Annons

Hur sätta skärpan vid porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en fråga:

När ni fotar porträtt i närbild med kort skärpdjup, säg 1.4-2.8, vart sätter ni skärpan?

Normalt använder jag autofokusens mittpunk, sätter skärpan på önskad plats och sedan flyttar jag kameran och komponerar bilden såsom jag vill ha den.

När jag provat att sätta skärpan på ögat (med autofokusens mittpunkt) med kort skärpdjup, blir inte ögat inte längre skarpt när jag flyttat kameran så att ögonen istället placeras i bildens övre tredjedel.

Hur får jag ögat att bli skarp utan att placera det i bildens mitt?

Har en Canon 6D.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker du skall jobba med att flytta runt fokuspunkten istället för att låsa med mittpunkten och komponera om.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det fanns ett bra B&H seminarium som förklarade vad som händer när man låser skärpan och sen komponerar om men jag hittar det tyvärr inte längre..
Ungefär så här förklarade de: Skärpan ligger på ett plan framför kameran, inte på en sfär med konstant radie till kameran som man gärna vill tro.
Ponera att du riktar kameran vinkelrätt mot en husvägg och låser skärpan i mittpunkten. Hela väggen blir skarp eftersom den sammafaller med objektivets skärpeplan.
Ponera nu att du komponerar om genom att rikta kameran 45 grader åt vänster utan att ändra fokus. Skärpeplanet kommer nu att skära snett genom husväggen. Det intressanta är att fokus nu hamnar en bra bit bakom väggen i den punkten du först satte skärpan! B&H-seminariet slutsats var att man skulle byta fokuspunkt i stället!
Kolla skisserna här
http://static.photo.net/attachments/bboard/00T/00TU0p-138337684.jpg
http://www.digitalbirdphotography.com/using-camera/recompose.jpg
mvh erik
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Har en fråga:

När ni fotar porträtt i närbild med kort skärpdjup, säg 1.4-2.8, vart sätter ni skärpan?

Normalt använder jag autofokusens mittpunk, sätter skärpan på önskad plats och sedan flyttar jag kameran och komponerar bilden såsom jag vill ha den.

När jag provat att sätta skärpan på ögat (med autofokusens mittpunkt) med kort skärpdjup, blir inte ögat inte längre skarpt när jag flyttat kameran så att ögonen istället placeras i bildens övre tredjedel.

Hur får jag ögat att bli skarp utan att placera det i bildens mitt?

Har en Canon 6D.
1. Prova att köra så kallad tumfokus, alltså att du kopplar bort fokusering från avtrycket och kopplar det till AF-On-knappen på kamerans baksida, lagom där du har höger tumme (därav namnet) Med tumfokus kan du mäta upp fokus var du vill (t.ex. ett öga), komponera om och sedan ta bilden utan att kameran sedan fokuserar om när du trycker ned avtrycket. Väldigt många fotografer kör med den här metoden.

2. Notera det som Erik tar upp, det skapar lite problem, i alla fall med vissa objektiv. Men sällan mer än man kan leva med det i porträttsammanhang.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag flyttar fokuspunkten (om det är möjligt). Att komponera om är nog mest en kvarleva från då fokuspunkten inte var flyttbar (snittprisma), men kan vara snabbare metod där man måste in i menyer för att flytta fokuspunkten (kompaktkamera t.ex.).
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
För porträttbrännvidder och stor bländare så kickar ju "spherical aberration" och "field curvature" in. Därför är skärpan ofta mycket bättre i mitten jämfört med mot kanterna. Kan vara bättre att placera ögat lite mer mot mitten.. och att blända ner lite.

Just field curvature gör att komponera om kanske inte är att rekommendera.
https://photographylife.com/what-is-field-curvature/
 

knobloch

Aktiv medlem
När man fotar under lite mörkare förhållanden skulle jag nog ändå rekommendera mittpunkten då den är lite säkrare än övriga fokuspunkter. Men man lär väl märka när detta blir ett problem.

Själv kör jag visserligen alltid mittpunkten och komponerar om. I teorin så är det kanske inte det optimala men i praktiken funkar det bra väldigt ofta för mig.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag vidhåller att vid porträtt så är det bästa att använda någon av ytterpunkterna. Motivet är oftast förhållandevis still och du har normalt relativt gott om tid och ljuset borde vara tillräckligt för att fokus skall funka.

Ett problem med just 6D är dock att punkterna är få och sitter rätt "centrerade". Dessutom är det lite pilligt att flytta punkterna då den saknar joystick, så det kan vara lite svårt att få en punkt som ger den komposition man önskar.

En sak till du kan fundera över är vilken typ av fokuspunkt du skall använda. Har du en för stor punkt, t ex zon, så är risken uppenbar att fokus hamnar på pannan eller näsan istället för ögat. "Vanlig" punkt eller spot-fokus är nog att rekommendera.

Sedan bör du förstås kontrollera att din kamera/objektiv faktiskt fokuserar rätt. Det är ju inte ovanligt att fokus ligger lite fel. Det kan du fixa med mikrojustering.
 
Jag tycker du skall jobba med att flytta runt fokuspunkten istället för att låsa med mittpunkten och komponera om.
Tack för svar!

Har provat detta men upplever att de andra fokuspunkterna inte alltid svarar så bra. Det blir ingen skillnad mot att använda mittpunkten. Med en bättre kamera antar jag att detta inte är något problem med på 6D funkar mittenpunkten bäst.
 
svar

Jag tycker du skall jobba med att flytta runt fokuspunkten istället för att låsa med mittpunkten och komponera om.
Har provar detta men upplever att de andra fokuspunkterna inte alltid svarar så bra. Det blir inte alltid bättre resultat jämfört med mittpunkten. På en bättre kamera är detta säkerligen inget problem, men jag upplever det som svårt på 6D. Den har ju betydligt färre fokuspunkter än ex 5D.
 
svar

Jag flyttar fokuspunkten (om det är möjligt). Att komponera om är nog mest en kvarleva från då fokuspunkten inte var flyttbar (snittprisma), men kan vara snabbare metod där man måste in i menyer för att flytta fokuspunkten (kompaktkamera t.ex.).
Det har jag provat, men upplever att det inte alltid är lyckat. Det beror såklart mycket på min kamera som har betydligt färre fokuspunkter än ex 5D. De yttre fokuspunkterna ligger också rätt centrerat och är inte så kraftfulla. Resultatet blir ofta samma jämfört med mittpunkten.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Beskär man (eller placerar ögat i mitten) så förlorar man ju lite av det kortare skärpedjupet som man kanske vill ha.

Att skärpan hamnar bakom ögat vid omkomponering (efter man använt mittpunkten) är mer känsligt ju kortare brännvidd (avstånd) man har.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Har en fråga:

När ni fotar porträtt i närbild med kort skärpdjup, säg 1.4-2.8, vart sätter ni skärpan?

Normalt använder jag autofokusens mittpunk, sätter skärpan på önskad plats och sedan flyttar jag kameran och komponerar bilden såsom jag vill ha den.

När jag provat att sätta skärpan på ögat (med autofokusens mittpunkt) med kort skärpdjup, blir inte ögat inte längre skarpt när jag flyttat kameran så att ögonen istället placeras i bildens övre tredjedel.

Hur får jag ögat att bli skarp utan att placera det i bildens mitt?

Har en Canon 6D.
Trälit svar kanske, men tighta porträtt med stor öppning kör jag oftast manuellt.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag kör 6D och använder den fokuspunkt som är närmast. Den har ju tyvärr inte så stor spridning, men jag har aldrig sett att den sätter skärpan fel. Dock är de ytte fokuspiåunkterna sämre i svagt ljus. Ev kan man ju använda en extern blixt för fokuseringshjälp vid såna tillfällen

Sen ligger inte min personliga smak åt de allra grundaste skärpedjupen, såtillvida inte bakgrunden dikterar det,
 

Peter Kaiser

Aktiv medlem
Ett problem med just 6D är dock att punkterna är få och sitter rätt "centrerade". Dessutom är det lite pilligt att flytta punkterna då den saknar joystick, så det kan vara lite svårt att få en punkt som ger den komposition man önskar.
Lite off-topic, men med Magic Lantern på 6D går det hyggligt smidigt att snabbt flytta fokuspunkt. Funktion "Focus shortcuts". Hjulet i mitten används direkt och blir som en fattigmans-joystick. SET-knappen för att snabbt gå till centerpunkten.
 
ANNONS