Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 15-30 2.8 vs canons L-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Använder idag ett Canon 24-70mm f4/L till mina landskapsbilder och är nöjd med det. Men jag önskar ibland att jag har mer vidvinkel för att bli lite mer kreativ, dessutom saknar jag lite mer ljusstyrka dom gångerna jag vill fota natthimlen.

Har sneglat på Canon 17-40 mm och Canon 16-35 f4/L för att få brännvidden.

Dessutom har jag kollat på Canon 16-35 2.8 L för att då både ljusstyrka och brännvidd. Det är dock väldigt dyrt.

Då finns ju detta Tamronobjektivet där jag får både brännvidd och ljusstyrka för under 10k. Är det en bra investering eller kommer jag bara bli besviken då jag är van med canons L serie?

Jag är nog inte villig att gå ner i bildkvalitet någonting tror jag. Jag vill att det ska vara lika skarpt som mitt 24-70.

Eller finns det fler alternativ?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Menar du Canons senaste 16-35/2.8?
Upplösningen på en 5DSR är nästan identiskt, de upplöser ca 23-24 MPx på den sensorn.
Fördelen med Tamron är pris, bildstabilisering och att vinjettering är gravt mkt mindre på full öppning än Canons.
Fördel för Canon är bättre vädertäting, klarar ta vanliga skruvfilter.

Tillägg: Canons F4 version har IS, men sämre ljusstyrka än de båda andra och vinjetterar lika mkt som sin storebror. Men klart billigare dock dyrare än Tamron.

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Canon 16-35/2,8. Har tyvärr dålig kantskärpa åt vidvinkelhållet och måste bländas ner rejält om kantskärpa är viktigt. Riktigt skarpt blir det aldrig i kanten. Dessutom är skärpefallet ganska raskt så skillnaden mellan mitt och kant gör kantskärpebortfallet tydligare. Mellan 5-6000kr beg.

Canon 16-35/2,8 II. Lite bättre kantskärpa i vidvinkelläget men inte drastiskt mycket bättre men kostar mycket mer. Dock nyare och servas sannolikt fortfarande av Canon. Mellan 6-9000kr beg

Canon 17-40/4: Närmar sig 16-35/2,8 II i kantskärpa till ett budgetvänligt pris - 3000-4000kr beg. Dock f/4 så begränsingar vid astroscape och actionfoto i sämre ljus.

Tamron 15-30/2,8: ej testat denna. Verkar dock kanske lite bättre i kantskärpa än de Canon ovan. Dock välvd och därmed sårbar frontlins. Alltid potentiella framgena kompatibilitetsproblem som alla tredjepartsobjektiv.

Canon 16-35/4 IS: mycket bättre kantskärpa än de ovan nämnda Canon. Enda nackdelen är f/4 om man gillar astroscape eller actionfoto i sämre ljus. Ligger runt 7500kr beg.

Om budget tillåter och syftet är landskap skulle jag välja 16-35/4 IS vilket jag också gjorde.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Mitt val föll på 15-30. Använder dock Nikon, valet gick då mellan 14-24 som är erkänt bra & 15-30. Gillade tanken på stabilisering & schysst ljusstyrka, vilket kan möjliggöra lite ovanliga handhållna bilder till ”vardagsbilder”. Skaffade den även för vassa bilder under mer kontrollerade former, miljö/landskap. Jag tycker den är bra, jämn kvalitet & sätter skärpan oftast där jag vill ha den. Jag upplever att skärpa/kontrast är samma på 2.8 som 8 - trevligt. Vad gäller byggkvalitet tycker jag den är en sån där svår pjäs; gluggar som väger mkt tenderar att signalera kvalitet men ändå inte samma känsla som om det stod Nikon på den. Eller Canon. Kan ju också vara inbillning....mitt mest sårbara användningsområde är vardagsbilderna där man bär den på axeln, lägger den i bilen osv. Locket brukar jag lämna hemma då det känns som att det kan glida av om kameran kasar mot byxlinningen eller så. Efter nåt år med den är man mer van att hantera den & känslan att skada frontlinsen är liten. Men visst - slår man i den är ju risken större att det blir nån slags skada på linsen då den som bekant är välvd. Själv tycker jag ändå inte det är ett problem. Filterlösningen är ju dock lite kostsam. Löste det med att behålla gammal fast vidvinkel med skruvfilter....misstänker att 16-35 är grym, så valet är nog inte helt lätt. Prestanda/krona är nog Tamronen svårslagen på. Lycka till
 

rronnbac

Aktiv medlem
Själv har jag valt 16-35 f/4L IS, som vad gäller bildkvalitet är utsökt, och som till vardagsbruk är otroligt mycket mer praktiskt än Tamrons nästan dubbelt så tunga objektiv.

Dessutom är ju Canon-objektivet billigare, och för mellanskillnaden kan du köpa ett fast objektiv för astro-foto, t.ex.

En mycket bra jämförelse mellan dessa två har gjorts av Matthew Gore

https://youtu.be/cmdqOD9zKnk
 

andreassofus

Aktiv medlem
Menar du Canons senaste 16-35/2.8?
Upplösningen på en 5DSR är nästan identiskt, de upplöser ca 23-24 MPx på den sensorn.
Fördelen med Tamron är pris, bildstabilisering och att vinjettering är gravt mkt mindre på full öppning än Canons.
Fördel för Canon är bättre vädertäting, klarar ta vanliga skruvfilter.

Tillägg: Canons F4 version har IS, men sämre ljusstyrka än de båda andra och vinjetterar lika mkt som sin storebror. Men klart billigare dock dyrare än Tamron.

/Stefan
vet inte vilken version jag kollade på. ingen direkt faktiskt. bara canon 16-35 2.8 :)
 

andreassofus

Aktiv medlem

andreassofus

Aktiv medlem
Canon 16-35/2,8. Har tyvärr dålig kantskärpa åt vidvinkelhållet och måste bländas ner rejält om kantskärpa är viktigt. Riktigt skarpt blir det aldrig i kanten. Dessutom är skärpefallet ganska raskt så skillnaden mellan mitt och kant gör kantskärpebortfallet tydligare. Mellan 5-6000kr beg.

Canon 16-35/2,8 II. Lite bättre kantskärpa i vidvinkelläget men inte drastiskt mycket bättre men kostar mycket mer. Dock nyare och servas sannolikt fortfarande av Canon. Mellan 6-9000kr beg

Canon 17-40/4: Närmar sig 16-35/2,8 II i kantskärpa till ett budgetvänligt pris - 3000-4000kr beg. Dock f/4 så begränsingar vid astroscape och actionfoto i sämre ljus.

Tamron 15-30/2,8: ej testat denna. Verkar dock kanske lite bättre i kantskärpa än de Canon ovan. Dock välvd och därmed sårbar frontlins. Alltid potentiella framgena kompatibilitetsproblem som alla tredjepartsobjektiv.

Canon 16-35/4 IS: mycket bättre kantskärpa än de ovan nämnda Canon. Enda nackdelen är f/4 om man gillar astroscape eller actionfoto i sämre ljus. Ligger runt 7500kr beg.

Om budget tillåter och syftet är landskap skulle jag välja 16-35/4 IS vilket jag också gjorde.
tack för en bra sammanfattning :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Själv har jag valt 16-35 f/4L IS, som vad gäller bildkvalitet är utsökt, och som till vardagsbruk är otroligt mycket mer praktiskt än Tamrons nästan dubbelt så tunga objektiv.

Dessutom är ju Canon-objektivet billigare, och för mellanskillnaden kan du köpa ett fast objektiv för astro-foto, t.ex.

En mycket bra jämförelse mellan dessa två har gjorts av Matthew Gore

https://youtu.be/cmdqOD9zKnk
dom kostar väl ca 10k båda två?



Altså snälla fotosidan, kan ni inte fixa en multicitat-funktion ? Vet ni inte hur man gör så fråga valfritt forum i hela världen för ALLA andra har den funktionen ;)
 

ztenlund

Aktiv medlem
tack för en bra sammanfattning :)
Observera dock att den saknade den senaste versionen av 16-35/2,8.

dom kostar väl ca 10k båda två?



Altså snälla fotosidan, kan ni inte fixa en multicitat-funktion ? Vet ni inte hur man gör så fråga valfritt forum i hela världen för ALLA andra har den funktionen ;)
Nu förstår jag inte, det går ju jättebra. ;)
Allvarligt talat så är nog risken överhängande att den antika forummjukvaran saknar den funktionen. Som synes så kan man dock kopiera och själv framställa ett svar på flera inlägg.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Använder idag ett Canon 24-70mm f4/L till mina landskapsbilder och är nöjd med det. Men jag önskar ibland att jag har mer vidvinkel för att bli lite mer kreativ, dessutom saknar jag lite mer ljusstyrka dom gångerna jag vill fota natthimlen.

Har sneglat på Canon 17-40 mm och Canon 16-35 f4/L för att få brännvidden.

Dessutom har jag kollat på Canon 16-35 2.8 L för att då både ljusstyrka och brännvidd. Det är dock väldigt dyrt.

Då finns ju detta Tamronobjektivet där jag får både brännvidd och ljusstyrka för under 10k. Är det en bra investering eller kommer jag bara bli besviken då jag är van med canons L serie?

Jag är nog inte villig att gå ner i bildkvalitet någonting tror jag. Jag vill att det ska vara lika skarpt som mitt 24-70.

Eller finns det fler alternativ?
Bara att själv leka med inställningarna https://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=949&Camera=453&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=986&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=2
 

miklar

Aktiv medlem
Jag funderade också förut hur jag skulle göra men då jag redan hade en Irix 15/2.5 så blev det en Canon 16-35/4. Är väldigt nöjd med den!
 
ANNONS