, he.)
 
ANNONS