Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleconverter till Nikon 70-200 2.8 VR II

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jag tror att med en 1,4 så vinner man på att ha TC jämfört med att beskära. Man förlorar inte så mycket skärpa med den. men 1,7X och 2X är väl inget vidare, framför allt inte med zoomar
 

lonian

Aktiv medlem
Vilken tror ni man får bäst bildkvalité/ skärpa ur?

En nikon D850= 45mpixlar + 300F4 och digitalcroppa efterhand eller en APS-C kamera typ D7200 24 megapixlar+ 300 F4 + TC-14E III = motsvarande 630mm brännvidd?
 

taz_k

Aktiv medlem
Kanonskarpt är definitivt att ta i. Jag hade tidigare D800 + 70-200 VRII + TC20III och min erfarenhet är att ett stegs nerbländning är absolut nödvändigt för att få OK skärpa. Vid 400mm är två steg rekommenderat. Har man inte behov har räckvidden särskilt ofta är det dock ett OK alternativ.
 

iSolen.se

Guest
Inga problem med den combon, det blir kanonskarpt
Jag har kört både D800 samt D810 med en TC-20E II till 70-200
Alternativet är att beskära bilden utan förlust då bilderna ger otrolig bra skärpa.

...
Har du verkligen provat fota samma motiv med och utan TC? Jag gjorde det och fick bättre resultat utan.
 
ANNONS