Annons

Time Lapse med Sony och Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har någon labbat med detta i någon utsträckning tro?

Nu har ju Nikon med D850 fått time lapse inbyggt så att man kan ta en bildsekvens av bilder tagna med viss förskjutning och sedan direkt i kameran få en videofilm gjord i 4K som man kan kolla på direkt i kameran. Låter som att det inte kan bli mycket enklare.

Sony har ju haft dessa möjligheter ett bra tag men inte lika lättillgängligt. I Sonys fall så måste man ha ett entertainmentkonto registrerat. Sedan kan man ladda ner "Playmemories" och en särskild Time Lapse-app via Playmemories när den satts upp mot en WIFI-punkt. Den appen kostar knappt 10 U$.

När man sedan använder appen så kan man rigga upp den att ta bilder i valfritt intervall och antal. Dessa tar man sedan och drar in i en "Playmemories Home"-applikation som man kan ladda ner från Sony Entertainment till sin PC eller Mac. Där finns en tillämpning som heter "skapa film med intervallfoto". Till den drar man sedan sina bilder och då skapar tillämpningen en Time Lapse - AVI-film.

Jag har läst synpunkter kring detta på nätet där man noterat att exv. A7r III inte har time lapse-stöd och det är ju inte riktigt sant men sanningen är ju att det inte alls är lika "kittat och klart" som Nikon förpackat det. Det är helt klart mycket meckigare med Sonys rätt knöliga lösning och fler än en verkar lätt galen över Sonys upplägg. Jag måste också säga att jag nog tycker Sony målat in sig lite i ett hörn med sin lösning som jag är rätt säker på kommer uppfattas som onödigt knölig av många och särskilt när man ser hur det löses av andra. Det kan väl knappast vara för att tjäna 10 dollar man gör det här eller? Ska man säga något mer positivt så är det att hos Sony funkar detta redan med en massa olika modeller från kompakter till systemkameror i A6XXX- och A7-serierna och när det väl är installerat och konfigurerat så är det rätt enkelt att använda.

Sony Play Memories Time Lapse Guide (som faktiskt är en hyfsat systematisk genomgång av hur det funkar med Sonys kameror)

https://www.youtube.com/watch?v=z2k6o03awag

Det finns även en begränsning hos Nikon 850 och det är att man behöver extern programvara där med om man vill göra filmer i 8K.

https://www.nikonusa.com/en/learn-and-explore/a/ideas-and-inspiration/d850-the-time-lapse-machine.html

Jag tror faktiskt Nikon hade en fördel i att inte sitta fast i något enhetligt PlayMemories-träsk när de skapade sin time lapse-funktion i D850. Nackdelen är väl att inte alla deras kameror har denna funktion än. Ibland kan det vara smart och flexibelt med appar men det är inte nödvändigt det smartaste och mest effektiva i alla avseenden och då särskilt om folk har svårt att ta sig fram till apparna. Jag hade själv ett gammalt Sony Entertainment ID med password men inte hade jag koll på det gamla lösenordet inte utan det tog ju ett tag det med att reda ut.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Fanns också i D3 (och D700 tror jag), men då blev det stillbilder som man fick sätta ihop själv - det ger väl i och för sig också ett bättre resultat eftersom man kunde använda råformat.

Jag tror få som gör seriösa timelapse nöjer sig med det kameran sätter ihop själv p.g.a. avsaknaden av kontroll över resultatet.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Fanns också i D3 (och D700 tror jag), men då blev det stillbilder som man fick sätta ihop själv - det ger väl i och för sig också ett bättre resultat eftersom man kunde använda råformat.

Jag tror få som gör seriösa timelapse nöjer sig med det kameran sätter ihop själv p.g.a. avsaknaden av kontroll över resultatet.
Från i alla fall 2007 (där D3 och D300 dök upp) har i stort sett alla Nikon-kameror haft inbyggd time-lapse. Innan dess körde man väl med deras lite mer påkostade fjärrutlösare som hade inbyggd timer.

Sedan var det väl D4 och D800 (om jag minns rätt, PMD kan säkert rätta mig om jag minns fel :) som var först bland Nikon-kameror att sätta samman time-lapse-sekvenser till en film direkt i kameran, men precis som AFE är inne på vill nog de flesta som gör timelapse själva sköta den saken - dels för att tvätta bort misslyckade rutor eller kanske jämka exponering lite.

Numera har ju de flesta kameramärken någon form av time-lapse i många av sina modeller.
 

martinot

Aktiv medlem
Time laps funktion finns i min gamla Nikon D600, Du får en filmfil o leka med.
Samma sak i D750, och som Martin A redan nämnt, även D800/810.

Inget som helst nytt på det viset.

Fast det är väl klart att det per defintion är mycket mer ”innovativt” när just Sony gör en sak, och inte alls lika innovativt när andra kameratillverkare som tex. Nikon eller Canon gör liknande saker. Det säger sig självt. 🙂
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja tyvärr så hamnar kära StenÅke ständigt i klistret ( en som jag uppfattar som mycket trevlig och välberest man på alla vis för övrigt )- trots så många motsvar under flera år där flera bevisat att Sony knappats varit först med någonting och har man varit först med någonting ( smile-läge, så har folk mest skrattat över dumheterna ) A77 blev begåvad med en typ av följande tracking-ruta ( en fyrkant ) som man då skulle låsa på motivet, denna grej var avskild från övriga Lock-on inställningar, verkade spontant till en början som en mycket genialiskt idé, men den där rutan kunde ta helt egna vägar och rymma i väg precis som den ville åt alla håll.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja jag har uppenbarligen missat att man haft en dylik funktion ett bra tag i Nikon-kameror men det jag reagerat över med Sonys lösning är ju hur korkad den faktiskt är av flera skäl och det var just det som var min poäng och inget annat för min avsikt var faktiskt inte alla att skriva någon på näsan, (som Martain alltid föredrar att tro) att Sony alltid per definition är näst bäst och först om än inte ännu störst.

Korkad är den för att man för det första överhuvudtaget behöver ladda ner denna app och för det andra att processen att göra detta dessutom är så pass knölig. Varför som alternativ ett att bara skicka med appen direkt istället och särskilt om nu konkurrenter faktiskt gör motsvarande. Dessutom skulle det ju vara ännu smartare att bara lägga in den funktionen som ytterligare en möjlig inbyggd funktion under "drive mode" för det handlar ju i grunden bara om "hur många" bilder som ska tas och med vilken frekvens. Det är ju faktiskt där den hör hemma.

Sedan lyfter man ju fram just exv. just den automatiska exponeringsutjämning som tydligen finns i D850 och det är väl en sådan förfining som borde göra det mer accepterat att göra det direkt i kameran kanske för en del som tycker det är tillräckligt bra för det löser ju just det problem som en del lyfter fram som skäl att göra det manuellt.

Time lapse behöver man ju inte ens bygga in i några kameror eftersom det ju just är "intervallfoto" som lika gärna kan styras av en extern kontroll (det har som påpekats kunnat göras ännu längre). Praktiskt är det ju i princip inte mer komplicerat än att slänga en hög bildfiler på en time lapse-applikation och för det behövs inte ens några kamerafunktioner, så ur ett sånt perspektiv kan man t.o.m. ha och mista dem.

Sedan Bengt så råkar jag inte i främst Martains klister (som är särskilt kladdigt) av en tillfällighet utan det är faktiskt helt självvalt de gånger det sker och det händer när det blir väl mycket "offerkofta" om hur illa M har blivit behandlad i Sony-forum (och då menar han nog mig också) eller då jag påpekat att det inte är särskilt hyfsat att "bragga" om egna och t.o.m. frugans ekonomi ! eller om hur generös man är med sina pengar (som någon form av förmildrande omständighet). Det är för mig bara djupt pinsamt och det skulle ju kunna vara så att han tycker det själv när jag haft den dåliga smaken att påpeka detta.

"Pengar har man. De pratar man inte om", som Gunther Sachs (arvtagare till Opel en gång i tiden) sade och Magdalena Ribbing har inte sällan påpekat vilken brist på vett och etikett sånt beteende är. De som verkligen har pengar har oftast inga särskilt pockande behov att prata om dem. Wallenbergs brukar väl leva efter att "verka men inte synas" av exakt samma skäl med tillägget att inte utmana den politiska vänstern som haft betydligt större inflytande ibland än nu, helt enkelt för att det är osmart rent ekonomiskt. Att "bragga" om pengar är så 90-tal - finansvalpseran med blanka kostymer och "börsmoppar".

Ibland har jag också satt ner foten då jag tyckt att användandet av olika former av "härskartekniker" förstört diskussioner och det har varit situationer då folk verkligen medvetet förstört diskussioner. Jag tog för ett tag sedan upp ett exempel och då fick jag en skopa för att vara både feg och usel eftersom pseudonymen i det fallet inte kunde försvara sig men till skillnad från många så är jag inte alls konflikträdd (även om jag väljer mina krig väl). Så till skillnad från de som föredrar att "gråta ut" i forum som dessa i hopp om att få tröst och medhåll så tar jag alltid en konfrontation där och då när det händer (för annars blir allt obegripligt) och det gjorde jag i detta fall också. Så den pseudonymen som berörts här har sedan länge redan haft alla möjligheter att försvara sig och det gjorde han också i realtid, vilket hedrar honom mer än många andra.

Här på FS finns alla sorters människor och vi vet att en del t.o.m. är fattigpensionärer som är här också p.g.a. stort fotointresse och inte för att få sin självkänsla ännu mer knusad av folk som bara MÅSTE skriva sin ekonomiska lycka på näsan på precis alla i tid och otid.

M:s sista inlägg ovan är tyvärr ytterligare ett exempel på ett försök att sätta "nivån" i våra Sony-trådar som jag mer hade hoppats på skulle röra just funktionerna i detta fall och hur de utformats. Nikons och Sonys vägar skiljer sig rätt markant i detta fall och om ni faktiskt läser vad jag skrivit, så skulle jag bli förvånad om ni ändå tolkar det som om jag skulle vara någon större fan av Sonys lösning - för det är jag verkligen inte.

Som avslutning kan jag säga att en bra time lapse-film kan vara både vacker och meditativ om man lagt tid och kunnande i processen, så time lapse i våra kameror kanske av det skälet bara är ett gissel och en snabb väg till det mediokra.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kom osökt att tänka på ICA-chefer som var på tapeten när fusk om datumstämplar på köttfärs kom i dager för några år sedan, ICA Cheferna visade sig ha makalöst stora löner också, men för att inte reta den underbetalda personalen så hade den ena Chefen en äldre bil till jobbet, han kunde lätt haft en Bentley om han velat, men ville inte irritera för mycket.


Inga fel alls när någon lyckas med hårda studier och kämpat sig fram till bättre ekonomi, fins ingen anledning att förköpa sig heller bara för att möjligheten fins, prioriteringar tror jag vi alla gör oavsett den ekonomiska grunden som vi har.
 

martinot

Aktiv medlem
Som vanligt, i just Sonytrådar av någon anledning, så extremt mycket OT och personangrepp att det är helt makalöst.

Avstår vidare kommentarer rörande sådant som inte har med ämnet att göra (har försökt att göra det tidigare, men helt lönlöst gällande troll/mobbare som har en annan agenda än ämnet för dagen).
 

afe

Aktiv medlem
Vad i hela världen har folks löner med ämnet att göra? Att martinot i någon annan tråd påpekade att han faktiskt har råd att köpa också dyra kameror ser jag inget som helst fel med, men den diskussionen är inte det minsta relevant här.

Vad gäller time lapse håller jag med S-Å om att det som nog fungerar bäst är en extern trigger, då dessa går att konfigurera mycket mer än vad som går att göra i kameran. En bra TL måste efterbehandlas om det ska bli snyggt, och det blir mycket bättre om det görs i datorn.
 

iSolen.se

Guest
Ja jag har uppenbarligen missat att man haft en dylik funktion ett bra tag i Nikon-kameror men det jag reagerat över med Sonys lösning är ju hur korkad den faktiskt är av flera skäl och det var just det som var min poäng och inget annat för min avsikt var faktiskt inte alla att skriva någon på näsan, (som Martain alltid föredrar att tro) att Sony alltid per definition är näst bäst och först om än inte ännu störst.

Korkad är den för att man för det första överhuvudtaget behöver ladda ner denna app och för det andra att processen att göra detta dessutom är så pass knölig. Varför som alternativ ett att bara skicka med appen direkt istället och särskilt om nu konkurrenter faktiskt gör motsvarande. Dessutom skulle det ju vara ännu smartare att bara lägga in den funktionen som ytterligare en möjlig inbyggd funktion under "drive mode" för det handlar ju i grunden bara om "hur många" bilder som ska tas och med vilken frekvens. Det är ju faktiskt där den hör hemma.

Sedan lyfter man ju fram just exv. just den automatiska exponeringsutjämning som tydligen finns i D850 och det är väl en sådan förfining som borde göra det mer accepterat att göra det direkt i kameran kanske för en del som tycker det är tillräckligt bra för det löser ju just det problem som en del lyfter fram som skäl att göra det manuellt.

Time lapse behöver man ju inte ens bygga in i några kameror eftersom det ju just är "intervallfoto" som lika gärna kan styras av en extern kontroll (det har som påpekats kunnat göras ännu längre). Praktiskt är det ju i princip inte mer komplicerat än att slänga en hög bildfiler på en time lapse-applikation och för det behövs inte ens några kamerafunktioner, så ur ett sånt perspektiv kan man t.o.m. ha och mista dem.

Sedan Bengt så råkar jag inte i främst Martains klister (som är särskilt kladdigt) av en tillfällighet utan det är faktiskt helt självvalt de gånger det sker och det händer när det blir väl mycket "offerkofta" om hur illa M har blivit behandlad i Sony-forum (och då menar han nog mig också) eller då jag påpekat att det inte är särskilt hyfsat att "bragga" om egna och t.o.m. frugans ekonomi ! eller om hur generös man är med sina pengar (som någon form av förmildrande omständighet). Det är för mig bara djupt pinsamt och det skulle ju kunna vara så att han tycker det själv när jag haft den dåliga smaken att påpeka detta.

"Pengar har man. De pratar man inte om", som Gunther Sachs (arvtagare till Opel en gång i tiden) sade och Magdalena Ribbing har inte sällan påpekat vilken brist på vett och etikett sånt beteende är. De som verkligen har pengar har oftast inga särskilt pockande behov att prata om dem. Wallenbergs brukar väl leva efter att "verka men inte synas" av exakt samma skäl med tillägget att inte utmana den politiska vänstern som haft betydligt större inflytande ibland än nu, helt enkelt för att det är osmart rent ekonomiskt. Att "bragga" om pengar är så 90-tal - finansvalpseran med blanka kostymer och "börsmoppar".

Ibland har jag också satt ner foten då jag tyckt att användandet av olika former av "härskartekniker" förstört diskussioner och det har varit situationer då folk verkligen medvetet förstört diskussioner. Jag tog för ett tag sedan upp ett exempel och då fick jag en skopa för att vara både feg och usel eftersom pseudonymen i det fallet inte kunde försvara sig men till skillnad från många så är jag inte alls konflikträdd (även om jag väljer mina krig väl). Så till skillnad från de som föredrar att "gråta ut" i forum som dessa i hopp om att få tröst och medhåll så tar jag alltid en konfrontation där och då när det händer (för annars blir allt obegripligt) och det gjorde jag i detta fall också. Så den pseudonymen som berörts här har sedan länge redan haft alla möjligheter att försvara sig och det gjorde han också i realtid, vilket hedrar honom mer än många andra.

Här på FS finns alla sorters människor och vi vet att en del t.o.m. är fattigpensionärer som är här också p.g.a. stort fotointresse och inte för att få sin självkänsla ännu mer knusad av folk som bara MÅSTE skriva sin ekonomiska lycka på näsan på precis alla i tid och otid.

M:s sista inlägg ovan är tyvärr ytterligare ett exempel på ett försök att sätta "nivån" i våra Sony-trådar som jag mer hade hoppats på skulle röra just funktionerna i detta fall och hur de utformats. Nikons och Sonys vägar skiljer sig rätt markant i detta fall och om ni faktiskt läser vad jag skrivit, så skulle jag bli förvånad om ni ändå tolkar det som om jag skulle vara någon större fan av Sonys lösning - för det är jag verkligen inte.

Som avslutning kan jag säga att en bra time lapse-film kan vara både vacker och meditativ om man lagt tid och kunnande i processen, så time lapse i våra kameror kanske av det skälet bara är ett gissel och en snabb väg till det mediokra.
Och så var det där med att försöka skriva på 10 rader istället för 4 sidor. Hittade inte innehåll som är on-topic för mer än två-tre rader och då är det ändå din tråd.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad i hela världen har folks löner med ämnet att göra? Att martinot i någon annan tråd påpekade att han faktiskt har råd att köpa också dyra kameror ser jag inget som helst fel med, men den diskussionen är inte det minsta relevant här.

Vad gäller time lapse håller jag med S-Å om att det som nog fungerar bäst är en extern trigger, då dessa går att konfigurera mycket mer än vad som går att göra i kameran. En bra TL måste efterbehandlas om det ska bli snyggt, och det blir mycket bättre om det görs i datorn.
Håller med helt och det undrade jag också när det ämnet dök upp om och om igen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Korkad är den för att man för det första överhuvudtaget behöver ladda ner denna app och för det andra att processen att göra detta dessutom är så pass knölig. Varför som alternativ ett att bara skicka med appen direkt istället och särskilt om nu konkurrenter faktiskt gör motsvarande. Dessutom skulle det ju vara ännu smartare att bara lägga in den funktionen som ytterligare en möjlig inbyggd funktion under "drive mode" för det handlar ju i grunden bara om "hur många" bilder som ska tas och med vilken frekvens. Det är ju faktiskt där den hör hemma.
Någonstans kan jag ana en tanke hos Sony att göra kameror mer flexibla och mångsidiga genom att lägga till funktioner i form av appar - som vi gör i våra telefoner. I grund och botten en ganska sund idé, där var och en väljer lite vilka funktioner de vill ha och man slipper ha funktionalitet i kameran man är ointresserad av. Så långt tror jag många köper konceptet.

Men sedan har väl Sony delvis torpederat sin egen idé genom att göra den onödigt krånglig att använda och genom att vad jag upplever som att de själva verkar ha tappat intresset för konceptet innan det riktigt fått en chans - det vimlar ju inte precis av appar att komplettera eller bygga ut sin kamera med.

Sedan lyfter man ju fram just exv. just den automatiska exponeringsutjämning som tydligen finns i D850 och det är väl en sådan förfining som borde göra det mer accepterat att göra det direkt i kameran kanske för en del som tycker det är tillräckligt bra för det löser ju just det problem som en del lyfter fram som skäl att göra det manuellt.

Time lapse behöver man ju inte ens bygga in i några kameror eftersom det ju just är "intervallfoto" som lika gärna kan styras av en extern kontroll (det har som påpekats kunnat göras ännu längre). Praktiskt är det ju i princip inte mer komplicerat än att slänga en hög bildfiler på en time lapse-applikation och för det behövs inte ens några kamerafunktioner, så ur ett sånt perspektiv kan man t.o.m. ha och mista dem.
Att ha time-lapse inbyggt är ju strikt tekniskt onödigt, det har ju som sagt länge funnits externa utlösare som löst den saken. Men att bygga in det, och förfiningar av det (som exponeringsutjämning eller att kameran själv kan skapa färdiga filmfiler) är ju en bekvämlighet som kan vara praktisk ibland. Lite som att man kan redigera råfiler direkt i kameran och skapa bearbetade jpeg-filer - inget som strikt tekniskt behövs och en funktion som få använder, men bland de få som använder det (t.ex. pressplåtisar som vill kunna skicka bearbetade bilder direkt från kameran) så är det en oerhört uppskattad funktion.

Men om vi återvänder till Sonys idé med appar, så tycker jag att det är lite synd att de inte satsat mer ambitiöst på det konceptet (och gjort det smidigare att använda). Själv gillar jag en tanke på en kamera som i sig själv är ganska funktionsfattig men där man själv sedan kan lägga till just de funktioner som man vill ha och hoppa över andra. Sådana valbara funktioner skulle ju kunna vara allt från time-lapse, råfilsredigering, gaffling, fokusstackning, filmsimuleringar, multiexponering ... osv, osv Men framför allt: Man borde öppnat upp för andra att utveckla egna kameraappar och funktioner. Se på vad folk hittat på med Magic Lantern för Canon-kameror, tänk om de kunnat göra det inom ett ramverk istället för som nu ett slags fulhack (som sedan förvisso Canon klokt nog hittills verkar ha en ganska välvillig inställning till).
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med helt och det undrade jag också när det ämnet dök upp om och om igen.
Men det är ju du S-Å som har en hang-up och drar upp det, och massor med annat OT, hela tiden. Det är inte jag eller någon annan som startar med sådant.

Börja att prata med dig själv om det. Gärna utanför trådarna så vi slipper allt svammel och OT.

Jag kan bortse från alla taskiga och fega personangrepp som du alltid faller tillbaka på, men du lyckas ju nästan alltid fördärva alla trådar på Fs (inklusive de du själv startat).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Någonstans kan jag ana en tanke hos Sony att göra kameror mer flexibla och mångsidiga genom att lägga till funktioner i form av appar - som vi gör i våra telefoner. I grund och botten en ganska sund idé, där var och en väljer lite vilka funktioner de vill ha och man slipper ha funktionalitet i kameran man är ointresserad av. Så långt tror jag många köper konceptet.

Men sedan har väl Sony delvis torpederat sin egen idé genom att göra den onödigt krånglig att använda och genom att vad jag upplever som att de själva verkar ha tappat intresset för konceptet innan det riktigt fått en chans - det vimlar ju inte precis av appar att komplettera eller bygga ut sin kamera med.



Att ha time-lapse inbyggt är ju strikt tekniskt onödigt, det har ju som sagt länge funnits externa utlösare som löst den saken. Men att bygga in det, och förfiningar av det (som exponeringsutjämning eller att kameran själv kan skapa färdiga filmfiler) är ju en bekvämlighet som kan vara praktisk ibland. Lite som att man kan redigera råfiler direkt i kameran och skapa bearbetade jpeg-filer - inget som strikt tekniskt behövs och en funktion som få använder, men bland de få som använder det (t.ex. pressplåtisar som vill kunna skicka bearbetade bilder direkt från kameran) så är det en oerhört uppskattad funktion.

Men om vi återvänder till Sonys idé med appar, så tycker jag att det är lite synd att de inte satsat mer ambitiöst på det konceptet (och gjort det smidigare att använda). Själv gillar jag en tanke på en kamera som i sig själv är ganska funktionsfattig men där man själv sedan kan lägga till just de funktioner som man vill ha och hoppa över andra. Sådana valbara funktioner skulle ju kunna vara allt från time-lapse, råfilsredigering, gaffling, fokusstackning, filmsimuleringar, multiexponering ... osv, osv Men framför allt: Man borde öppnat upp för andra att utveckla egna kameraappar och funktioner. Se på vad folk hittat på med Magic Lantern för Canon-kameror, tänk om de kunnat göra det inom ett ramverk istället för som nu ett slags fulhack (som sedan förvisso Canon klokt nog hittills verkar ha en ganska välvillig inställning till).
Visst är appar bättre än inget men problemet är att de sällan är särskilt effektiva i ett kamerasammanhang och det är de inte heller alltid i telefoner. ... och ska man ändå ha dem så är det väl bättre att skicka med dem direkt i kamerorna istället för att tvinga folk att gå via något så pass knöligt som Sony Entertainment. Jag tror mer att det handlar om en marknadsgrej för att fösa in folk i det upplägget än att ge folk ett fungerande app-gränssnitt i kamerorna.

Jag tror faktiskt som jag redan skrivit att det bästa och smartaste hade varit att lägga den bland alla "Drive Mode"-alternativen.

Jag uppskattar att du vill fokusera på sakfrågorna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men det är ju du S-Å som har en hang-up och drar upp det, och massor med annat OT, hela tiden. Det är inte jag eller någon annan som startar med sådant.

Börja att prata med dig själv om det. Gärna utanför trådarna så vi slipper allt svammel och OT.

Jag kan bortse från alla taskiga och fega personangrepp som du alltid faller tillbaka på, men du lyckas ju nästan alltid fördärva alla trådar på Fs (inklusive de du själv startat).
Ja jag har en hangup på folk som stör diskussionerna medvetet och det tyckte jag du gjorde med följande:

"Fast det är väl klart att det per defintion är mycket mer ”innovativt” när just Sony gör en sak, och inte alls lika innovativt när andra kameratillverkare som tex. Nikon eller Canon gör liknande saker. Det säger sig självt"

Vad tillför det??


Jag kan inte hindra dig att försöka upprätta din skamfilade heder eller skriva det du vill skriva både här och på andra ställen, även om jag uppriktigt sagt undrar varför du så oemotståndligt verkar dras till forum som du uppenbarligen tycker så illa om och heller inte klarar av att befinna dig i utan att störa mötena och/eller utöva olika typer av härkartekniker i syfte i möjligaste mån omöjliggöra en diskussion om ämnena.

Jag har faktiskt funderat över hur vi ska få ett slut på detta. Ett tag undrade jag om jag skulle börja med någon gammal antik grekisk diskussionsteknik och alltid fråga om jag uppfattat dig och några andra korrekt innan jag svarar och på motsvarande sätt påpeka om jag faktiskt tycker jag blivit missuppfattad.

Jag hade ett uppsåt med denna tråd och jag ville faktiskt diskutera dels vad time lapse tillför och hur det implementerats av Sony och Nikon och då kommer en osviklig drapa om att jag tycker att Sonys lösning är mer "innovativ" än Nikons. I det här fallet tror jag inte det spelat någon roll vad jag skrivit för du var inte här för att diskuter time lapsteknik och implementeringar utan huvudskälet kan jag inte se som något annat än att störa.

Jag har inte sagt att time lapse var något nytt men man kan faktiskt tolka en del journalisters skrivningar som om de tyckte det. 8K !! med elektronisk slutare och inte något vanligt mekaniskt DSLR-rassel. Läs själv kommentarerna på den artikeln. Även om time lapse funnits länge och faktiskt inte skiljer sig i sak särskilt mycket från ren 1800-talsfilmteknik i sak (många bilder i sekvens uppfattas som rörelse är inget nytt) så är implementeringen i D850 kanske något delvis nytt på marginalen. Med detta sagt så är det en så yxig teknik inget annat än simpel intervallfoto och för det behöver man inte ens ha det inbyggt i kameran - så varför göra väsen av det? Jo Nikon vill säkert få folk att se time lapse i D850 som något delvis nytt. En del tycker det säkert för den är faktiskt inte helt identisk med hur det ser ut i andra kameror och dessutom har den en mycket bättre sensor med massor med pixlar och det ger i en del fall möjligheter som alla tidigare modeller inte haft.

Vi kunde haft en diskussion om det tänkte jag men istället blev tråden fylld av en massa inlägg som tog chansen att påpeka att jag var korkad som inte fattat att time lapse minsann funnits länge i Nikon-kameror. Jag är tacksam för att jag fått lära mig något nytt om det för det är alltid mitt hyvudsyfte med att delta men det hade ju varit roligare om du inte så uppfylld av behovet att lätta på magsyran att du helt missade vad jag faktiskt tycker om Sonys lösningar. Men du har sedan länge felaktigt bestämt dig för att jag alltid tycker precis alla saker Sony gör är toppen. Jag undrar verkligen över hur du har hamnat där eftersom du ju av någon anledning alltid befinner dig i det Sony-forum jag eventuellt tidigare besökt och då borde du ha stött på en hel del som nyanserat den bilden.

Det intressanta med hur Nikons time lapse tagit emot i exv. artikeln nedan är att det faktiskt möjligen funkar marknadsmässigt som något nytt som får folk intresserade men jag undrar ju lite över 8K när folk i många fall inte ens skaffat 4. Till och med många 4K-filmer är dessutom så filmade att de inte ens ger något mervärde över en HD-film fast de visas på en 4K monitor.

https://www.fotosidan.se/forum/newreply.php?do=newreply&p=2186778
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror också Martin A har en poäng när han pekar på att en välgjord implementering i kameran kan vara uppskattad av vissa även om man också kan se den som en helt onödig funktion om man ändå föredrar att göra allt i datorn och med extern utlösare.

Jag skrev ju också ovan:

"Sedan lyfter man ju fram just exv. just den automatiska exponeringsutjämning som tydligen finns i D850 och det är väl en sådan förfining som borde göra det mer accepterat att göra det direkt i kameran kanske för en del som tycker det är tillräckligt bra för det löser ju just det problem som en del lyfter fram som skäl att göra det manuellt."

Så just en smart exponeringsutjämning kan ju vara den finess som får folk att tycka att funktionen i kameran är "tillräckligt bra" och att man då avstår från att sköta filmframställningen i dator på samma sätt som en bra JPEG-rendering i vissa fall säkert kan spara mycket tid åt en del fotografer som annars skulle tvingas till tidskrävande RAW-filskonvertering.
 
ANNONS