Annons

Pressa Tri-X till 3200ASA - i D76 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
På 70-talet framkallade jag en hel del rullar av Tri-X i D76, men också några i Rodinal. Jag minns att det gick riktigt bta att pressa Kodaks Tri-X 400 ASA till 3200 ASA, i och för sig med kornigare resultat, men för konsertbilder var förfarandet helt ok eftersom man då kunde fota i svagt ljus utan blixt och stativ. Jag minns dock inte vilken framkallare jag då använde i min Paterson-dosa, men kan det ha varit D76 ??

Jag vet också att Rodinal var en intressant framkallare, men i vilket sammanhand den var att föredra, minns jag inte. Rodinal är ju lite vansklig att dosera, och om den fortfarande finns på marknaden vet jag inte. Kanske var det så att Rodinal plus Ilford FP4 gav särskilt finkornigt resultat men var inte aktuellt för pressad filmkänslighet...
Kan någon hjälpa mig att minnas - ni andra "gamla stötar", som också i likhet med mej var med när det begav sig, kanske minns?

mvh
/B
 
Senast ändrad:

mickeberg

Medlem
High sensitive,,,det gick inte att pressa trix till 3200 i D 76, blev tokhårt...Scanfors High sensitive, eller rysssoppan som det kallades tidigare
 

Canalog

Avslutat medlemskap
High sensitive,,,det gick inte att pressa trix till 3200 i D 76, blev tokhårt...Scanfors High sensitive, eller rysssoppan som det kallades tidigare
Hej Micke och tack för ditt snabba svar - men jag känner inte igen namnet Scanfors High Sensitive (inte heller beteckningen "rysssoppan" känner jag igen)...

Finns Scanfors High Sensitive på marknaden nuförtiden? Eller något annat likvärdigt?

Det kanske kan ha varit Rodinal då som var framkallaren, jag måste kolla om den finns att få tag i nuförtiden. Det kanske är svårt med tanke på den kraftigt åtstramade miljölagstiftningen nuförtiden om vilka kemikalier som får användas...

I värsta fall får jag väl överväga att bära med mej ett stativ på konserterna framöver!

mvh
B
 

mickeberg

Medlem
Hej igen, nej High sensitive finns inte längre och det var en av anledningarna till att vi började köra blixt till Trixen på 80-talet eftersom vi ansåg att det inte gick att pressa mer än 800 asa o D 76, sedan kom ju de snabba filmerna på 1600 asa, som vi alla tyckte var helt värdelösa. Jag tror helt enkelt att den bästa lösningen är att köra med enbensstativ och hålla sig på 400 till 800 asa. Jag har svårt att se att man behöver pressa filmen mer på en konsert, det är ju alltid masor med ljus på scenen,,,ha det gott

micke
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Hej igen, nej High sensitive finns inte längre och det var en av anledningarna till att vi började köra blixt till Trixen på 80-talet eftersom vi ansåg att det inte gick att pressa mer än 800 asa o D 76, sedan kom ju de snabba filmerna på 1600 asa, som vi alla tyckte var helt värdelösa. Jag tror helt enkelt att den bästa lösningen är att köra med enbensstativ och hålla sig på 400 till 800 asa. Jag har svårt att se att man behöver pressa filmen mer på en konsert, det är ju alltid masor med ljus på scenen,,,ha det gott

micke
OK Micke, jag förstår. Jag får nog prova mej fram framöver, kanske får jag göra som du rekommenderar. Alternativet är ju att använda min digitala utrustning (bl a Canon 5D MkIII) och lämna Leican hemma...!
mvh
/B
 

Andfor

Ny medlem
På 1960-talet använde jag Kodak HC-110 vid framkallning av Tri-X. Lätt att jobba med eftersom man kunde späda den på olika sätt och därigenom påverka framkallningstiden. Har för mig att den inte var lika temperaturkänslig som D-76 m fl. Den försvann visst från marknaden på 80-talet på grund av att den var hälsovådlig...
 

Canalog

Avslutat medlemskap
På 1960-talet använde jag Kodak HC-110 vid framkallning av Tri-X. Lätt att jobba med eftersom man kunde späda den på olika sätt och därigenom påverka framkallningstiden. Har för mig att den inte var lika temperaturkänslig som D-76 m fl. Den försvann visst från marknaden på 80-talet på grund av att den var hälsovådlig...
Ok - vad jag förstår så finns väl heller inte företager Kodak mer...men jag har nu fått en hel del info stt jobba vidare med, och det är alltid lika roligt att mina frågor och funderingar får sånt gensvar på FS och att många tips och råd når mig så snabbt!
mvh
/B
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
På 1960-talet använde jag Kodak HC-110 vid framkallning av Tri-X. Lätt att jobba med eftersom man kunde späda den på olika sätt och därigenom påverka framkallningstiden. Har för mig att den inte var lika temperaturkänslig som D-76 m fl. Den försvann visst från marknaden på 80-talet på grund av att den var hälsovådlig...
Nä den kunde man köpa ända in på 2000 talet
Ilfords variant Ilfotech HC kan vara ett alternativ. koncistensen är trög sirap, koncentrerat, lite knepigt att få till rätt mängder. Med apotekets barnmedicinsprutor så funkar det.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
På DN pressade de Tri-X Stena Scanfors High Sensitive eller Pool Press en gång i tiden.

På Sydsvenskan pressade de Tri-X i Kodak HC-110.

Jag har pressat en hel del i Kodak T-Max-framkallare, men den kom först på 80-talet.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Rodinal är en fin framkallare på många sett men just till pressning - speciellt flera steg - brukar den inte rekommenderas, säljs numera under ett par olika namn, häromkring oftast R09. Kodak lever efter en rekonstruktion som många misstagit som konkurs (men de är naturligtvis en skugga av sitt forna jag), D76 finns kvar och är standarden för många liksom HC-110 som är populär bland annat för god hållbarhet och enkel spädning av koncentratet, deras modernare och miljövänligare x-tol brukar vara populär till pressning likaså Tmax-framkallaren är också. Sedan finns förstås framkallare från Ilford, Foma, Maco, Moersch mfl.
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag vill minnas att jag använde Microdol-X (hette den väl?) som jag spädde ut till 1+2 eller 1+3;och istället tog den litet varmare (24 grader?).

Sedan höll man ju på pch pressade med långre tid och högre temperatur i olika varianter, det var ju ett tag sedan.

Men rent allmånt blev ju D-76-soppade neg hårda och korniga, något som ju var en del av själva konsten.

Fasen, nu fick jag lust att såtta en rulle i gammalpentaxen. Men jag tror jag överlåter framkallning/scanning åt någon jättemackapär någonstans.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag vill minnas att jag använde Microdol-X (hette den väl?) som jag spädde ut till 1+2 eller 1+3;och istället tog den litet varmare (24 grader?).

Sedan höll man ju på pch pressade med långre tid och högre temperatur i olika varianter, det var ju ett tag sedan.

Men rent allmånt blev ju D-76-soppade neg hårda och korniga, något som ju var en del av själva konsten.

Fasen, nu fick jag lust att såtta en rulle i gammalpentaxen. Men jag tror jag överlåter framkallning/scanning åt någon jättemackapär någonstans.
Hej Anders och tack för ditt svar oxå...kul att jag lyckades trigga lite nostalgi hos dej med! Det här är ju det jag vill åt, se denna länk, som är en av mina bilder från gamla analoga Umeå-tiden med just den gråskala/korn jag vill åstadkomma...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/296094/2205406.htm

Jag är alldeles överväldigad av alla de intresserade svar och den support jag har fått här i forumet, va kul!!
/B
 
ANNONS