Annons

Aktivera Profilkorrigeringar i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Byråkrat

Aktiv medlem
I LR finns en funktion i framkalla-modulen under objektivkorrigeringar som heter "Aktivera profilkorrigeringar". Ett kryss i rutan och LR hittar vad jag har använt för objektiv och hittar på något med bilden. Jag använder oftast Nikons 24-70 mm f. 2.8 och resultatet blir oftast att bilden "poppar" och plattas ut.

Min fundering är så här: det här objektivet är erkänt "bra" och ändå vill LR göra kraftiga korrigeringar. Är det så att objektivets rykte är överdrivet och korrigeringar verkligen behövs eller hittar LR på en massa dumheter som man borde låta bli?

Ska man verkligen använda den här funktionen om man vet att man har ett bra objektiv eller kan verkligen LR göra bilden "bättre"?

Använder ni profilkorrigeringar i LR?
 

lofling

Aktiv medlem
I LR finns en funktion i framkalla-modulen under objektivkorrigeringar som heter "Aktivera profilkorrigeringar". Ett kryss i rutan och LR hittar vad jag har använt för objektiv och hittar på något med bilden. Jag använder oftast Nikons 24-70 mm f. 2.8 och resultatet blir oftast att bilden "poppar" och plattas ut.

Min fundering är så här: det här objektivet är erkänt "bra" och ändå vill LR göra kraftiga korrigeringar. Är det så att objektivets rykte är överdrivet och korrigeringar verkligen behövs eller hittar LR på en massa dumheter som man borde låta bli?

Ska man verkligen använda den här funktionen om man vet att man har ett bra objektiv eller kan verkligen LR göra bilden "bättre"?

Använder ni profilkorrigeringar i LR?
Jag börjar med att ställa lite motfrågor för att sätta igång tankegången kring detta. Vad tror du själv? Vad tror du funktionen gör, dvs varför "poppar" det? Behövs några korrigeringar överhuvudtaget i LR?
 

Byråkrat

Aktiv medlem
Jag börjar med att ställa lite motfrågor för att sätta igång tankegången kring detta. Vad tror du själv? Vad tror du funktionen gör, dvs varför "poppar" det? Behövs några korrigeringar överhuvudtaget i LR?
Tja, vad tror jag? Jag tror att utvecklarna på Adobe säkert är jätteduktiga. Samtidigt tror jag att gänget på Nikon också är jätteduktiga på att bygga objektiv. Men jag tror inte att jag har tillräcklig kunskap om ämnet för att uttala mig om den ene eller andre har rätt eller fel.
 

lofling

Aktiv medlem
Tja, vad tror jag? Jag tror att utvecklarna på Adobe säkert är jätteduktiga. Samtidigt tror jag att gänget på Nikon också är jätteduktiga på att bygga objektiv. Men jag tror inte att jag har tillräcklig kunskap om ämnet för att uttala mig om den ene eller andre har rätt eller fel.
Det handlar inte bara om utveckling utan om fysik. Att göra ett zoomobjektiv är rätt komplicerat. Det går inte att göra ett helt utan distortion, utan CA, knivskarpt, ingen vinjettering vid max bländare och utmärkt bokeh i ett vad jag vet (gäller även fasta objektiv). Därför behövs vissa kompromisser. Då kommer t.ex. det vara en del vinjettering och distortion. Dessa går ganska lätt att korrigera, vilket är vad profilkorrigeringar är till för i LR.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Kan man på något sätt ställa in i LR så att objektivkorrigeringen alltid är påslagen så att korrigeringen sker automatiskt vid varje import?
 

Byråkrat

Aktiv medlem
Kan man på något sätt ställa in i LR så att objektivkorrigeringen alltid är påslagen så att korrigeringen sker automatiskt vid varje import?
Japp, det funkar. Sparar man inställningar i framkallningsmodulen (och t ex väljer objektivkorrigering) som kan man använda "framkallningsinställning" vid import och referera till den profil man har sparat.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Tack! Får testa nästa gång jag ska importera. För det kan väl knappast vara nån nackdel att ha den aktiverad, eller?
 

lofling

Aktiv medlem
Tack! Får testa nästa gång jag ska importera. För det kan väl knappast vara nån nackdel att ha den aktiverad, eller?
Inte mycket, men många korrigeringar gör att du tappar något. T.ex. pixlar i ytterkanterna eller att du höjer exponeringen vid vinjettering. Men helheten blir ju normalt bättre så jag brukar ha korrigeringen aktiverad hela tiden.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
I LR finns en funktion i framkalla-modulen under objektivkorrigeringar som heter "Aktivera profilkorrigeringar". Ett kryss i rutan och LR hittar vad jag har använt för objektiv och hittar på något med bilden. Jag använder oftast Nikons 24-70 mm f. 2.8 och resultatet blir oftast att bilden "poppar" och plattas ut.

Min fundering är så här: det här objektivet är erkänt "bra" och ändå vill LR göra kraftiga korrigeringar. Är det så att objektivets rykte är överdrivet och korrigeringar verkligen behövs eller hittar LR på en massa dumheter som man borde låta bli?

Ska man verkligen använda den här funktionen om man vet att man har ett bra objektiv eller kan verkligen LR göra bilden "bättre"?

Använder ni profilkorrigeringar i LR?
Det du frågar är ungefär som att "Jag köpte en jättebra bil, måste jag verkligen tanka den och byta hjul ibland?". Alla objektiv har kompromisser, och vinjettering och distortion är två saker som i stort sett inte går att bli av med helt och hållet rent optiskt, därför använder man som i detta fallet mjukvara för att korrigera det.


Kan man på något sätt ställa in i LR så att objektivkorrigeringen alltid är påslagen så att korrigeringen sker automatiskt vid varje import?
Jag har det aktiverat som standardinställning för min kamera (sök på guider hur man gör detta) så att jag inte ens behöver applicera en förinställning för att aktivera det. Väldigt smidigt :)
 

iSolen.se

Guest
Tack! Får testa nästa gång jag ska importera. För det kan väl knappast vara nån nackdel att ha den aktiverad, eller?
Joo...du tappar lite bildstorlek om det är tunn-/kudddistorsionen. Den behöver du bara ha på om du fotar raka linjer och inte tänker vidareredigera i Photoshop. Lens correction som man kan göra i photoshop är exaktare om du vill ha det helt rakt och ska du dessutom korrigera lite sned kamera i något riktning kan du göra det i ett enda steg och på köpet få aningen större bild.

Vignetteringen; du får mer brus i kanterna. Plus att som du säkert märkt, det är rätt trevligt med en aning ljustapp i hörnen. Många förstärker tom effekten.

När du väl bestämt du att korrigera bort tex CA, se till att det blir så bra som möjligt i ett steg. Om det inte är 100% i LR och du försöker dig på sen i photoshop kan det bli omöjligt få det bra. Så gör hela effekten i photoshop eller hela effekten i LR. Allra bäst blir det om du orkar använda din kameras tillverkares korrigering i dennes RAW-konverterare.

Den enda korrigering som jag har automatiskt påslagen är CA.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har den påslagen, tycker att bilderna vinner på det. Jag har lagrat den som "default".

Att lagra den som en preset tycker jag är sämre. När man sedan applicerar den markeras bilderna som "redigerad" trots att man egentligen inte jobbat med den.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Jag har den påslagen, tycker att bilderna vinner på det. Jag har lagrat den som "default".

Att lagra den som en preset tycker jag är sämre. När man sedan applicerar den markeras bilderna som "redigerad" trots att man egentligen inte jobbat med den.
Hej ! Är tyvärr ganska dålig på sånt här, går det enkelt o förklara hur du gör den här inställningen ?

Mvh. Staffan
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej ! Är tyvärr ganska dålig på sånt här, går det enkelt o förklara hur du gör den här inställningen ?

Mvh. Staffan
Ta fram en bild som är helt oredigerad.

Gör de redigeringar som du villa ha som standard. För min del är det att klicka i "Enable Profile Correction" under Lens Corrections samt välja "Camera Standard" istället för "Adobe Standard" under Camera Calibration. Därefter gå upp i menyn, Develop-Set Default Settings och bekräfta.

Nu kommer efterföljande importer att få dessa inställningar direkt utan att de markeras som redigerade.

Notera att inställningen är kamera specifik så om du har flera olika modeller så får du upprepa proceduren för varje kamera.
 
ANNONS