Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Intervju med Canons VD om utvecklingen

Produkter
(logga in för att koppla)

nivas

Aktiv medlem
Kommer Canon återhämta sig eller kommer de säljas?
Hur tänkte du att försäljningen, eller snarare uppköpet skulle gå till?
Och vad är egentligen priset att köpa ett företag som t.ex. under 2016 gjorde "bara" drygt 10 miljarder kronor i vinst? Och vilket annat företag skulle i dagsläget ha musklerna att köpa upp Canon?
 

nivas

Aktiv medlem
Tror dock att VDn tänker på andra segment är sensorteknologin i DSLR.
Helt riktigt, det står ju uttryckligen i den länkade artikeln:

"The 82-year-old CEO also believes that it’s time for Canon to “think outside the camera box.” He’s looking for growth outside photography and wants new non-camera businesses to generate 30% of sales while cameras generate 30% and office equipment contribute 40%."
 

afe

Aktiv medlem
Märkligt att du får hållas med alla dina påhopp på forumdeltagare som uttrycker åsikter och kommentarer som inte passar dig.

Skönt att du inte är moderator längre, även om du tycks ha svårt att förlika dig med det.

Get a life. Irritera dig inte så förbannat på vad andra skriver. Då mår du förhoppningsvis bättre själv.
Puss på dig också ;)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Och du ska avgöra vilka inlägg som är acceptabla?

Hur motsägelsefullt var inte det?
Inlägg som är till för att provocera är det som ska bort. Denna tråd är inte det anser jag.
Jag har inte skrivit att det är jag som ska avgöra vad som är provocerande. Det ska en duktig moderator göra som är väl insatt hur fotosidans forum ska ha för atmosfär.

/Stefan
 

snap01

Aktiv medlem
Märkligt att du får hållas med alla dina påhopp på forumdeltagare som uttrycker åsikter och kommentarer som inte passar dig.

Skönt att du inte är moderator längre, även om du tycks ha svårt att förlika dig med det.

Get a life. Irritera dig inte så förbannat på vad andra skriver. Då mår du förhoppningsvis bättre själv.
Det lyser igenom ditt agg mot Afe pinsamt. Jonas är ett troll skapar bara tramstrådar ska du hoppa på afe så var det ett synnerligen dåligt tillfälle du valde. Afe var en bra moderator men du blev tydligen hårt tillknycklad o har svårt att komma över det tydligen.

Jag har sett flera påhopp från din sida mot Afe tröttnar du aldrig?
 

PMD

Aktiv medlem
Jonas,

Betänk att Canon inte bara är en kameratillverkare. De sysslar med annat också. Jag är inte säker på att kameraavdelningen är deras största (vare sig i omsättning eller inkomst). Det var lite svårt att hitta hur Canons avdelningar går ekonomiskt, så jag gav upp. Den som lyckas bättre får gärna berätta.

Canon finns som nummer 235 på Forbes lista av de 250 mest framgångsrika multinationella företagen. Vid en hastig genomläsning hittade jag bara en annan kameratillverkare på den listan, nämligen Olympus (men jag kan förstås ha missat någon). Listan handlar mest om exportframgångar.

Så jag tror inte att du behöver oroa dig.
 

bony

Aktiv medlem
Vilken uppståndelse! Alla är överens (utom trådskaparen...) att Canon kommer att överleva oavsett vad trådskaparen skriver. Blir däremot massa påhopp på inläggen som följer. Vad än trådskaparen har för avsikt så har han varit tyst efter första inlägget... sitter han tyst nu och skrattar för sig själv?
 

PFH

Avslutat medlemskap
Vilken uppståndelse! Alla är överens (utom trådskaparen...) att Canon kommer att överleva oavsett vad trådskaparen skriver. Blir däremot massa påhopp på inläggen som följer. Vad än trådskaparen har för avsikt så har han varit tyst efter första inlägget... sitter han tyst nu och skrattar för sig själv?
Stämmer inte riktigt. Trådskaparen har inte varit tyst efter första inlägget, läs #11.
 

alfin

Aktiv medlem
Det lyser igenom ditt agg mot Afe pinsamt.
Vad menar du är pinsamt? Pinsamt för vem?

Jonas är ett troll skapar bara tramstrådar ska du hoppa på afe så var det ett synnerligen dåligt tillfälle du valde.
Jonas är ett troll och och AFE är Gud? Du väljer vem du vill åkalla!

Afe var en bra moderator men du blev tydligen hårt tillknycklad o har svårt att komma över det tydligen.
AFE var en subjektiv moderator som modererade utifrån sina egna preferenser och värderingar och tolkade FS:ans forumregler till sin egen fördel och hittade på egna tolkningar av forumregler som passade hans egna syften.

Jag har sett flera påhopp från din sida mot Afe tröttnar du aldrig?
Nope. Jag lägger ner när moderatorerna behandlar alla forumdeltagare likvärdigt.
 

martinot

Aktiv medlem
Vilken uppståndelse! Alla är överens (utom trådskaparen...) att Canon kommer att överleva oavsett vad trådskaparen skriver. Blir däremot massa påhopp på inläggen som följer. Vad än trådskaparen har för avsikt så har han varit tyst efter första inlägget... sitter han tyst nu och skrattar för sig själv?
Det är därför det finns en orsak för AFE och många andra i tråden att tycka att det vore bra med moderatorer som kunde styra bort denna typen av uppenbara trollningar (de har inte föreslagit sig själva, trots vad Alfin felaktigt hävdar).

Samtidigt kan jag hålla med Stefan om att ämnet och tråden inte är ointressant i sig, även om inte riktigt på det sätt som TS förmodligen hoppats på.

TS hade nog inte räknat med så samstämmiga kommentarer om hur fel TS har i sin "analys" av Canon, eller att det kunde bli en så bra och civiliserad diskussion, och ändå riktigt intressant tråd.
 

PMD

Aktiv medlem
Om alla som tycker att tråden är ointressant och är ett resultat av dumt trollande helt enkelt slutar att läsa och skriva i den så blir nog världen en lite gnutta bättre, skulle jag tro. Jag misstänker att den då dör ut ganska snart.
 

AFJ

Aktiv medlem
När jag såg rubriken så visste jag förstås vem som skapat tråden. Ämnet är intressant men genom en rubriksättning och uppföljande frågor så har TS redan från början satt igång en tråd som med 99% säkerhet kommer att spåra ur.

Visst är det anmärkningsvärt att en VD för ett japanskt företag erkänner en svaghet men om man läser vad han faktiskt säger i intervjun så är det inget sensationellt som framkommer.

Han konstaterar att utvecklingen går snabbt, att det finns konkurrenter som ligger före på vissa områden och att Canon avser utveckla sina produkter och verksamhet för att behålla sin ledande ställning. Det är ju knappast något sensationellt utan ett uttalande som skulle kunna komma från vilken VD som helst.

När TS sedan ställer frågan "Kommer Canon återhämta sig eller kommer de säljas?" så får man intrycket att det är kris och panik på Canon.

Om TS är intresserad av en seriös debatt så vore det på en plats med ett förtydligande. Vad skall Canon återhämta sig ifrån? Vad avses med "säljas" - kameradivisionen eller hela företaget? Var i artikeln finns stöd för den spekulationen? Eller är det TS egna funderingar? Grundade på vad?

Det skulle vara kul om TS faktiskt tog upp diskussionen och aktivt deltar i den här tråden för att på så vis tvätta bort den "troll-stämpel" som jag och andra har tilldelat honom.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns flera områden. Verkligheten är inte så svart/vit.

På vissa områden ligger de efter (som alla kameratillverkare gör på mer eller mindre något sätt, även om inte alla officiellt erkänner det).

På andra områden, som tex. LV och Dual Pixel AF, så är Canon verkligen innovativa och ledande på absolut framkant.
Dual Pixel är verkligen en framåtsyftande teknik men hittills har ju inte Canon kunna skörda frukterna fullt ut av den eftersom det krävs spegellös teknik för det. Bara för att slippa kommentarer om att Canon visst använder den i sina spegellösa systemkameror så är dessa idag inget alternativ till företagets tjockkameror. De alternativen bör väl möjligen lanseras i år. Idag kan de ju bara dra full nytta av den i Live View. Den optiska huvudsökaren och spegeltekniken är en huvudbegränsning idag.

Det är ju likadant med Nikon som ju inte fullt ut kan dra nytta av de fokuspunkter de nu har möjlighet att använda på huvudsensorn i D850. Även det lär ju bara funka i Live View, vilket dock är bättre än ingenting alls. Problemet är detsamma.
 

Curt L

Aktiv medlem
Bara för att slippa kommentarer om att Canon visst använder den i sina spegellösa systemkameror så är dessa idag inget alternativ till företagets tjockkameror.
Vad menar du med att t.ex. M5 inte skulle vara ett alternativ till Canons DSLR (med APS-C sensor). Jag anser att de är ett utmärkt alternativ, utom möjligen för 7D M2.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Här pratas bara kameror. Canon har ju stått för en större del av innovationer inom optiken:
Först med elektronisk bländare
(Inte först med AF i objektiven - detta fanns innan i de första AF objektiven som t ex de till F3AF)
Först med fluoritglas CaFl2
Först med Fresnellglas
Först med BBR material för att minska CA
Enda som haft f/1,0 AF objektiv. Ensamma om nativa obkektiv med AF med f/1,2
Först med bildstab i objektiven

Då man talar om innovation inom fotobranschen bör man nog inte enbart prata kamerahus.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad menar du med att t.ex. M5 inte skulle vara ett alternativ till Canons DSLR (med APS-C sensor). Jag anser att de är ett utmärkt alternativ, utom möjligen för 7D M2.
Jag menade bara att Canons FF-kameror är en egen nische och där har det inte skett någon transition än från DSLR till spegellöst. Det borde vi väl kunna vara ense om i alla fall? För de som använder dessa kameror är nog inte M5 ett fullgott substitut än. Så jag tror inte den kundgruppen håller med dig.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har ni inte skjutit på budbäraren nu?

Det var väl inte Jonas som sade detta i Petapixel-intervjun utan faktiskt Canons VD? Misstänk mig inte för att vara Jonas vapendragare i detta fall för jag vet inte ens vem Jonas är för jag deltar normalt aldrig i Canon-forum och jag är alltså helt okunnig om vad som orsakat era taskiga relationer.


Borde vi inte istället fråga oss VARFÖR denna VD går ut och säger det han gör??

Enligt Petapixel säger han alltså:

"“Our primary management goal this year is to raise our antennas high toward cutting-edge technology,” Mitarai tells Nikkei. “It is on this point where we lag behind other companies.”"


Kan man inte tolka detta som att han faktiskt säger att man är akterseglade tekniskt? Det jag undrar över vad han tänkte sig vinna med ett sånt uttalande? Vill han att all världens smartskallar ska ansöka i Silicon Valley ska lämna sina jobb och börja på Canon istället? Avsikten känns ju lite oklar. Det uppenbara resultatet verkar mest vara att han lyckats reta upp Canon-användarna indirekt men det är inte honom folk ifrågasätter utan Jonas TS. Minst sagt märkliga effekter.

Vem säger vad åt vem och med vilket syfte?

Varför inte diskutera den frågan istället?

"Varför säger folk saker", sade ju redan Krister Pettersson den misstänkte Palme-mördaren och han var inte ens nykter vid tillfället. Det är väl i alla fall vi i detta forum?
 
ANNONS